Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 26/2020

 

20. Opodatkowanie wyrobów o kodzie nomenklatury scalonej 3403 a opodatkowanie smarów plastycznych.

 

Z praktycznego punktu widzenia oleje smarowe i smary plastyczne różnią się od siebie właściwościami fizykochemicznymi.

Można wyróżnić m.in. następujące cechy użytkowania smarów plastycznych odróżniających je od olejów smarowych. Najkorzystniejszymi cechami użytkowymi smarów plastycznych w porównaniu z olejami są:

  • zmniejszone zużycie smarowanych elementów spowodowane pozostawaniem smarów w węzłach tarcia również w czasie gdy maszyna nie pracuje, co zapobiega zjawisku suchego startu,
  • mniejsza podatność na wycieki z nieszczelnych węzłów tarcia,
  • lepsze uszczelnienie węzłów tarcia przed wilgocią, agresywnymi ośrodkami i zanieczyszczeniami mechanicznymi,
  • płynność dopiero po przyłożeniu pewnej siły; stąd lepiej się utrzymują na nie poziomych powierzchniach, nie wyciekają pod wpływem działania siły ciężkości i odśrodkowej,
  • lepsze przyleganie do powierzchni tarcia,
  • tworzą na współpracujących powierzchniach grubsze warstwy graniczne (od 1,2 do 3,5 razy grubsze niż może tworzyć olej bazowy),
  • szerszy zakres stosowania, zwłaszcza przy występowaniu małych prędkości, kiedy przy smarowaniu olejami nie wytworzy się hydrodynamiczne smarowanie,
  • istnieje możliwość poprawy efektywności tych smarów przez wprowadzenie napełniaczy w postaci smarów stałych, które zastosowane w olejach najczęściej osadzają się na filtrach,
  • nie odprowadzają ciepła z węzła tarcia,
  • ich pracy towarzyszy większa strata energii (większe współczynniki tarcia),
  • trudniejszy jest proces smarowania oraz mają mniejszą stabilność chemiczną w przypadku smarów z zagęszczaczami mydlanymi,
  • nie zapewniają ciągłego usuwania zanieczyszczeń i produktów zużycia z węzła tarcia.

Smary plastyczne są stosowane w tych przypadkach, gdy zastosowanie olejów jest nieuzasadnione względami technicznymi lub ekonomicznymi. Zakres stosowania smarów jest szeroki obejmuje łożyska toczne i ślizgowe (główna pod względem liczności grupa smarów), nieuszczelnione przekładnie, przeguby i inne powierzchnie trące. Smary aplikowane są do węzłów tarcia pracujących w zróżnicowanych warunkach i szerokim zakresie parametrów jakościowych: w warunkach wysokich i niskich temperatur, wysokich prędkości obrotowych, zmiennych obciążeń.

 

Alan Lipnicki

Konsultant podatkowy

alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl