Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 3/2018

 

2. Zmiany w regulacji podatku akcyzowego w świetle projektu nowelizacji z 13 lutego 2018 r. – nowe pojęcie paliw ciekłych i jego znaczenie.

W datowanym na dzień 13 lutego 2018 r. projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, udostępnionym na stronie internetowej  rządowego centrum legislacyjnego, przewidziano w szczególności zmiany w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Zakłada się, że projektowana ustawa wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2018 r.

Jednym z przedmiotów i celów projektowanych zmian jest dostosowanie ustawy do modyfikacji wynikających z wprowadzenia w jej art. 48 ust. 9, art. 59 ust. 8, art. 78 ust. 7a oraz art. 78a odwołania do pojęcia paliw ciekłych. Pojęcie to zastąpi obecnie stosowaną w ustawie kategorię paliw silnikowych, definiowaną poprzez wyliczenie w załączniku nr 2 do ustawy, z odwołaniem się do przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (dalej: „Prawo energetyczne”), przy czym w założeniu zmianie ulec ma również samo dotychczasowe znaczenie paliw ciekłych na gruncie Prawa energetycznego.

W obowiązującej definicji, jaką statuuje art. 3 pkt 3b Prawa energetycznego, paliwa ciekłe nazwano ciekłymi nośnikami energii, w tym zawierającymi dodatki, określonymi w załączniku B rozdziału 4 i 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1099/2008 w sprawie statystki energii. Jednocześnie zastrzeżono, że szczegółowy wykaz owych paliw ustanawiają przepisy wydane na podstawie art. 32 ust. 6 Prawa energetycznego.
Kody Nomenklatury Scalonej (CN) wyrobów, które są paliwami ciekłymi w rozumieniu Prawa energetycznego określa obecnie wydane na podstawie wspomnianej delegacji art. 32 ust. 6 rozporządzenie Ministra Energii z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących (Dz.U. poz. 2039, dalej określane jako: „rozporządzenie”). Opis rodzajów paliw znajduje się ponadto w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) Nr 2016/1821 z dnia 6 października 2016 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.

Zgodnie z projektem z 13 lutego 2018 r. definicja paliw ciekłych zawarta w Prawie energetycznym ulec ma rozbudowaniu o zwrot „niezależnie od ich przeznaczenia”. Dotychczas bowiem rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1099/2008, jako źródło definicji paliw ciekłych, niejednokrotnie przy określaniu konkretnych rodzajów paliw odwoływało się do ich przeznaczenia. Projektowana zmiana definicji paliw ciekłych ma wyłączyć możliwość stosowania do kwalifikacji produktu jako paliwa ciekłego tych części definicji nośników energii zawartych w rozporządzeniu o statystyce energii, które odwołują się do przeznaczenia danego nośnika energii. Ani deklarowane ani faktyczne przeznaczenie produktu, w tym okoliczność wytworzenia lub niewytworzenia z niego energii, mają nie mieć znaczenia dla uznania, że jest on paliwem ciekłym.

Skoro zaś przeznaczenie paliwa nie byłoby już brane pod uwagę, to również w podatku akcyzowym nie powinien mieć znaczenia element deklarowania przez podatnika przeznaczenia produktów ropopochodnych, które mogą być zastosowane zarówno do napędu pojazdów, jak i stanowić surowiec do produkcji innych wyrobów (jak np. olej napędowy zużywany do produkcji olejów smarowych).

Należy odnotować, że rozszerzenie definicji paliw ciekłych może skutkować u niektórych przedsiębiorców koniecznością uzyskania koncesji, bądź dokonania jej odpowiedniej zmiany. Odpowiednio u niektórych przedsiębiorców może zaistnieć potrzeba wpisu do rejestru podmiotów przywożących, jaki od dnia 16 stycznia 2017 r., na skutek nowelizacji przepisów Prawa energetycznego, prowadzony jest przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Wpisowi temu podlegają osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które samodzielnie lub za pośrednictwem innego podmiotu dokonują przywozu paliw ciekłych, tj. sprowadzają na terytorium Polski paliwa ciekłe z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej (w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów) lub z państwa trzeciego (w ramach importu). Niemniej w przypadku przywozu paliw ciekłych przeznaczonych do użycia podczas transportu i przywożonych w standardowych zbiornikach użytkowych pojazdów silnikowych, zamontowanych w pojemnikach specjalnego przeznaczenia lub statków powietrznych lub jednostek pływających przysługuje zwolnienie z obowiązku wpisu do rejestru podmiotów przywożących. Ponadto, jeżeli dany podmiot oprócz przywozu planuje także wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucję, obrót, w tym obrót z zagranicą paliw ciekłych wskazanych w rozporządzeniu, wówczas zamiast wpisu do rejestru podmiotów przywożących musi on uzyskać koncesję.

Posiadanie koncesji na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą stanowi niejednokrotnie warunek wymagany przepisami ustawy o podatku akcyzowym (por. np. art.48 ust.9 pkt 1 ustawy). Przy założeniu, że projektowana nowelizacja weszłaby w życie z dniem 1 lipca 2018 r. podmioty, których wymóg ów dotyczy miałyby 30 dni na złożenie wniosku o koncesję, wniosku o jej zmianę, czy też wniosku o wpis do rejestru podmiotów przywożących, trzeba zaś pamiętać, iż przedmiotowe wnioski koncesyjne lub też o wpis do rejestru podmiotów przywożących będzie można uzupełnić zgodnie ze wskazówkami Prezesa URE tylko jednokrotnie.

W konsekwencji przedmiotowych zmian, dla zapewnienia prawidłowej realizacji powinności wynikających  z przepisów art. 48 ust. 10 oraz art. 59 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym, w myśl których podmioty prowadzące składy podatkowe oraz zarejestrowani odbiorcy mają obowiązek comiesięcznego informowania Prezesa Agencji Rezerw Materiałowych oraz Ministra Finansów o nabytych paliwach oraz o odbiorcach, na rzecz których w danym miesiącu nabyli paliwa, w art. 8 projektu nowelizacji z 13 lutego 2018 r.  zawarto regulację przejściową. Jej celem jest umożliwienie prowadzącym składy podatkowe oraz zarejestrowanym odbiorcom złożenia wskazanych informacji o paliwach i ich odbiorcach za okresy poprzedzające wejście w życie projektowanej ustawy na zasadach dotychczasowych.

Oznacza to, że przy założeniu, iż projektowana nowelizacja weszłaby w życie z dniem 1 lipca 2018 r. przedmiotowe informacje będą mogły dotyczyć paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, a nie szeroko rozumianych paliw ciekłych w znaczeniu znowelizowanego Prawa energetycznego, niemniej podmioty informacje te składające będą musiały spełniać wymogi dotyczące posiadania koncesji na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą, na zasadach jakie określa Prawo energetyczne.

dr Joanna Kiszka
Konsultant podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50