9. Świadczenie usług przeładunku towarów nieakcyzowych, informowanie o powyższym fakcie właściwych organów podatkowych, a także ujmowanie tych zdarzeń w ewidencji składu podatkowego
W dniu 19 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną(0111-KDIB3-3.4013.250.2017.1.WR.) w zakresie świadczenia usług przeładunku towarów nieakcyzowych, informowania o powyższym fakcie właściwych organów podatkowych, a także ujmowania tych zdarzeń w ewidencji składu podatkowego .
- Czy na gruncie regulacji akcyzowych jest możliwe świadczenie na terenie składu podatkowego usług przeładunku towarów nieakcyzowych, które nie są przeznaczone do wprowadzenia do składu podatkowego w rozumieniu regulacji akcyzowych, tj. przyjęcia do składu podatkowego w celu odrębnego magazynowania lub wykorzystania na terenie składu podatkowego?
- W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie pierwsze, to czy na gruncie regulacji akcyzowych Spółka będzie zobowiązana informować właściwy organ podatkowy o planowanym przeładunku towarów nieakcyzowych na terenie składu podatkowego oraz czy Spółka będzie zobowiązana ujmować takie zdarzenia w ewidencji, o której mowa w art. 138a ustawy akcyzowej?
Ad 1. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy akcyzowej skład podatkowy jest to miejsce, w którym: ?określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy: w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego”.
Jak wynika z powyższej definicji, skład podatkowy jest to miejsce w którym następuje:
- produkcja wyrobów akcyzowych,
- magazynowanie wyrobów akcyzowych,
- przeładowywanie wyrobów akcyzowych,
- wprowadzanie oraz wyprowadzanie wyrobów akcyzowych,
z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Zasady wykonywania przeładunku wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy określone są w regulacjach akcyzowych m.in. rozdziale 3 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych z dnia 15 lutego 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 334).
Okoliczność wykonywania przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinna być m.in. wykazywana w ewidencji składu podatkowego, na co wskazuje § 23 rozporządzenia w sprawie ewidencji akcyzowych.
Obydwa wskazane powyżej rozporządzenia odnoszą się jednak do przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Nie regulują natomiast kwestii przeładunku towarów nieakcyzowych, które nie są przeznaczone do wprowadzenia do składu podatkowego w rozumieniu regulacji akcyzowych.
Dodatkowo rozporządzenie w sprawie ewidencji akcyzowych nie nakłada obowiązków ewidencyjnych związanych z dokonywaniem przeładunku innych wyrobów, niż wyroby akcyzowe znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Również inne regulacje akcyzowe nie wskazują na konieczność spełnienia jakichkolwiek obowiązków formalnych związanych z dokonywaniem przeładunku towarów nieakcyzowych, które nie są przeznaczone do wprowadzenia do składu podatkowego w rozumieniu regulacji akcyzowych, tj. przyjęcia do składu podatkowego w celu odrębnego magazynowania lub wykorzystania na terenie składu podatkowego.
W związku z powyższym, zdaniem O., wykonywanie czynności przeładunku towarów nieakcyzowych (a więc innych towarów niż wyroby akcyzowe znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) na terenie składów podatkowych Spółki jest dopuszczalne z punktu widzenia regulacji akcyzowych.
Na gruncie regulacji akcyzowych jest możliwe świadczenie na terenie składu podatkowego usług przeładunku towarów nieakcyzowych, które nie są przeznaczone do wprowadzenia do składu podatkowego w rozumieniu regulacji akcyzowych, tj. przyjęcia do składu podatkowego w celu odrębnego magazynowania lub wykorzystania na terenie składu podatkowego.
Ad 2. Jednocześnie wykonywanie tych czynności nie wymaga spełnienia odrębnych warunków formalnych wynikających z regulacji akcyzowych. W szczególności Spółka nie będzie zobowiązana informować właściwych organów podatkowych o planowanym przeładunku towarów nieakcyzowych na terenie składu podatkowego Spółka nie będzie również zobowiązana ujmować takich zdarzeń w ewidencji, o której mowa w art. 138a ustawy akcyzowej. Tym niemniej, Spółka pragnie zauważyć, że w składach podatkowych Spółki obowiązuje wewnętrzna dokumentacja i procedury niewymagane regulacjami akcyzowymi, pozwalająca na monitorowanie wszystkich wjazdów i wyjazdów ze składu podatkowego.
Spółka pragnie przy tym zaznaczyć, że zamierza wypełniać obowiązki wynikające z innych regulacji niż akcyzowe (np. uwzględnić informacje o dokonywaniu tych czynności w aktach weryfikacyjnych składów podatkowych).
Na gruncie regulacji akcyzowych Spółka nie będzie zobowiązana informować właściwych organów podatkowych o planowanym przeładunku towarów nieakcyzowych na terenie składu podatkowego. Spółka nie będzie również zobowiązana ujmować takich zdarzeń w ewidencji, o której mowa w art. 138a ustawy akcyzowej.
Kacper Wolak
Młodszy konsultant podatkowy
Kacper.wolak@isp-modzelewski.pl
Telefon: 22 517 30 77