4. Definicja pojęcia „przeznaczone do użycia do napędu silników spalinowych”.
W wyroku z dnia 16 kwietnia 2018 r. w sprawie III SA/Gl 868/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach orzekł w zakresie definicja pojęcia „przeznaczone do użycia do napędu silników spalinowych”.
Jak zauważył WSA zwrot „przeznaczone do użycia (…) do napędu silników spalinowych” musi być rozumiany w ten sposób, że są to takie wyroby energetyczne, które obiektywnie – ze swej istoty, z uwagi na swe właściwości – są przeznaczone do użycia do napędu silników spalinowych. Są to więc takie wyroby, które bez względu na to, do czego zostaną wykorzystane, są paliwami silnikowymi, a zatem za takie muszą być również uznane w przypadku ich innego wykorzystania. O uznaniu za paliwo silnikowe wyrobu energetycznego „przeznaczonego do użycia jako paliwo silnikowe” nie decyduje jego faktyczne wykorzystanie, ale potencjalna możliwość (wynikająca z właściwości wyrobu) użycia do napędu silników spalinowych. Analiza językowa przepisu art. 86 ust. 2 u.p.a. ab initio wprost wskazuje na zamiar ustawodawcy rozróżnienia sytuacji „przeznaczenia do użycia” i „użycia” wyrobu energetycznego do napędu silników spalinowych. Czym innym jest więc faktyczne użycie wyrobu w ww. celu, a czym innym przeznaczenie go do takiego użycia.
Jak podniósł WSA: ?trafne jest zatem stanowisko organu, że o uznaniu za paliwo silnikowe wyrobu energetycznego „przeznaczonego do użycia jako paliwo silnikowe” nie decyduje – jak usiłuje dowodzić skarżąca – jego faktyczne wykorzystanie, ale potencjalna możliwość (wynikająca z właściwości wyrobu) użycia do napędu silników spalinowych. Bowiem analiza językowa przepisu art. 86 ust. 2 ab initio wprost wskazuje na zamiar ustawodawcy rozróżnienia sytuacji „przeznaczenia do użycia” i „użycia” wyrobu energetycznego do napędu silników spalinowych. Czym innym jest więc faktyczne użycie wyrobu w ww. celu, a czym innym przeznaczenie go do takiego użycia. O przeznaczeniu danego wyrobu decyduje przede wszystkim jego wytwórca, nadając temu wyrobowi określone cechy, parametry pozwalające na wykorzystanie go do zrealizowania podstawowego celu, przeznaczenia. Nie wyklucza to oczywiście możliwości wykorzystania wyrobu w inny sposób. Nadto wśród paliw silnikowych znajdują się wyroby energetyczne przystosowane do napędu silników spalinowych, które spełniają określone w odrębnych przepisach wymagania jakościowe określone dla paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, dla których w ustawie o podatku akcyzowym została określona stawka akcyzy. Przystosowanie tych wyrobów do napędu silników spalinowych decyduje generalnie o ich przeznaczeniu do użycia do napędu silników spalinowych. Jednakże wyroby te, bez względu na to, do czego zostaną wykorzystane, są paliwami silnikowymi. W związku z tym wyroby te są paliwami silnikowymi również w przypadku, gdy mają zostać wykorzystane do produkcji olejów smarowych czy preparatów smarowych.?
Marek Zagórski
konsultant podatkowy
marek.zagorski@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60