2. Opodatkowanie akcyzą wewnątrzwspólnotowego nabycia olejów i preparatów smarowych przy braku ich wprowadzenia do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
W przypadku podmiotów świadczących usługi obsługi logistycznej łańcucha dostaw wyrobów akcyzowych, obejmujące m.in. magazynowanie towarów stanowiących własność klientów oraz specjalistyczne usługi logistyczne, przedmiotem wątpliwości bywa określenie podmiotu będącego podatnikiem akcyzy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów (dalej również: „WNT”), w sytuacji gdy wyroby te nie mogły zostać i nie zostały wprowadzone do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, stosownie do przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: „ustawa”). Dotyczy to zwłaszcza przypadku, gdy przedmiotem WNT realizowanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego są wyroby akcyzowe inne niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, tj. oleje smarowe klasyfikowane do pozycji CN 2710 oraz preparaty smarowe z pozycji CN 3403, których nabywca obowiązany jest realizować obowiązki podmiotu przywożącego paliwa ciekłe, o którym mowa w art. 3 pkt 12c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne.
Do wątpliwości takich ? wyrażonych przez podmiot świadczący wzmiankowane na wstępie usługi obsługi logistycznej? odniósł się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 28 sierpnia 2020r., o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.112.2020.1.JS.
Organ zanegował stanowisko podmiotu prowadzącego skład, który nie postrzegał swej roli jako podatnika akcyzy i nie rozpoznawał jako ciążących na nim obowiązków przewidzianych w art. 78 ust. 1 ustawy w przypadku, gdy oleje smarowe klasyfikowane do pozycji CN 2710 oraz preparaty smarowe z pozycji CN 3403 nie mogły zostać i nie zostały wprowadzone do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z uwagi fakt, że w przesyłce dostarczonej do składu znajdowały się wyroby niewykazane lub w ilości większej niż wykazana w zgłoszeniu o planowanym nabyciu i nie zostały spełnione warunki stosowania procedury, określone w art. 41 ust. 4 pkt 2 ustawy. Jako podatnika w opisanej sytuacji, podobnie jak w przypadku, gdy oleje i preparaty smarowe przemieszczane na terytorium kraju w ramach WNT dokonywanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do prowadzonego przezeń składu podatkowego nie zostały do tego składu dostarczone, podmiot ten typował właściciela wyrobów.
Swoje stanowisko prowadzący skład uzasadniał tym, że ponieważ nabyte wewnątrzwspólnotowo wyroby nie zostały wprowadzone do składu podatkowego czynnością opodatkowaną w odniesieniu do tych wyrobów stało się ich WNT dokonane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest WNT wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego. Wobec tego, zdaniem prowadzącego skład, to na jego kliencie, czyli właścicielu wyrobów ciążą obowiązki podatnika określone w art. 78 ust. 1 w zw. z art. 78 ust. 3 ustawy z tytułu dokonania WNT poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
Także w przypadku, gdy wyroby przemieszczane na terytorium kraju w ramach WNT dokonywanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego nie zostały do tego składu dostarczone, w ocenie prowadzącego skład, obowiązki podatnika spoczywały na właścicielu wyrobów, który tego przemieszczenia dokonywał, bowiem zastosowanie w tym wypadku znajdował art. 8 ust. 1 pkt 4a ustawy, zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest WNT wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło.
Dyrektor KIS miał w przedstawionych kwestiach odmienne zdanie.
W powołanej na wstępie interpretacji indywidualnej o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.112.2020.1.JS. organ podkreślił, że prawo własności wyrobów akcyzowych nie jest elementem decydującym przy zastosowaniu procedury zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku stosowania tej procedury, najistotniejsze znaczenie ma bowiem dochowanie jej warunków przez podmioty uprawnione do jej stosowania, przy czym, za dochowanie warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy odpowiada ten podmiot, który objął wyroby akcyzowe procedurą i który stosuje ją wobec tych wyrobów ? niekoniecznie będący przy tym ich właścicielem.
Dyrektor KIS w obu opisanych sytuacjach wykluczył zastosowanie obowiązków wynikających z art. 78 ust. 1 i 3 ustawy, gdyż przepisy te dotyczą nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Natomiast, gdy oleje i preparaty smarowe klasyfikowane do kodu CN 2710 i 3403 opodatkowane stawką inną niż zerowa były przemieszczone na terytorium kraju w ramach WNT dokonywanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego, ale nie zostały do tego składu wprowadzone, z uwagi na brak warunków umożliwiających wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego (objęcie ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy) po przemieszczeniu na terytorium kraju ? wówczas, w ocenie organu, czynność ta podlega opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 4a ustawy. To zaś oznacza, że podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu WNT ww. olejów i preparatów smarowych (w tej części, która nie była wprowadzona do składu podatkowego) jest podmiot prowadzący skład podatkowy, do którego oleje smarowe i preparaty smarowe miały być wprowadzone.
Podobnie w sytuacji, w której oleje i preparaty smarowe oznaczone kodem CN 2710 i 3403 przemieszczane na terytorium kraju w ramach WNT dokonywanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego nie zostały do tego składu dostarczone, zdaniem Dyrektora KIS podmiotem dokonującym WNT tych olejów i preparatów smarowych, które z założenia miały być wprowadzone do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest podmiot prowadzący skład podatkowy, który dokonał tego nabycia na rzecz innego podmiotu (będącego właścicielem ww. olejów i preparatów smarowych). W związku z czym, zdaniem organu, jeżeli faktyczne wprowadzenie olejów smarowych i preparatów smarowych do składu podatkowego nie nastąpiło podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu WNT tych wyrobów pozostał podmiot prowadzący skład podatkowy, do którego wyroby te miały być wprowadzone.
dr Joanna Kiszka
Konsultant podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50