Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 3/2018

 

 

3. Wpis do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych.

Zgłoszenia rejestracyjnego AKC-4 nie składa podmiot zamierzający prowadzić działalność jako pośredniczący podmiot tytoniowy
Pośredniczący podmiot tytoniowy obowiązany  jest do uzyskania wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych. W tym celu należy złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wpis do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie wniosków dotyczących rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2349 z późn. zm.). Wpis podmiotu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych następuje na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego, pod warunkiem spełnienia przez podmiot wymogów określonych w art. 20e ust. 1-2 ustawy o podatku akcyzowym, które dotyczą, m.in. złożenia zabezpieczenia akcyzowego, braku zaległości z tytułu cła, podatków i składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz niekaralności osób kierujących działalnością za określone przestępstwa.

Do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych może zostać wpisany podmiot posiadający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju oraz przedsiębiorcy zagraniczni zamierzający prowadzić na terytorium kraju działalność gospodarczą w zakresie suszu tytoniowego, w tym:

  • przedsiębiorcy zagraniczni posiadający oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony zgodnie z warunkami i zasadami określonymi w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;
  • przedsiębiorcy zagraniczni nie posiadający oddziału na terytorium kraju.

Przy czym należy zauważyć, że podmiot zagraniczny nieposiadający oddziału z siedzibą na terytorium kraju obowiązany jest do wyznaczenia dla celów akcyzy podmiotu go reprezentującego na terytorium kraju.

Pośredniczący podmiot tytoniowy obowiązany jest do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o planowanych lub zaistniałych zmianach danych zawartych we wniosku o wpis do rejestru lub decyzji o dokonaniu wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych. Również w przypadku zaprzestania prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot tytoniowy, należy niezwłocznie powiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o takim fakcie, nie później jednak niż w terminie 3 dni od zaprzestania prowadzenia tej działalności. Zmiana wpisu podmiotu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych oraz wykreślenie podmiotu z rejestru następują na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego wydaje z urzędu decyzję o wykreśleniu podmiotu z rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych, w przypadku:

  • prowadzenia przez pośredniczący podmiot tytoniowy działalności niezgodnie z przepisami prawa podatkowego lub decyzją o dokonaniu wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych;
  • naruszenia warunków wymaganych do uzyskania wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych;
  • wykreślenia z rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych podmiotu reprezentującego przedsiębiorcę zagranicznego.

Ponowne wpisanie do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych podmiotu, wobec którego została wydana z urzędu decyzja, o której mowa powyżej, jest możliwe po upływie 3 lat.

Marek Zagórski
konsultant podatkowy
marek.zagorski@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60