Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 3/2018

 

 

7. Ograniczenie ilości paliwa przywożonego w standardowych zbiornikach pojazdów samochodowych

Projekt z dnia 15 lutego 2018 r. nowelizacji Prawa celnego oraz ustawy o podatku akcyzowym przewiduje możliwość przywozu bez poboru cła i akcyzy na terytorium Polski maksymalnie do 200 litrów paliwa znajdującego się w standardowych zbiornikach.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym zwolnieniu od akcyzy podlega import paliw silnikowych przewożonych w standardowych zbiornikach:

  1. pojazdów silnikowych, w ilości nieprzekraczającej 600 litrów na pojazd,
  2. pojemników specjalnego przeznaczenia, w ilości nieprzekraczającej 200 litrów na pojemnik.

Zgodnie zaś z projektowaną wersją powołanego przepisu zwalnia się od akcyzy import:
1) paliw silnikowych przewożonych w standardowych zbiornikach:

  • pojazdów silnikowych, w ilości nieprzekraczającej 200 litrów na pojazd,
  • pojemników specjalnego przeznaczenia, w ilości nieprzekraczającej 200 litrów na pojemnik

? chyba że umowy międzynarodowe stanowią inaczej,

  • statków powietrznych lub jednostek pływających;

2) paliw silnikowych znajdujących się w kanistrach przewożonych przez pojazdy silnikowe, w ilości nieprzekraczającej 10 litrów na pojazd, zgodnie z warunkami określonymi w przepisach dotyczących przechowywania i transportu paliw;

3) smarów znajdujących się w środkach transportu, o których mowa w pkt 1, niezbędnych do ich eksploatacji.
Należy ponadto wskazać, że nowelizacja obejmie również ustawę z dnia 19 marca 2004 r. ? Prawo celne. Zaproponowano dodanie art. 39a, stosownie do którego zwolnione od należności przywozowych będą paliwa, o których mowa w art. 107 ust. 1 lit. a Rozporządzenia ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych, w ilości nieprzekraczającej 200 litrów paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku:

  1. handlowego pojazdu mechanicznego,
  2. pojemnika specjalnego przeznaczenia

? chyba że umowy międzynarodowe stanowią inaczej.

Proponowane zmiany mają zapewnić ochronę polskiego rynku paliw oraz polskich firm transportowych przed napływem taniego paliwa sprowadzanego z państw trzecich, głównie z Białorusi i Rosji oraz zwiększenie konkurencyjności na rynku transportu drogowego.
Wejście w życie nowelizacji przewidziano na dzień 1 czerwca 2018 r. Obecnie projekt jest na etapie konsultacji publicznych.

Rafał Linka
Młodszy konsultant podatkowy
rafal.linka@isp-modzelewski.pl