8. Wprowadzenie zerowej stawki akcyzy dla gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 przeznaczonego do napędu silników spalinowych
Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który wprowadzić ma zerową stawkę akcyzy dla gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 przeznaczonego do napędu silników spalinowych. W obecnym stanie prawnym gaz ziemny przeznaczony do napędu silników spalinowych jest opodatkowany w zależności od jego stanu skupienia stawką akcyzy w wysokości: – skroplony gaz ziemny (LNG) ? 670 zł/1000 kg, – sprężony gaz ziemny (CNG) ? 10,50 zł/GJ. Według założeń, zmiany wejdą w życie w IV kwartale 2018 r.
W uzasadnieniu projektu wskazano, że wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz LNG i CNG będzie bodźcem do rozwoju infrastruktury gazowej w kraju, który oprócz oczywistych korzyści ekologicznych pozytywnie wpłynie na realizację rządowej polityki gazyfikacji kraju. Podkreślono, że gaz ziemny jest jednym z najbardziej ekologicznych i ekonomicznych paliw silnikowych. Szersze niż dotychczas wykorzystanie LNG i CNG stanowi także element dywersyfikacji paliw napędowych, a zatem przyczynia się do zwiększania bezpieczeństwa transportu w kraju.
W odróżnieniu od ropy naftowej, w Polsce aż 27,5% łącznego zużycia tego paliwa zaspokajane jest ze złóż krajowych. Gazoport LNG w Świnoujściu może zabezpieczyć ok. 40% krajowej konsumpcji gazu. Głównymi dostawcami LNG do Polski są Katar, Norwegia i USA. Roczna konsumpcja krajowa gazu ziemnego jako paliwa w transporcie (głównie CNG) to ok. 20 mln m3, co stanowi ok. 0,1% sprzedawanego w Polsce gazu. Proporcja ta jest zbliżona w przypadku ropopochodnych paliw silnikowych.
Proponowane obniżenie stawki akcyzy może jednak stanowić pomoc publiczną dla przedsiębiorstw wykorzystujących lub sprzedających gaz CNG i LNG. Pomimo tego, że podatek akcyzowy jest w dużym stopniu zharmonizowany na poziomie unijnym, nie oznacza to automatycznie, że każde zwolnienie lub obniżenie akcyzy wykracza poza zakres zasad pomocy publicznej. Obniżenie akcyzy nie stanowiłoby pomocy publicznej, tylko jeżeli danego środka nie można przypisać państwu, tj. gdy państwo członkowskie jest zobowiązane do jego wdrożenia na mocy aktu prawodawstwa unijnego bez żadnej swobody oceny. Natomiast jeżeli państwo członkowskie ma swobodę przyjęcia środków dopuszczonych przez prawo unijne to ich wprowadzenie może nastąpić jedynie w zgodzie z przepisami o pomocy publicznej. Również art. 15 Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej wskazuje, że państwa członkowskie mogą przyznawać całkowite zwolnienia lub obniżki stawek akcyzy m.in. dla gazu ziemnego i gazu płynnego wykorzystywanych jako materiały pędne, jeżeli odbywa się to „bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych”, co w praktyce oznacza m.in. konieczność zapewnienia zgodności z przepisami o pomocy publicznej.
Ze względu na potrzebę uprzedniego uzyskania zgody Komisji Europejskiej na wdrożenie środków pomocowych, zgodnie z projektem nowelizacji ustawy obniżona stawka akcyzy będzie stosowana w okresie obowiązywania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym.
Łukasz Cebula
młodszy konsultant podatkowy
lukasz.cebula@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50