OBRÓT WYROBAMI AKCYZOWYMI
1. Zasada minimalizacji danych w podatku akcyzowym
W związku z konieczności dostosowania aktualnych regulacji prawnych dotyczących pozyskiwania danych osobowych od finalnych nabywców węglowych do zasad wyrażonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, ustawodawca proponuje ograniczenie katalogu danych osobowych podawanych przez sprzedawcę wyrobów węglowych w sporządzanej liście finalnych nabywców węglowych uprawnionych do odbioru deputatu (część wynagrodzenia za pracę dostarczana w naturze, np. węgiel dla górników) węglowego oraz przez finalnego nabywcę węglowego w oświadczeniu o przeznaczeniu nabytych wyrobów węglowych do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, tzw. zasada „minimalizacji danych” wyrażona w art. 5 ust. 1 lit. c, zgodnie z którą, dane osobowe muszą być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane. Ustawodawca dokonując analizy przepisy art. 31a ust. 3b oraz ust. 3c pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zdecydował się w przypadku oświadczenia składanego przez finalnego nabywcę węglowego o przeznaczeniu wyrobów węglowych do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy oraz w przypadku sporządzania przez sprzedawcę wyrobów węglowych listy finalnych nabywców węglowych uprawnionych do odbioru deputatu węglowego, odstąpić od wymogu podania w tych dokumentach numeru dowodu osobistego lub nazwy i numeru innego dokumentu stwierdzającego tożsamość. W przypadku kontroli dokonywanej przez organy podatkowe na właściwą identyfikację osób składających oświadczenie w zakresie wyrobów węglowych pozwoli organom podatkowym numer PESEL.
Obowiązek osoby fizycznej ograniczony będzie do okazania sprzedawcy dokumentu, w celu potwierdzenia tożsamości. Konsekwencją odmowy okazania dokumentu tożsamości będzie zastosowaniem ustawowej stawki podatku akcyzowego określonej dla węgla i koksu, (dodany art. 31a ustawy ust. 3h.) Stawka ta będzie miała zastosowanie również w przypadku, gdy dane zawarte w oświadczeniu będą niekompletne, nieczytelne lub nie będą zgadzały się z danymi wynikającymi z dokumentu, o którym mowa w art. 31a ust. 3g ustawy oraz gdy ilość i rodzaj nabywanych wyrobów węglowych będą inne niż wskazane w oświadczeniu.
W chwili obecnej projekt poddany jest opiniowaniu. Ustawa miałaby wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r. ( numer projektu: UD557)
Martyna Betiuk
Młodszy konsultant podatkowy
martyna.betiuk@isp-modzelewski.pl