4. Sprzedaż lub utylizacja pozostałości po procesie destylacji ekstraktu tytoniu a powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym
Przepisy ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”) w zakresie opodatkowania wyrobów tytoniowych odnoszą się do ściśle określonych towarów. Są to – wymienione pod pozycją 42 załącznika nr 1 do ustawy -papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki, a także ujęty w pozycji 46 tegoż załącznika płyn do papierosów oraz do objęte pozycją 47 przedmiotowego załącznika wyroby nowatorskie. Wszystkie te kategorie ujęto w katalogu załącznika nr 1 do ustawy bez względu na kod CN. Ponadto opodatkowaniem objęto płyn do papierosów elektronicznych zdefiniowany w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy oraz na odrębnych zasadach – nie stanowiący wyrobu tytoniowego, zdefiniowany w art. 99a ust. 1 ustawy – susz tytoniowy.
Ani w załączniku nr 1 do ustawy ani też w innych jej regulacjach nie uwzględniono pozostałości po procesie destylacji ekstraktu tytoniu. Ekstrakt tytoniu o kodzie CN 2403 99 90 00, nie będący wyrobem tytoniowym ani suszem tytoniowym, nie nadaje się do palenia. Z ekstraktu tego można jednak w procesie destylacji (doczyszczania) uzyskiwać czystą nikotynę o kodzie CN 2939 79 10. Doczyszczanie (proces destylacji) ekstraktu tytoniu polega na oddzieleniu alkaloidu nikotyny od pozostałych związków chemicznych i wody oraz zanieczyszczeń organicznych. Pozostałość po procesie destylacji ? tak jak sam ekstrakt – ma postać płynną, nie nadającą się do palenia i pozbawiona jest cech typowych dla wyrobu tytoniowego. W świetle załącznika nr 1 do ustawy nikotyna nie jest wyrobem akcyzowym. Wyrobem tytoniowym ani suszem tytoniowym nie jest także opisany ekstrakt nikotyny. Ekstraktowi temu – nabywanemu z przeznaczeniem do wykorzystania w konkretnym procesie produkcyjnym, tj. do procesu destylacji w celu uzyskania czystej nikotyny – nie można również przypisać cech płynu do papierosów elektronicznych.
To samo odnosi się do pozostałości po procesie destylacji ekstraktu tytoniu.
Jeśli brak jest cech pozwalających zaklasyfikować produkt do wyrobu tytoniowego, suszu tytoniowego czy płynu do papierosów elektronicznych, to nie stanowi on wyrobu akcyzowego w rozumieniu ustawy. W konsekwencji czynności dotyczące takiego produktu nie powodują powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.
Wniosek ten należy odnieść w m.in. do sprzedaży lub utylizacji pozostałości po procesie destylacji ekstraktu tytoniu.
Stanowisko takie potwierdza w szczególności interpretacja indywidualna Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w nr 0111-KDIB3-3.4013.132.2019.1.MAZ z 1 sierpnia 2019r. W interpretacji tej uznano ponadto, że brak jest przesłanek powstania obowiązku podatkowego w związku z importem ekstraktu tytoniowego i nie znajdzie w tym wypadku zastosowania art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy.
dr Joanna Kiszka Starszy konsultant podatkowy joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl tel. (32) 259 71 50
5. Zasady opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych podatkiem akcyzowym w 2020 r.
Jako płyn do papierosów elektronicznych rozumiany jest roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym także baza do tego roztworu zawierająca glikol lub glicerynę. Opodatkowanie tej kategorii wyrobów akcyzowych wprowadzono ustawą z dnia 12 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (dalej: ?ustawa z 12 grudnia 2017 r.?). Jednakże wyroby te objęte zostały stawką zerową.
W art.2 powołanej ustawy z 12 grudnia 2017 r. przewidziano, że do dnia 31 grudnia 2018 r. zamiast stawek akcyzy, o których mowa w art. 99b ust. 4 i art. 99c ust. 4 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”), do wyrobów akcyzowych określonych w tych przepisach stosuje się zerową stawkę akcyzy. W konsekwencji powyższego do końca 2018 r. dopuszczono posiadanie w celu sprzedaży płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich, wyprodukowanych na terytorium kraju, nabytych wewnątrzwspólnotowo lub importowanych, przed dniem wejścia w życie powołanej ustawy z 2017 r., bez oznaczenia owych wyrobów legalizacyjnymi znakami akcyzy. Ponieważ obowiązek takiego oznaczania miał jednak powstawać m.in. w odniesieniu do płynu do papierosów elektronicznych przeznaczonego do sprzedaży na terytorium kraju po dniu 31 grudnia 2018 r., zatem w art.3 ustawy z dnia 12 grudnia 2017 r. ustalono obowiązek złożenia do dnia 30 października 2018 r., wstępnego zapotrzebowania na legalizacyjne znaki akcyzy.
Z czasem okres, w którym podatnicy prowadzący działalność w zakresie płynu do papierosów elektronicznych mogliby się przygotować do nowych obciążeń fiskalnych i administracyjnych, takich jak uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, złożenie zabezpieczenia akcyzowego i oznaczanie znakami akcyzy został na mocy nowelizacji zapobiegającej skutkom ustawy z 12 grudnia 2017 r. wydłużony do dnia 30 czerwca 2020 r. W konsekwencji efektywna stawka podatku dla tych wyrobów będzie obowiązywała dopiero od 1 lipca 2020 r.
Do wskazanego terminu przedłużono obowiązywanie zerowej stawki akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych oraz odsunięto spełnienie obowiązku oznaczania legalizacyjnymi znakami akcyzy tych wyrobów wyprodukowanych na terytorium kraju, nabywanych wewnątrzwspólnotowo lub importowanych przed dniem wejścia w życie nowelizacji z 12 grudnia 2017 r., tj. 1 lutego 2018r. Jednocześnie wprowadzono regulację, zgodnie z którą posiadacze płynu do papierosów elektronicznych przeznaczonych do sprzedaży na terytorium kraju, mają obowiązek złożenia wstępnego zapotrzebowania na legalizacyjne znaki akcyzy do dnia 31 marca 2020 r.
dr Joanna Kiszka
Starszy konsultant podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50