Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 19/2019

2. Zwolnienie z akcyzy alkoholu etylowego skażonego

Dnia 6 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej(0111-KDIB3-3.4013.294.2018.3.MAZ) wydał interpretację indywidualną dotyczącą zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego skażonego.
Wnioskodawca zadał następujące pytanie: Czy alkohol etylowy skażony jednym ze środków skażających wskazanych w § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 października 2018 r. w sprawie środków skażających alkohol etylowy, zawarty w produktach biobójczych, które zostały zgłoszone do Wykazu Produktów Biobójczych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 122), podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego w sytuacji, w której będą one przekazywane ze składu podatkowego producenta, w zbiorczych opakowaniach, Wnioskodawcy do usługowego konfekcjonowania ?
Jak wskazał organ w uzasadnieniu: ?Na podstawie § 2 pkt 3 rozporządzenia, środkiem skażającym, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, służącym do stosowania zwolnień od podatku akcyzowego, jest mieszanina alkoholu izopropylowego 2000 ml i benzoesanu denatonium 1 g lub alkoholu tert-butylowego 78 g i benzoesanu denatonium 1 g lub alkohol izopropylowy 10 000 ml, w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol, w przypadku produkcji produktów biobójczych:
a. wpisanych do Wykazu Produktów Biobójczych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 122, 138, 650, 1000 i 1637), lub
b. których substancje czynne zostały wpisane do unijnego wykazu zatwierdzonych substancji czynnych, o którym mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.Urz.UE.L 167 z 27.06.2012, str. 1, z późn. zm.), albo których substancje czynne zostały wymienione w załączniku II rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1062/2014 z dnia 4 sierpnia 2014 r. w sprawie programu pracy, którego celem jest systematyczne badanie wszystkich istniejących substancji czynnych zawartych w produktach biobójczych, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz.Urz.UE.L 294 z 10.10.2014, str. 1, z późn. zm.), i które nie będą sprzedawane na terytorium kraju – spełniających warunki rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającego i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.Urz.UE.L 353 z 31.12.2008, str. 1, z późn. zm.), gdy spełnienie tych warunków jest wymagane dla tych produktów biobójczych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się usługowym konfekcjonowaniem wyrobów biobójczych, które dostarczane są ze składu podatkowego producenta w opakowaniach zbiorczych i przelewane do mniejszych opakowań. Przedmiotowe wyroby biobójcze, wytwarzane z wykorzystaniem alkoholu etylowego skażonego środkiem skażającym zgodnie z § 2 pkt 3 rozporządzenia, wpisane są do Wykazu Produktów Biobójczych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2231).
Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego skażonego, zwolnionego już na poprzednim etapie obrotu od akcyzy, zawartego w produktach biobójczych, które będą usługowo konfekcjonowane do mniejszych opakowań przez Wnioskodawcę.
Jak wskazał w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, przedmiotowy wyrób biobójczy spełnia warunki rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającego i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.Urz.UE.L 353 z 31.12.2008, str. 1, z późn. zm.; dalej jako: „rozporządzenie nr 1272/2008”). Przedmiotowy wyrób biobójczy będzie, po przelaniu do mniejszych opakowań, w dalszym ciągu spełniał warunki ww. rozporządzenia nr 1272/2008.
Zatem Wnioskodawca, dokonując jedynie przelewu do mniejszych opakowań wyrobu biobójczego (wpisanego do Wykazu Produktów Biobójczych) – zawierającego w swoim składzie zwolniony od akcyzy alkohol etylowy skażony środkami skażającymi wskazanymi w § 2 pkt 3 rozporządzenia, który spełnia warunki rozporządzenia nr 1272/2008 i będzie je spełniał także po przelaniu do mniejszych opakowań – nie dokonuje czynności, do których zastosowanie znajduje przepis art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy. Przedstawione we wniosku czynności wykonywane przez
Wnioskodawcę nie mają za przedmiot alkoholu, lecz jedynie środek biobójczy, który zawiera alkohol etylowy skażony, zwolniony z akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, na wcześniejszym etapie obrotu.
Analizując powyższe i mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy, należy uznać, że rozlewanie środka biobójczego, który zawiera w swoim składzie alkohol etylowy skażony, podlegający zwolnieniu na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, nie mieści się w procesie rozumianym jako produkcja lub też zużycie alkoholu etylowego. Innymi słowy przedmiotowe rozlewanie środka biobójczego do mniejszych opakowań nie będzie produkcją alkoholu etylowego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Jak również, co najważniejsze dla sprawy, nie zmieni się przeznaczenie wyrobów zawierających skażony alkohol etylowy.?
Podsumowując organ stwierdził, że: ?Wobec powyższego działalność Wnioskodawcy, w zakresie przedstawionym we wniosku, nie będzie polegała na produkcji oraz zużyciu. Opisane czynności nie spowodują powstania u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego, jak również nie są opodatkowane akcyzą. Działalność Wnioskodawcy nie będzie też naruszała warunków zwolnienia od akcyzy dla alkoholu etylowego skażonego, zawartego w tych wyrobach biobójczych.?
 

Kacper Wolak
Młodszy konsultant podatkowy
Kacper.wolak@isp-modzelewski.pl
Telefon: 22 517 30 77