5. Projekt ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz ustawy ? Ordynacja podatkowa.
Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt z dnia 20 kwietnia ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz ustawy ? Ordynacja podatkowa.
Projekt wprowadza zmiany do ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1340), zwanej dalej „ustawą o zwrocie podatku” oraz ustawy ? Ordynacja podatkowa.
Jak wynika z treści uzasadnienia do projektu ustawy projektowane przepisy mają przede wszystkim charakter prewencyjny, dotyczą uszczelniania systemu podatkowego w zakresie obrotu olejem napędowym lub innym paliwem silnikowym w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43, z późn.zm.), zwanymi dalej „paliwami”, poprzez przeciwdziałanie procederowi sprzedaży producentom rolnym paliw niewiadomego pochodzenia lub używania przez producentów rolnych olejów przeznaczonych do celów opałowych jako olejów napędowych. Potrzeba wprowadzenia nowych regulacji wynika z ryzyka zdiagnozowanego przez organy Krajowej Administracji Skarbowej w trakcie prowadzonych kontroli podatkowych w obszarze dystrybucji paliw dostarczanych producentom rolnym. Kontrole przeprowadzone u dystrybutorów sprzedających paliwa producentom rolnym ubiegającym się o zwrot podatku akcyzowego, wykazały szereg nieprawidłowości, w tym między innymi sprzedaż paliwa producentom rolnym, od którego nie został zapłacony podatek akcyzowy i podatek VAT, natomiast transakcje dokumentowane były fikcyjnymi fakturami zakupu. Projektowane przepisy pozwolą na ograniczenie dystrybucji nieopodatkowanego paliwa przez grupę podmiotów działających w szarej strefie, a tym samym na dobór przez producentów rolnych wiarygodnych dostawców, w tym także przez unikanie zakupu paliwa po tzw. „okazyjnej cenie”, która znacznie odbiega od średnich cen obowiązujących na krajowym rynku paliw, co może wskazywać na jego nielegalne pochodzenie.
Zmiany proponowane w ustawie o zwrocie podatku polegają m.in. na wprowadzeniu wykluczenia zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym, wobec których organy podatkowe wydały decyzję określającą zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku akcyzowego lub podatku od towarów i usług, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego, lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221, z późn.zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, dotyczącą oleju napędowego, lub innego paliwa silnikowego w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawa o podatku akcyzowym”, od którego nie został zapłacony podatek akcyzowy lub podatek VAT. Obowiązujące przepisy podatkowe w zakresie podatku akcyzowego, jak też podatku VAT dają możliwość organom podatkowym wydania decyzji m.in. określającej zobowiązanie podatkowe. W przypadku akcyzy będzie miał zastosowanie przepis art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Stosownie do treści nowelizacji producent rolny nie otrzyma zwrotu podatku jeżeli w terminie 60 miesięcy poprzedzających bezpośrednio złożenie wniosku do właściwego wójta, burmistrza (prezydenta miasta) otrzymał ww. decyzję. Wprowadzony okres 60 miesięcy ograniczający zwrot podatku wynika z terminu określonego dla przedawnienia zobowiązania podatkowego wynikającego z przepisów odrębnych. Jednocześnie projektowana regulacja dotyczy wyłącznie decyzji, które stały się ostateczne w toku postępowania administracyjnego. Natomiast zgodnie z projektowanym art. 5 ust. 1a, wójt, burmistrz (prezydent miasta) będzie mógł wydać decyzję w sprawie zwrotu podatku, po uzyskaniu informacji od dyrektora izby administracji skarbowej właściwego ze względu na miejsce położenia gruntów będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego, że wobec tego producenta nie zostały wydane decyzje, o których mowa w projektowanym art. 3b.
Projekt zakłada, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.
Marek Zagórski
konsultant podatkowy
marek.zagorski@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60