Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 3/2018

 

 

10.Tylko krzewisty stan posiadania lub współposiadania stanowi samoistną podstawę do przyznania zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym

Zgodnie z art. 3 w zw. z art. 1 ustawy o zwrocie podatku akcyzowego producentom rolnym przysługuje zwrot podatku akcyzowego, zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Za podstawę wyliczenia limitu kwoty zwrotu zgodnie z art. 4 ust. 2 tej ustawy przyjmuje się m.in. powierzchnię użytków rolnych będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego, określoną w ewidencji gruntów i budynków, według stanu na dzień 1 lutego danego roku.

Powyższy przepis budzi wątpliwości. W ramach obliczania wysokości limitu kwoty zwrotu może wystąpić bowiem różnica pomiędzy danymi złożonymi w oświadczeniu podatnika oraz danymi zawartymi w ewidencji gruntów i budynków, a także faktyczną wielkością użytków rolnych będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego. Rozstrzygnięcie powyższych wątpliwości znalazło się w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 września 2017 r. (Sygn. akt. VIII SA/Wa 552/17).  Wyrok powyższy zapadł w następującym stanie faktycznym: Skarżący wnioskiem z 28 lutego 2017 r. wystąpił do Wójta Gminy o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1340, dalej; ustawa o zwrocie podatku akcyzowego). W urzędowym formularzu wniosku w części IV wskazał, że jest posiadaczem użytków rolnych o powierzchni 19,61 ha oraz współposiadaczem użytków rolnych o powierzchni 9 ha. W tym samym formularzu w jego części VIII zawierającej zgody współposiadaczy na wypłatę zwrotu podatku wpisano przy 6 współposiadaczach powierzchnie gruntów, łącznie 17,03 ha. Decyzją (…) marca 2017 r., Wójt Gminy (…) na podstawie przepisów ustawy o zwrocie podatku akcyzowego przyznał zwrot podatku w kwocie (…) zł (na podstawie przedstawionych rachunków za zakup paliwa i stawek zwrotu przewidzianych przepisami) oraz roczny limit w kwocie (…) zł. Określając roczny limit Wójt przyjął powierzchnię użytków rolnych będących w posiadaniu i współposiadaniu wskazaną w części IV wniosku. Od tej decyzji skarżący wniósł odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w (…) (dalej: SKO lub organ odwoławczy) wnosząc o zmianę decyzji Wójta Gminy (…) poprzez określenie rocznego limitu zwrotu na poziomie (…) oraz określenie limitu pozostałego do wykorzystania na poziomie (…) zł. Uzasadniając odwołanie wskazał, że w części IV wniosku o zwrot omyłkowo wpisał wielkość współposiadanych użytków rolnych w wysokości 9 ha zamiast rzeczywistej powierzchni łącznej takich użytków wynoszącej 17,03 ha. Prawidłowa wielkość współposiadanych użytków rolnych została jednak wskazana w dalszej części wniosku, i gdyby organ z należyta uwaga zapoznał się z treścią wniosku, zwróciłby się do wnioskodawcy o wyjaśnienie rozbieżności. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w (…) wydając zaskarżoną decyzję wskazało, że zadeklarowana we wniosku powierzchnia gruntów stanowi podstawę dla wielkości zwrotu i niekiedy w ogóle dla możliwości jego przyznania, dlatego rolnik wskazując tę powierzchnię musi to czynić w pełni świadomie, bowiem tylko on bierze na siebie odpowiedzialność za zgłoszone dane. Wniosek wiąże organ, który musi odnieść się do danych zawartych we wniosku. Dlatego też organ odwoławczy uznał za nietrafną argumentację odwołania odnośnie niedopuszczalności obciążenia rolnika konsekwencjami ewentualnych błędów w składanym przezeń wniosku. Rozstrzygając powstałe wątpliwości WSA wskazał, że: ?Zgodnie z art. 3 w zw. z art. 1 ustawy o zwrocie podatku akcyzowego producentom rolnym przysługuje zwrot podatku akcyzowego, zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Za podstawę wyliczenia limitu kwoty zwrotu zgodnie z art. 4 ust. 2 tej ustawy przyjmuje się m.in. powierzchnię użytków rolnych będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego, określoną w ewidencji gruntów i budynków, według stanu na dzień 1 lutego danego roku. Przepis art. 6 tej ustawy określa treść wniosku delegując do rozporządzenia wykonawczego określenie wzoru wniosku. Tak więc to nie treść wniosku stanowi samoistną podstawę do przyznania zwrotu – jak zdają się twierdzić organy obu instancji, lecz rzeczywisty stan posiadania i współposiadania użytków rolnych potwierdzony treścią ewidencji gruntów i zgodami współposiadaczy. Te okoliczności faktyczne powinny stanowić podstawę ustaleń faktycznych organów ustalających kwotę zwrotu, przy czym do postępowania w tym zakresie stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, jak stanowi art. 2 ustawy o zwrocie podatku akcyzowego.?

Uwzględniając powyższe wskazać należy, że w obecnym stanie faktycznym to zapisy znajdujące się w ewidencji gruntów i budynków stanowić będą podstawę wyliczenia limitu kwoty zwrotu zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

Alan Lipnicki
Młodszy Konsultant podatkowy
alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60