2. Procedura otrzymywania znaków akcyzy
W celu otrzymania znaków akcyzy podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych
znakami akcyzy składa:
- wstępne zapotrzebowanie na znaki akcyzy do Ministerstwa Finansów (wzór zgłoszenia
stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie oznaczania
wyrobów akcyzowych znakami akcyzy). Wstępne zapotrzebowanie składa się w terminie do dnia 30 października roku
poprzedzającego rok, na który składane jest wstępne zapotrzebowanie, chyba że w ciągu roku kalendarzowego
wystąpią okoliczności uzasadniające złożenie, zmianę lub cofnięcie wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy
podmiot, którego to dotyczy, jest obowiązany, z chwilą powstania tych okoliczności, do niezwłocznego złożenia w
urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych takiego zapotrzebowania, jego zmiany lub
cofnięcia, z tym że ostateczna zmiana wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy w przypadku:
- wyrobów tytoniowych nie może być złożona po dniu 30 września danego roku
kalendarzowego, a jeżeli jest składana po dniu 1 września danego roku kalendarzowego, nie może przekraczać 5 %
ilości zamówienia zawartego w ostatniej zmianie wstępnego zapotrzebowania, a jeżeli takiej zmiany nie było – we
wstępnym zapotrzebowaniu; - zmiany wzorów znaków akcyzy nie może być złożona po upływie ostatniego dnia czwartego
miesiąca poprzedzającego datę wprowadzenia nowych wzorów znaków akcyzy, a jeżeli jest składana po pierwszym dniu
czwartego miesiąca poprzedzającego datę wprowadzenia nowych wzorów znaków akcyzy, nie może przekroczyć 5% ilości
zamówienia zawartego w ostatniej zmianie wstępnego zapotrzebowania, a jeżeli takiej zmiany nie było – we
wstępnym zapotrzebowaniu.
Podmiot, który nie odebrał znaków akcyzy, objętych ostateczną zmianą wstępnego
zapotrzebowania na znaki akcyzy, do końca danego roku kalendarzowego, wpłaca kwotę na pokrycie kosztów wytworzenia
znaków akcyzy.
- wniosek o wydanie banderol podatkowych lub o sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o
wydanie upoważnienia do odbioru banderol do urzędu skarbowego właściwego w sprawach znaków akcyzy (wzór wnioski
stanowi załącznik nr 12 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie oznaczania
wyrobów akcyzowych znakami akcyzy).
Do wniosku podmiot:
załącza odpowiednio dokumenty określone w § 8 ww. rozporządzenia
oraz
wpłaca:
- wartość podatkowych znaków akcyzy (załącznik nr 8 do ww. rozporządzenia),
- kwotę na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy (załącznik nr 9 do
ww. rozporządzenia) – gdy wniosek dotyczy wydania podatkowych znaków akcyzy lub - należność za legalizacyjne znaki akcyzy – gdy wniosek dotyczy wydania legalizacyjnych
znaków akcyzy (załącznik nr 11 do ww. rozporządzenia).
Właściwość urzędu skarbowego w zakresie spraw dotyczących znaków akcyzy ustala się ze
względu na adres siedziby lub zamieszkania podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.
Wykaz urzędów skarbowych i izb administracji skarbowej właściwych w sprawach znaków akcyzy określa rozporządzenie
Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 lutego 2017 r. w sprawie właściwości urzędów skarbowych i izb administracji
skarbowej w zakresie spraw dotyczących znaków akcyzy(Dz. U. poz. 331 ) ? obecnie jest to 13 urzędów skarbowych.
Właściwy naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję w sprawie znaków akcyzy oraz upoważnienie do odbioru tych znaków
(w przypadku gdy banderole odbierane będą u wytwórcy).
Znaki akcyzy odbiera się:
- we właściwym urzędzie skarbowym lub
- w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. (wytwórca znaków akcyzy).
Podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, zobowiązane są do
prowadzenia ewidencji znaków akcyzy. Szczegółowe zasady prowadzenia ewidencji określono w rozporządzeniu Ministra
Rozwoju i Finansów z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów
akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. poz. 2257 z późn. zm.).
Marek Zagórski
konsultant
podatkowy
marek.zagorski@isp-modzelewski.pl
tel.
(22) 517 30 60