2. Zasadnicze przeznaczenie samochodu osobowego do przewozu osób
O tym czy pojazd jest przeznaczony zasadniczo do przewozu osób i jako taki podlega
opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, świadczą faktyczne cechy pojazdu wyprodukowanego jako samochód osobowy.
Przerobienie i wykorzystywanie pojazdu jako samochód ciężarowy nie jest jednoznaczne z uniknięciem obowiązku
podatkowego.
W praktyce stosowania podatku akcyzowego na samochody osobowe wielokrotnie dochodzi do
sytuacji, w której przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego jest pojazd o podwójnym przeznaczeniu. Zgodnie z
treścią art. 100 ust. 4 z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez samochód osobowy rozumie się pojazdy
samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne
niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z
wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o
ruchu drogowym.
Z treści tego przepisu jak i z treści kodu CN 8703 wynika, że podstawowym kryterium
wyróżniającym jest przeznaczenie klasyfikowanych tam pojazdów zasadniczo do przewozu osób. Jak wielokrotnie
podkreślano w orzecznictwie, kryterium to powinno być główną funkcją użytkową pojazdu. Świadczyć o tym musi nie
sposób użytkowania samochodu, lecz cechy konstrukcyjne, jego wyposażenie i ogólny wygląd. Oznacza to, że pojazd może
służyć do przewozu towarów, jednak jego główną funkcją jest przewóz osób. Pogląd taki znajduje potwierdzenie w
wyroku NSA z dnia 28 kwietnia 2017 r. o sygn. I GSK 969/15 ?Nabyty przez stronę pojazd został wyprodukowany jako
samochód osobowy, który w założeniu producenta został przeznaczony zasadniczo do przewozu osób. Cechy pojazdu
odpowiadają opisowi cech jakie powinien posiadać pojazd klasyfikowany do kodu CN 8703. Klasyfikacji tej nie
przekreśla fakt, że nabyty pojazd posiada także wyodrębnioną przestrzeń ładunkową. Możliwość przewożenia towarów
stanowi jedynie jego funkcję dodatkową, lecz nie przeważającą. Dlatego klasyfikacji przedmiotowego pojazdu należało
dokonać z punku widzenia jego cech głównych, a nie uzupełniających? Dla potrzeb wymiaru podatku akcyzowego istotne
jest ustalenie w przypadku tzw. samochodów osobowo ? towarowych, które pełnią podwójną funkcję, która z funkcji
(osobowa czy towarowa) ma charakter dominujący, jakie jest zasadnicze przeznaczenie pojazdu. Wymaga to porównania
cech projektowych pojazdu nadanych przez producenta z cechami, jakimi charakteryzuje się pojazd w momencie nabycia
wewnątrzwspólnotowego oraz uwzględnienia ewentualnych zmian, jakie zostały dokonane w pojeździe. Takie stanowisko
przedstawił NSA w wyroku z dnia 11 stycznia 2018 r. o sygn. I GSK 292/16. Jeżeli z łatwością można przystosowywać
pojazd zarówno do przewozu osób jak i towarów, w zależności od indywidualnych potrzeb jego użytkownika nie wpływa to
na zmianę zasadniczego przeznaczenia pojazdu
W związku z powyższym, to cechy konstrukcyjne mają decydujące
znaczenie w ustaleniu dla potrzeb podatku akcyzowego czy pojazd jest samochodem osobowym, a nie jego aktualny sposób
wykorzystywania.
Łukasz Cebula
młodszy konsultant
podatkowy
lukasz.cebula@isp-modzelewski.pl
tel.
(32) 259 71 50