Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 29/2020

2. Zwolnienie z akcyzy alkoholu etylowego skażonego acetonem jako odpad w procesie produkcyjnym.

Dnia 16 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną dotycząca zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego skażonego acetonem jako odpad w procesie produkcyjnym.

Jak wskazał Wnioskodawca: ?Spółka ma zamiar dokonać przemieszczenia przedmiotowego alkoholu etylowego do składu podatkowego z przeznaczeniem do dalszego przerobu, przy czym elektroniczny dokument e-DD lub dokument zastępujący e-DD zostanie sporządzony przez podmiot prowadzący ten skład podatkowy, do którego wyroby będą przemieszczane, a przychód osiągnięty ze sprzedaży tego alkoholu będzie stanowił nie więcej niż 0,1% całkowitego przychodu za poprzedni rok obrotowy. Jak stwierdza Wnioskodawca, alkohol ten stanowi odpad w procesie produkcyjnym, w którym produkt końcowy nie zawiera alkoholu etylowego. Jednocześnie z treści wniosku wynika, że przedmiotowy alkohol etylowy skażony acetonem nie spełnia powyższej przesłanki.?

Zgodnie z uzasadnieniem organu: ?Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego PWN, „odpad” to resztka surowca odpadająca przy produkowaniu czegoś lub pozostająca po wykorzystaniu czegoś. Czyli ? aby można było mówić o odpadzie ? musi zachodzić jakiś proces produkcyjny, w toku którego czy w związku z którym pozostaje jakaś resztka. Z uwagi na taką definicję, przedmiotowy alkohol znajdujący się w posiadaniu Spółki nie spełnia definicji odpadu, gdyż nie stanowi resztki surowca pozostającej po wyprodukowaniu czy po wykorzystaniu czegoś. Jak bowiem wynika z wniosku o wydanie interpretacji, alkohol ten „cyrkulował w instalacji produkcyjnej”. Ponadto, Spółka sama we wniosku określa przedmiotowy alkohol nie jako surowiec produkcyjny, lecz jako wyrób „będący materiałem pomocniczym”.

O tym, że zmagazynowany alkohol nie jest odpadem pozostałym po procesie produkcyjnym świadczy również wskazana przez Spółkę możliwość zużywania tego alkoholu etylowego w toku procesów produkcyjnych. Z opisu zdarzenia przyszłego wprost wynika, że Spółka zużywałaby przedmiotowy alkohol do produkcji wyrobów przez okres kilku lat ? a zatem nie jest on „resztką”.

Należy przy tym mieć na uwadze, że przedmiotowy alkohol został celowo wycofany przez Wnioskodawcę z instalacji produkcyjnej w związku ze zmianą przepisów rozporządzenia dotyczących środków skażających, a nie w wyniku jego przerobu czy uszkodzenia, nieodwracalnej zmiany bądź utraty jego właściwości. Wprawdzie ? jak stwierdza Wnioskodawca ? jakość zmagazynowanego alkoholu różni się od zakupionego spirytusu skażonego acetonem, ponieważ podczas jego cyrkulacji jako materiał pomocniczy w instalacji produkcyjnej zmieniło się stężenie alkoholu etylowego (do ok. 89-97,5%) oraz zawiera on zanieczyszczenia w postaci m.in. parafiny ? to jednak w ocenie Organu, nie jest to równorzędne z brakiem możliwości dalszego wykorzystania zgromadzonego alkoholu etylowego ? szczególnie, że podmiot sam wskazuje na możliwość zużycia tego alkoholu w okresie kilkuletnim.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 17 kwietnia 2018 r., sygn. akt III SA/Gl 129/18, w którym Sąd uznał, że zmagazynowany i zabezpieczony, skażony acetonem alkohol etylowy nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie § 12 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

W tym miejscu należy także zwrócić uwagę na odrębność przepisów prawa podatkowego, w tym ustawy o podatku akcyzowym, od regulacji na gruncie innych gałęzi prawa, m.in. ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2019 r., poz. 797 ze zm.), do której treści odnosi się Wnioskodawca. Bez znaczenia dla skutków podatkowych pozostaje zatem spełnienie bądź nie przez przedmiotowy alkohol etylowy skażony acetonem definicji odpadu z art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach ? gdyż ten akt prawny nie konstytuuje praw i obowiązków podmiotu w sferze podatkowej.

