Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 26/2020

 

3. Powstanie obowiązków publicznoprawnych w związku z importem paliwa.

 

Artykuł 35 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (zwana dalej: ,,u.p.a.) wskazuje limity paliwa silnikowego, które może być importowane w zwolnieniu od akcyzy, z tym że przepisy ustawy wskazują jeden limit dla pojazdów silnikowych oraz jeden dla pojemników specjalnego przeznaczenia. Przedmiotowy przepis miał stanowić implementację przez Polskę art. 11 dyrektywy Rady 2007/74/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie zwolnienia towarów przywożonych przez osoby podróżujące z państw trzecich z podatku od wartości dodanej i akcyzy. Wyżej wymieniony przepis nie wskazuje jednak limitów ilościowych paliwa, które może zostać przywiezione jako zwolnione od akcyzy z państw spoza UE. Przepis ten wskazuje bowiem, że państwa członkowskie UE zobowiązane są zwolnić od akcyzy paliwo silnikowe przywożone z państw trzecich w standardowych zbiornikach pojazdów oraz przewożone w przenośnych kanistrach o pojemności nie większej niż 10 l. Taki zapis przepisów został zaproponowany przez Ministerstwo Finansów w trakcie prac nad ustawą o podatku akcyzowym. Jednak w ostatnim etapie prac nad ustawą zostały wprowadzone limity ilościowe paliwa silnikowego, które może być importowane z państw trzecich w zwolnieniu od akcyzy. Na podstawie art. 35 ust. 1 u.p.a. zwolnienie od akcyzy przysługuje w stosunku do importu następującej ilości paliwa:

1) 600 l na pojazd silnikowy, pod warunkiem że paliwo będzie przewożone w standardowym zbiorniku (w tym przypadku należy stosować definicję standardowego zbiornika zawartą w art. 33 ust. 3 u.p.a.);

2) 200 l na pojemnik specjalnego przeznaczenia (w tym przypadku należy stosować definicję pojemnika specjalnego przeznaczenia zawartą w art. 33 ust. 4 u.p.a.).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z dnia 14 stycznia 2020 r., sygn. akt I SA/Bk 654/19 uznał iż w zakresie paliw lotniczych oraz paliw żeglugowych ustawodawca nie ogranicza ilości paliwa, które może zostać importowane w zwolnieniu od akcyzy w standardowych zbiornikach. Analizując zakres zwolnienia od akcyzy importowanych paliw silnikowych, należy pamiętać, że importowane paliwa mogą korzystać ze zwolnienia na warunkach analogicznych jak paliwa silnikowe przywożone z innych państw członkowskich (art. 35 ust. 2 u.p.a. nakazuje bowiem odpowiednie stosowanie art. 33 ust. 3-6 u.p.a.). W rezultacie importer będzie mógł korzystać ze zwolnienia, jeżeli importowane paliwo będzie wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym paliwo zostało zaimportowane. Natomiast w sytuacji, gdy paliwo zostanie usunięte ze środka transportu (z innych powodów niż naprawa) lub też zostanie przekazane (odpłatnie lub nieodpłatnie) osobie trzeciej, prawo do zwolnienia zostanie utracone. W rezultacie utraty prawa do zwolnienia akcyza będzie musiała zostać zapłacona według zasad, jakie obowiązywały w momencie naruszenia warunków korzystania ze zwolnienia, a jeżeli momentu tego nie można ustalić ? w momencie, w którym stwierdzono naruszenie tych warunków.

Wprowadzone ograniczenia ilościowe mają na celu ochronę polskiego rynku oraz polskich firm transportowych przed napływem taniego paliwa silnikowego sprowadzanego z państw trzecich (głównie Białorusi i Rosji). Jednak utrzymanie limitów ilościowych paliwa, jakie może być importowane w zwolnieniu od akcyzy (i VAT), powoduje w praktyce wydłużenie odpraw celnych pojazdów na granicach UE. Jak wskazują bowiem urzędy celne, obowiązek weryfikacji ilości paliwa w każdej ciężarówce, która wjeżdża do Polski, powoduje, że odprawa jednego pojazdu wydłuża się o około 15-30 minut (konieczny jest każdorazowy pomiar ilości paliwa silnikowego w zbiornikach). Dodatkowo w sytuacji, gdy w wyniku pomiarów zostanie stwierdzona większa ilość paliwa silnikowego, niezbędne jest wypełnienie wszystkich formalności związanych z koniecznością zapłaty akcyzy i VAT importowego.

 

Malwina Sik

Konsultant podatkowy, aplikant adwokacki

malwina.sik@isp-modzelewski.pl

tel. (22) 517 30 60