7. Ograniczenie ilości paliwa przywożonego w standardowych zbiornikach pojazdów samochodowych
Projekt z dnia 15 lutego 2018 r. nowelizacji Prawa celnego oraz ustawy o podatku akcyzowym przewiduje możliwość przywozu bez poboru cła i akcyzy na terytorium Polski maksymalnie do 200 litrów paliwa znajdującego się w standardowych zbiornikach.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym zwolnieniu od akcyzy podlega import paliw silnikowych przewożonych w standardowych zbiornikach:
- pojazdów silnikowych, w ilości nieprzekraczającej 600 litrów na pojazd,
- pojemników specjalnego przeznaczenia, w ilości nieprzekraczającej 200 litrów na pojemnik.
Zgodnie zaś z projektowaną wersją powołanego przepisu zwalnia się od akcyzy import:
1) paliw silnikowych przewożonych w standardowych zbiornikach:
- pojazdów silnikowych, w ilości nieprzekraczającej 200 litrów na pojazd,
- pojemników specjalnego przeznaczenia, w ilości nieprzekraczającej 200 litrów na pojemnik
? chyba że umowy międzynarodowe stanowią inaczej,
- statków powietrznych lub jednostek pływających;
2) paliw silnikowych znajdujących się w kanistrach przewożonych przez pojazdy silnikowe, w ilości nieprzekraczającej 10 litrów na pojazd, zgodnie z warunkami określonymi w przepisach dotyczących przechowywania i transportu paliw;
3) smarów znajdujących się w środkach transportu, o których mowa w pkt 1, niezbędnych do ich eksploatacji.
Należy ponadto wskazać, że nowelizacja obejmie również ustawę z dnia 19 marca 2004 r. ? Prawo celne. Zaproponowano dodanie art. 39a, stosownie do którego zwolnione od należności przywozowych będą paliwa, o których mowa w art. 107 ust. 1 lit. a Rozporządzenia ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych, w ilości nieprzekraczającej 200 litrów paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku:
- handlowego pojazdu mechanicznego,
- pojemnika specjalnego przeznaczenia
? chyba że umowy międzynarodowe stanowią inaczej.
Proponowane zmiany mają zapewnić ochronę polskiego rynku paliw oraz polskich firm transportowych przed napływem taniego paliwa sprowadzanego z państw trzecich, głównie z Białorusi i Rosji oraz zwiększenie konkurencyjności na rynku transportu drogowego.
Wejście w życie nowelizacji przewidziano na dzień 1 czerwca 2018 r. Obecnie projekt jest na etapie konsultacji publicznych.
Rafał Linka
Młodszy konsultant podatkowy
rafal.linka@isp-modzelewski.pl