3. Brak oświadczenia nabywców oleju opałowego nie powoduje automatycznie zmiany stawki podatku akcyzowego
Stosowanie oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów akcyzowych niejednokrotnie budził
kontrowersje. Niezależnie od licznych wyroków (w tym wyroku TK), przed Naczelny Sąd Administracyjny wciąż trafiają
kolejne sprawy dotyczącego tego właśnie zagadnienia. Jak wskazał NSA w wyroku z dnia 21 listopada 2017 r. (Sygn.
akt. I GSK 2269/15) ?Natomiast Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 2 czerwca 2016 r. w
sprawie C-418/14, rozpoznając pytanie prejudycjalne sądu krajowego, orzekł, że „Dyrektywę Rady 2003/96/WE z dnia 27
października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów
energetycznych i energii elektrycznej, zmienioną dyrektywą Rady 2004/75/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r., oraz zasadę
proporcjonalności należy interpretować w ten sposób, że:
Zatem Trybunał Konstytucyjny uznał, z uwagi na rolę, jaką złożone w terminie i
prawidłowo sporządzone zestawienia oświadczeń spełniają w zakresie kontroli obrotu olejem opałowym, że wprowadzenie
przez ustawodawcę tego warunku oraz wynikające w razie jego niespełnienia konsekwencje nie naruszają postanowień
Konstytucji RP. Podobne zdanie, co do zgodności z prawem unijnym, wyraził TSUE. Podkreślić należy, że TSUE nie
zakwestionował zasady nałożenia na sprzedawców paliw obowiązku składania zestawień oświadczeń, lecz ze względu na
wynikającą z ogólnej systematyki jak i celu dyrektywy energetycznej zasadę opodatkowania wyrobów energetycznych, w
przypadku ich zużycia zgodnie z ich faktycznym przeznaczeniem. Wskazał bowiem, że produkty energetyczne są
opodatkowane zgodnie z ich faktycznym wykorzystaniem. Oznacza to, że w przypadku niedochowania ustawowego wymogu
sporządzenia i złożenia w ustawowym terminie miesięcznego zestawienia oświadczeń nabywców oleju opałowego,
zastosowanie podwyższonej stawki akcyzy jak dla oleju napędowego jest możliwe dopiero po ustaleniu, że sprzedany
olej nie został zużyty zgodnie z przeznaczeniem. Tak więc, w razie stwierdzenia zużycia oleju opałowego zgodnie z
przeznaczeniem – brak jest podstaw do zastosowania dla tego wyrobu stawki akcyzy – określonej w art. 89 ust. 4 pkt 1
u.p.a. W takim wypadku więc należy odmówić zastosowania art. 89 ust. 16 w zw. z ust. 14 tego przepisu. W
konsekwencji należy uznać, że wynikająca z wyroku TSUE niezgodność normy prawa krajowego, tj. art. 89 ust. 16 u.p.a.
z prawem unijnym, naruszająca zasadę proporcjonalności oraz ogólną systematykę i cel dyrektywy energetycznej,
dotyczy także przewidzianej tym przepisem możliwości zastosowania stawki podatku akcyzowego przewidzianej dla paliw
silnikowych w przypadku niespełnienia warunków dla zestawień oświadczeń określonych w art. 89 ust. 14 u.p.a.?
Alan Lipnicki
Młodszy Konsultant
podatkowy
alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl
tel.
(22) 517 30 60
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.