6. Czy kotłownia może wypełniać znamiona zakładu energochłonnego dla celów zwolnienia od akcyzy zużywanych w niej wyrobów węglowych?
Tak zarysowane kwestie stały się przedmiotem interpretacji indywidualnej (0111-KDIB3-3.4013.273.2017.2.MAZ) wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 6 lutego 2018 r. na wniosek Spółki wykorzystującej zarówno w procesach przetwórstwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak też na potrzeby grzewcze zakładu oraz częściowo na potrzeby podmiotów trzecich, energię cieplną produkowaną w kotłowni, wyodrębnionej w strukturze organizacyjnej podatnika, jako zorganizowany kompleks praw, obowiązków, zobowiązań i rzeczy, ukierunkowany na produkcję ciepła.
Jakkolwiek przedmiotowa interpretacja dotyczy specyficznych uwarunkowań, może stanowić źródło informacji dotyczących w ogólności przesłanek kwalifikujących dany podmiot do korzystania ze zwolnienia od akcyzy. Z tych względów warto szczegółowo przedstawić opis stanu faktycznego sprawy.
Z opisu tego wynikało mianowicie, że wyodrębnienie kotłowni ma charakter tak organizacyjny, jak finansowy i funkcjonalny. Wyodrębnienie finansowe polegało przy tym na możliwości określenia za pomocą wyspecjalizowanego systemu finansowo-księgowego jakiego rodzaju koszty (np. zużycia materiałów, wynagrodzeń pracowników, podatków), przychody, należności i zobowiązania dotyczą wyłącznie działalności kotłowni; wyodrębnienie funkcjonalne zaś na przypisaniu do działalności kotłowni konkretnych pracowników, umów nabycia surowców i sprzedaży energii cieplnej oraz aktywów (jak wytwornice pary, pompy, sieć przesyłowa, odpowiednie instalacje, itp.) pozwalających na realizację odmiennego od pozostałej działalności Spółki celu i przeznaczonych wyłącznie do produkcji energii cieplnej. Wszystkie instalacje kotłowni, w których wyroby węglowe zużywane były do celów opałowych, zostały objęte Systemem Zarządzania Środowiskowego, potwierdzonym certyfikatem ISO 14001:2004, który jest równoznaczny z wymaganiami PN-EN ISO 14001:2004.
Jednocześnie Spółka nie korzystała z żadnego zwolnienia z opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych, posiadała status finalnego nabywcy węglowego, a wyroby węglowe nabywane były w całości z podatkiem akcyzowym zawartym w ich cenie nabycia.
Z kolei udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej przez kotłownię w roku 2016 wyniósł ponad 10%, przy czym jako wartość produkcji sprzedanej przyjmowana była wartość energii cieplnej wytworzonej przez kotłownię i wykorzystanej na potrzeby własne Spółki lub sprzedanej podmiotom trzecim.
Spółka twierdziła, że na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”), pod warunkiem dochowania wymogów formalnych określonych w jej art. 31a ust. 3-4,będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia [od akcyzy] wyrobów węglowych zużywanych w kotłowni, stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa, i będącej zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31a ust.7 ustawy. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej argumentowała, że wypełniła kumulatywnie wszystkie przesłanki do korzystania ze zwolnienia wyrobów węglowych z akcyzy, na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy, bowiem: po pierwsze wypełnia definicję ustawową zakładu energochłonnego, zawartą w art. 31b ust. 7 ustawy, a po wtóre wprowadziła w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej ? stosownie do zapisów art. 31 c ustawy.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji nr 0111-KDIB3-3.4013.273.2017.2.MAZ uznał stanowisko Spółki za prawidłowe. W szczególności zgodził się, że :
1. kotłownia stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, która mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizując przedstawione zadania, wyodrębnioną:
- w zakresie składników materialnych i niematerialnych (ponieważ do kotłowni przypisano środki trwałe, niezbędne do jej funkcjonowania),
- organizacyjnie (kotłownia została wyodrębniona jako osobny dział w pionie technicznym),
- funkcjonalnie (produkcja ciepła dla Spółki odbywa się wyłącznie w kotłowni; do kotłowni przypisani są konkretni pracownicy),
- finansowo (dla kotłowni wyodrębnione zostały konta księgowe, pozwalające na odrębną ewidencję zdarzeń gospodarczych w zakresie m.in. przychodów, kosztów, należności, zobowiązań, zapasów; Spółka zawiera umowy dotyczące wyłącznie funkcjonowania kotłowni w zakresie nabycia surowców i sprzedaży energii cieplnej);
2. dla uznania kotłowni za zakład energochłonny każdorazowo wymagane jest, aby udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosił nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego ustalany jest ten udział, co w przypadku Spółki oraz należącej do niej kotłowni zostało zrealizowane i oznacza, że kotłownia, jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, będzie nadal stanowiła zakład energochłonny w roku 2018 pod warunkiem, że w roku 2017 udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej również wynosi nie mniej niż 10%;
3. Spółka wdrożyła w kotłowni, jeden z systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, bowiem zastosowany System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001, potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004, odpowiada wymogom określonym w art. 31c pkt 4 ustawy.
Stosownie do art. 31c ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2017 r. (na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej), za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się wszak :
- Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. poz. 1223 oraz z 2016 r. poz. 266, 542, 1579 i 1948) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy,
- system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz.U. poz. 1060),
- uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2015 r. poz. 2167 i 2359 oraz z 2016 r. poz. 266 i 1250), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej,
- system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004,
- system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011.
W ocenie Dyrektora KIS zaistnienie przedstawionych przesłanek stanowi jedną z podstaw do skorzystania z prawa do zwolnienia od akcyzy, przewidzianego w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy. Niemniej dodatkowym warunkiem jest właściwe dokumentowanie nabycia wyrobów węglowych, zgodnie z zapisami art. 31a ust. 3-4 ustawy.
dr Joanna Kiszka
Konsultant podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50