Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 3/2018

 

 

10. Rozszerzenie zakresu pakietu paliwowego na wszystkie paliwa ciekłe

Projekt ustawy z dnia 13 lutego 2018 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw przewiduje zmiany w tzw. pakiecie paliwowym. Dotyczą one między innymi zmiany definicji paliwa poprzez odwołanie do definicji zawartej w ustawie Prawo energetyczne i uniezależnienie kwalifikacji od przeznaczenia tego paliwa. Zmiany te mają zapobiegać wątpliwościom co do zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku akcyzowym w odniesieniu do produktów ropopochodnych, które mogą być stosowane zarówno do napędu pojazdów, jak i stanowić surowiec do produkcji innych wyrobów.

Powyższe zmiany wynikają z doświadczeń organów podatkowych wskazujących na działania nieuczciwych podatników, którzy dokonując przywozu paliw ciekłych, deklarują jednocześnie, że przewożone  towary przeznaczone są do celów innych niż do napędu silników spalinowych albo wytwarzania innych wyrobów ropopochodnych, a więc nie podlegają reżimowi wprowadzonemu pakietem paliwowym. Działania takie ukierunkowane są na omijanie obowiązków koncesyjnych i podatkowych, zaś proponowana zmiana pozwoli w ocenie ustawodawcy na dalsze uszczelnienie przepisów podatkowych.

Pakietem paliwowym mają być objęte nie tylko paliwa silnikowe przywożone z UE do Polski, ale generalnie wszystkie paliwa ciekłe w rozumieniu Prawa energetycznego. By dany wyrób został aktualnie uznany za paliwo ciekłe musi on być jednym z wymienionych ciekłych nośników energii w rozporządzeniu PE o statystyce energii, jak również musi być oznaczony odpowiednim kodem taryfy celnej CN. W celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych, ustawodawca zdecydował, iż o zaliczeniu danego produktu do paliw ciekłych będzie decydowało to, czy będzie go można zaliczyć do towarów oznaczonych kodem CN wskazanym w rozporządzeniu ministra energii oraz czy jest nośnikiem energii wymienionym w prawie energetycznym, niezależnie od jego przeznaczenia. W konsekwencji deklarowane przeznaczenie produktu nie będą miały znaczenia dla uznania, że jest on paliwem ciekłym.

Pakiet paliwowy obecnie dotyczy z kolei paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Paliwa silnikowe definiowane są tam z uwagi na deklarowane przeznaczenie do użycia jako paliwo do napędu silników albo ich oferowanie na sprzedaż lub faktyczne używanie do napędu silników spalinowych. Definicja ta nie jest aktualnie powiązana z definicją paliw ciekłych, co doprowadziło do wątpliwości, czy przepisy pakietu paliwowego dotyczące akcyzy można stosować do produktów ropopochodnych wykorzystywanych do innych niż napędowe celów. Taki stan pozwalał na omijanie uciążliwych obowiązków koncesyjnych i podatkowych (np. konieczności zapłaty podatku VAT należnego w ciągu pięciu dni od dokonania WNT). Po zmianach pakiet obejmie także paliwa ciekłe używane do produkcji, co wyeliminuje (choć na niekorzyść podatników) wątpliwości interpretacyjne w zakresie stosowania rozwiązań tzw. „pakietu paliwowego” do wszystkich rodzajów paliw, bez względu na ich deklarowane lub faktyczne wykorzystanie.

Sebastian Kopacz
młodszy konsultant podatkowy
sebastian.kopacz@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50