3. Rozliczanie ubytków alkoholu etylowego w deklaracji AKC-4
Rozliczenie ubytków alkoholu etylowego powinno być dokonywane oddzielnie dla każdego
składu podatkowego, z którego nastąpiło wyprowadzenie tych wyrobów akcyzowych i dla którego ustalono dopuszczalne
normy tychże ubytków.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przedmiotem
opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których
mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako
wyrób akcyzowy. Natomiast zgodnie z pkt IX ust. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11
grudnia 2015 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych
ubytki alkoholu etylowego, napojów spirytusowych lub ich półproduktów, których normy ustalono w ust. 1-3, rozlicza
się narastająco za okresy kwartalne, łącznie dla wszystkich przesyłek wysłanych w tym okresie do tego samego
odbiorcy, uwzględniając sumę stwierdzonych nadwyżek oddzielnie dla poszczególnych wyrobów skażonych i nieskażonych.
W związku z powyższym powstały wątpliwości czy ubytki alkoholu etylowego powstałe w
danym okresie rozliczeniowym należy sumować i łączną ich wartość wykazywać w deklaracji AKC-4. W kwestii tej
wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 6 marca 2018 r.
(0111-KDIB3-3.4013.26.2018.1.MK) stwierdzając: ?(?) ubytki rozlicza się narastająco za okresy kwartalne, łącznie dla
wszystkich przesyłek wysłanych w tym okresie do tego samego odbiorcy. Tym samym prawodawca nie uzależnia rozliczania
ubytków powstałych w danym kwartale od środka transportu, którym będzie przewożony alkohol etylowy, napoje
spirytusowe lub ich półprodukty do tego samego odbiorcy, gdyż rodzaj środka transportu (cysterny samochodowe,
cysterny kolejowe, inne naczynia) jest uwzględniony już zarówno w decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego
(poprzednio naczelnika urzędu celnego) jak i rozporządzeniu. Wyjątkiem jest oddzielne uwzględnianie nadwyżek ubytków
dla poszczególnych wyrobów skażonych i nieskażonych, które w przedstawionym stanie faktycznym nie ma zastosowania.
W tym miejscu zauważyć jednak należy, że zgodnie z art. 85 ust. 3 ustawy w przypadku
posiadania przez podatnika więcej niż jednego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, normy dopuszczalnych
ubytków wyrobów akcyzowych lub dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 1 i 2, ustala
się odrębnie dla każdego składu podatkowego.
Wskazać również należy, że deklaracje podatkowe (?) składają się z formularza
głównego AKC-4/AKC-4zo oraz z formularzy szczegółowych, dotyczących poszczególnych grup wyrobów akcyzowych
stanowiących załączniki do formularza głównego (dla alkoholu etylowego jest to AKC?4/A). Przy czym dla każdego
składu podatkowego formularz AKC-4/A należy wypełnić oddzielnie.
Z powyższych regulacji wynika zatem, że kwartalne rozliczenie ubytków alkoholu
etylowego o którym mowa w pkt IX ust. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych
ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych, dokonywane winno być oddzielanie dla każdego składu
podatkowego z którego będą wyprowadzane wyroby akcyzowe?.
W związku z powyższym należy wskazać, że podatnicy powinni ubytki alkoholu etylowego
rozliczać osobno dla każdego składu podatkowego w załączniku AKC-4A, przy czym bez znaczenia pozostaje środek
transportu, jakim był przewożony ten wyrób akcyzowy. Bez znaczenia na powyższe pozostaje również okoliczność, gdzie
dostawa z dwóch różnych składów podatkowych nastąpi na rzecz jednego podmiotu ? wówczas ubytki należy również
rozliczyć osobno dla każdego ze składów.
Maciej Jendraszczyk
Doradca
podatkowy
Nr wpisu 12 238
Konsultant Podatkowy
w Oddziale
Wielkopolskim
maciej.jendraszczyk@isp-modzelewski.pl
tel.
618483348