Reasumując, przedstawiony przez Spółkę opis alkoholu etylowego skażonego acetonem zgromadzonego i zabezpieczonego w wydzielonym magazynie Wnioskodawcy prowadzi do wniosku, że w sytuacji o której mowa w zdarzeniu przyszłym, nie mamy do czynienia z alkoholem pozostającym jako odpad w procesie produkcyjnym. Zatem wbrew konkluzji Spółki, zgodnie z którą alkohol będący materiałem pomocniczym ?stanowi odpad, także w rozumieniu ustawy o odpadach?, przemieszczenie tego alkoholu do składu podatkowego celem dalszego przerobienia (w sposób wskazany w § 12 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień) nie będzie skutkować zwolnieniem z akcyzy w myśl tego przepisu. W ocenie Organu, przedmiotowy alkohol nie stanowi bowiem odpadu w procesie produkcyjnym, w którym produkt końcowy nie zawiera alkoholu etylowego, a jest wyłącznie materiałem pomocniczym, który mógłby być wykorzystywany w dalszej produkcji w przeciągu kilku lat, a powodem jego wycofania z instalacji produkcyjnej była jedynie zmiana obowiązujących przepisów wykonawczych w zakresie środków skażających.?

Uwzględniając powyższe organ wskazał, że: ?Tym samym, w odniesieniu do stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku nie można uznać, że Spółka wypełni warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy w stosunku do posiadanego alkoholu etylowego skażonego acetonem na podstawie § 12 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.

Oceniając zatem stanowisko Spółki w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie powyższego przepisu dla alkoholu etylowego skażonego acetonem, przemieszczanego do składu podatkowego celem jego dalszego przerobu, zgodnie z procedurą i dokumentami opisanymi w zdarzeniu przyszłym ? należało uznać je za nieprawidłowe.

Niezależnie od powyższego, Organ pragnie wskazać, że nie jest wykluczona możliwość wykorzystania posiadanego przez Wnioskodawcę alkoholu etylowego bez konieczności zapłaty akcyzy.

Należy bowiem zauważyć, że zgodnie z przepisem § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, obowiązującym w dacie nabycia przez Spółkę alkoholu etylowego (uchylonym z dniem 1 marca 2017 r.), zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane do procesów produkcyjnych ? pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu. Stosownie do § 9 ust. 2 tego rozporządzenia w ówczesnym brzmieniu, zwolnienia, o których mowa w § 9 ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Zgodnie natomiast z aktualnym brzmieniem tego przepisu, w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2525 ze zm.) ? zwolnienia, o których mowa w § 9 ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b ustawy. Przy czym, wskazać należy, że warunki określone w art. 32 ust. 5-6b nie będą miały zastosowania w przedmiotowej sprawie, a warunki wskazane w art. 32 ust. 7-11 zostały uchylone.

Jak Spółka wskazała w treści wniosku, dotychczas wykorzystywała alkohol etylowy skażony acetonem jako podmiot zużywający w procesie produkcyjnym wyrobów niezawierających alkoholu, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. Alkohol ten objęty był zwolnieniem od akcyzy ze względu na jego przeznaczenie. Po wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2016 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2016 r., poz. 1028), na mocy którego aceton przestał być środkiem skażającym alkohol etylowy służącym do stosowania zwolnień od akcyzy, Spółka stosowała ten alkohol nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy ? zgodnie z § 2 tego aktu wykonawczego.

Zauważyć jednocześnie należy, że zarówno przepisy wskazanego powyżej rozporządzenia zmieniającego, jak i rozporządzenia zmienianego przez ten akt prawny (rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy ? Dz. U. z 2015 r., poz. 2285 ze zm.), odnosiły się do warunków zwolnienia od podatku na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 oraz ust. 5-11.?

Podsumowując organ stwierdził, że: ?:Z powyższego wynika, że Spółka na etapie nabycia i wykorzystywania przedmiotowego alkoholu skażonego acetonem do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi spełniała warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy. Oznacza to, że również w oparciu o aktualnie obowiązujący przepis § 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia dla tego alkoholu w sytuacji, gdy posiadany przez Spółkę alkohol etylowy skażony acetonem zostanie zużyty do procesów produkcyjnych, w których produkt końcowy nie zawiera alkoholu.?

 

Kacper Wolak

Młodszy konsultant podatkowy

Kacper.wolak@isp-modzelewski.pl

Telefon: 22 517 30 77