Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 19/2019

 

 

 

 

OPODATKOWANIE AKCYZĄ NAPOJÓW ALKOHOLWYCH

 

1. Usługowy rozlew piwa a podatek akcyzowy

Czy w przypadku, gdy podatnik dokonuje jedynie rozlewu piwa na rzecz innego podmiotu powstaje po jego stronie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym?
W przedmiotowej kwestii wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 1 sierpnia 2019 r. (0111-KDIB3-3.4013.122.2019.2.MAZ) wskazując: ?(?)Spółka nabywa piwo w celu jego rozlania oraz usługowo rozlewa piwo dostarczone przez inny podmiot, będący właścicielem tego piwa. Rozlew piwa, bez względu na to, czy jest dokonywany na własny rachunek czy też usługowo, stanowi produkcję piwa, zgodnie z art. 94 ust. 2 ustawy. Usługowy rozlew piwa dokonywany jest na podstawie pisemnej umowy (kontraktu) zawartego z browarem zlecającym wykonanie usługi. W przypadku nabycia piwa przez Spółkę następuje przeniesie własności.
Natomiast w przypadku usługowego rozlewu piwa następuje jedynie wykonanie usługi w składzie podatkowym Wnioskodawcy, natomiast piwo pozostaje własnością zleceniodawcy. W tych okolicznościach nie można mówić, iż Wnioskodawca i browar-zleceniodawca współpracują ze sobą przy produkcji piwa, w sensie jaki pojęciu „współpraca” nadany został przepisami § 13 rozporządzenia. Wnioskodawca i browar-zleceniodawca zawarły wprawdzie umowę usługowego rozlewu piwa, która to czynność stanowi produkcje piwa na gruncie przepisów ustawy. Jednakże jak podała Spółka w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, między oboma przedsiębiorcami nie ma powiązań o charakterze prawnym i ekonomicznym, w zakresie prowadzenia działalności w tym samym miejscu gospodarczym oraz produkcji piwa na podstawie udzielonych sobie wzajemnie licencji.
Ponadto, o czym stanowi § 13 ust. 4 rozporządzenia, ze zwolnienia od akcyzy przewidzianego w § 13 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy produkujący piwo (lub posiadający zezwolenie wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy) mogą korzystać w ramach umowy współpracy, ale nie muszą. W tym względzie to przedsiębiorcy sami kształtują wzajemne relacje gospodarcze, co oznacza, że zawarcie umowy wyłącznie w zakresie usługowego rozlewu piwa nie przesądza o tym, że mamy do czynienia z umową współpracy w sensie § 13 ust. 4 rozporządzenia.
Zatem przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy – jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, celem umowy zawartej między Spółką i browarem-zleceniodawcą był wyłącznie usługowy rozlew piwa.
Jednakże poza przesłanką pozytywną (decydującą o tym, że mamy do czynienia z umową współpracy), jaką jest wyrażona na piśmie wola współpracy przedsiębiorców przy produkcji piwa, chcących skorzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 13 rozporządzenia, są również przesłanki negatywne. Pierwszą z nich jest, aby łączna ilość wyprodukowanego piwa nie przekraczała 200 000 hl w roku kalendarzowym. Natomiast druga przesłanka negatywna została zawarta w § 13 ust. 5 rozporządzenia, stanowiącym, że: współpracujący ze sobą podatnicy nie mogą być zależni prawnie i ekonomicznie od innych wytwórców piwa; prowadzą działalność gospodarczą w odrębnym miejscu niż inni wytwórcy piwa; nie wytwarzają piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych podmiotów. W tym przypadku zwroty „inny wytwórca piwa” lub „inny przedsiębiorca” odnoszą się do podmiotów innych niż te, które zawierają ze sobą umowę współpracy w zakresie produkcji piwa.
(?) Zauważyć należy, że zwolnienie od akcyzy przewidziane w § 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy wynika z implementacji przepisów art. 4 dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. U.UE.L 316 z dnia 31 października 1992 r., z późn. zm.; dalej jako: „Dyrektywa”). Przepisy Dyrektywy jasno stanowią, że to zwolnienie od akcyzy dotyczy niezależnych, małych browarów. W art. 4 ust. 2 Dyrektywy zawarta została definicja „niezależnego, małego browaru”, której na gruncie przepisów rozporządzenia w sprawie zwolnienia od akcyzy odpowiadają warunki określone w § 13 ust. 3. Przy tym istotne jest, aby taki niezależny, mały browar nie produkował rocznie więcej niż 200 000 hl piwa.
Zarówno przepisy Dyrektywy, jak i rozporządzenia, przewidują możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy przez browary (podatników), które współpracują ze sobą przy wytwarzaniu piwa. W tej sytuacji każdy z tych podatników musi spełniać warunki niezależności od innych niż one same browarów (podatników), a łączna wielkość ich produkcji nie może przekraczać 200 000 hl piwa. Przyjęcie takiego rozwiązania pozwala, aby małe browary, które nie dysponują pełnymi możliwościami technicznymi w zakresie produkcji, na mocy umowy o współpracy przy wytwarzaniu piwa, mogły skorzystać ze zwolnienia od akcyzy, gdy nie przekroczą łącznie określonego limitu produkcji. Przy czym w tych okolicznościach żaden z producentów piwa współpracujących ze sobą na podstawie umowy, nie będzie w związku z tą współpracą traktowany jako podatnik zależny od drugiego podatnika, co mogłoby go wykluczyć z prawa do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, gdyby samodzielnie ubiegał się o możliwość skorzystania z tego zwolnienia.
Reasumując stwierdzić należy, że dla sytuacji Wnioskodawcy nie będzie miało znaczenia, że browar-zleceniodawca, na rzecz którego Spółka dokonuje usługowego rozlewu piwa, nie jest browarem niezależnym od innych wytwórców piwa. Fakt, że browar-zleceniodawca nie spełnia warunków niezależności, wymienionych w § 13 ust. 5 rozporządzenia, nie wpływa na możliwość skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia przewidzianego w § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy. Fakt jakiejkolwiek zależności browaru-zleceniodawcy od innych browarów miałby znaczenie jedynie wówczas, gdyby Wnioskodawca i ten browar-zleceniodawca chciały zawrzeć stosowną umowę o współpracy, w celu skorzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 13 ust. 5 rozporządzenia. Wówczas, z uwagi na zależność browaru-zleceniodawcy od innych wytwórców piwa lub posiadaczy licencji na produkcję piwa, wykluczona byłaby możliwość zwolnienia od akcyzy takich podatników współpracujących. W tej sytuacji, gdy zawarta umowa usługowego rozlewu piwa nie jest umową współpracy (w znaczeniu wskazanym w § 13 ust. 4 rozporządzenia), o możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia od akcyzy decyduje okoliczność, aby ilość piwa wyprodukowanego w roku kalendarzowym nie przekraczała 200 000 hl. Przy czym obliczając ten limit Spółka powinna uwzględnić łączną ilość piwa rozlewanego na własny rachunek oraz rozlewanego usługowo na zlecenie browaru-zleceniodawcy, na podstawie zawartej umowy?.

Reasumując należy stwierdzić, że sama czynność rozlewu piwa podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, jednak możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia, jeżeli rozlew ten będzie dokonywany w ramach umowy współpracy pomiędzy małymi (w rozumieniu dyrektywy) niezależnymi browarami..

 

Maciej Jendraszczyk
Doradca podatkowy
Nr wpisu 12 238
Konsultant Podatkowy
w Oddziale Wielkopolskim
maciej.jendraszczyk@isp-modzelewski.pl
tel. 618483348