Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 23/2020

7. Wyroby gazowe ? definicja.

W myśl nowelizacji ustawy akcyzowej z 2013 r. do przepisu art. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, który zawiera słowniczek stosowanych pojęć i definicji, do istniejącej definicji wyrobów akcyzowych, obejmującej wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy oraz wyroby węglowe, dodano pkt 1b, w myśl którego przez wyroby gazowe rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 000, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe gazowe, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00. Te ostatnie zgodnie z przepisami dyrektywy energetycznej muszą być produkowane w składzie podatkowym. Polski ustawodawca rozszerzył więc definicję wyrobów akcyzowych o zapis wprost odnoszący się do wyrobów gazowych. Po nowelizacji za wyroby akcyzowe uznaje się gaz ziemny w stanie skroplonym, gaz ziemny w stanie gazowym, pozostałe węglowodory w stanie gazowym, np. metan, propan, etan oraz inne wyroby energetyczne, w skład których wchodzą ? w myśl uzasadnienia ustawodawcy ? wyroby o kodach CN 2705 00 00 i CN 2701. Te pierwsze wyroby obejmują gaz koksowniczy, ekspansywny, resztkowy oraz wielkopiecowy. Druga kategoria obejmuje węglowodory alifatyczne.

Powyższa definicja wyrobów gazowych, obrót którymi od dnia 1 listopada 2013 r. podlega opodatkowaniu akcyzą, stanowi bezpośrednią implementację przepisów wspólnotowych, w tym przede wszystkim przepisu art. 2 ust. 1 lit. b, c i d dyrektywy energetycznej, w myśl którego przez produkty energetyczne rozumie się wyroby objęte kodami CN 2701, 2702 i 2704 do 2715 oraz o kodach CN 2901 i 2902, oraz CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe. Dodatkowo pozytywnie należy ocenić odwołanie się w polskiej ustawie do Nomenklatury Scalonej CN, co również znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału.

TSUE w wyroku z dnia 9 kwietnia 2004 r. w sprawie C-240/01 podkreślono, że zakres przedmiotowy wyrobów akcyzowych powinien być określany przez poszczególne państwa członkowskie zgodnie z zasadami klasyfikacji, wynikającymi ze Scalonej Nomenklatury. Państwa członkowskie nie mogą określać zakresu wyrobów akcyzowych w oderwaniu od klasyfikacji CN, ponieważ mogłoby to prowadzić do odmiennego traktowania tych samych wyrobów wewnątrz Wspólnoty. W tym miejscu przywołać można również przepis § 1 rozporządzenia w sprawie Nomenklatury Scalonej, w myśl którego została ona ustanowiona w celu harmonizacji klasyfikacji stosowanych przez poszczególnych członków Unii Europejskiej. W przypadku tego omawianego przepisu można stwierdzić, że polski ustawodawca nie tylko w sposób bardzo precyzyjny określił katalog wyrobów, do których mają zastosowanie regulacje akcyzowe, ale również zastosował instytucję w pełni zgodną ze wspólnotowym porządkiem prawnym.

 

Malwina Sik

Konsultant podatkowy, aplikant adwokacki

malwina.sik@isp-modzelewski.pl

tel. (22) 517 30 60