OPODATKOWANIE AKCYZĄ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
1. Wyrób akcyzowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym a zawartość alkoholu poniżej 1,2%
Ewentualne uznanie za wyrób akcyzowy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”) surowca spożywczego, w którym zawartość alkoholu wynosi poniżej 1,2%, wymaga uwzględnienia treści art. 93 ust.1 pkt.1 tejże ustawy stanowiącego, iż alkoholem etylowym jest wyrób o określonej zawartości alkoholu (przekraczającej 1,2% objętości) oznaczony odpowiednim kodem CN (2207 i 2208). Kod 2207 obejmuje alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% lub większej: alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe o dowolnej mocy, skażone. Natomiast kod 2208 obejmuje alkohol etylowy o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.
Należy również zwrócić uwagę na stanowisko zawarte w orzecznictwie, w tym m.in. w prawomocnym wyroku WSA w Łodzi z dnia 30 marca 2016 r., sygn. akt III SA/Łd 1/16, w którym stwierdzono m.in., iż ?[?] oba warunki (tzn. przekroczenie 1,2% objętości alkoholu i zaliczenie do kodu 2207 i 2208) muszą być spełnione łącznie. Zatem w sytuacji, gdy wyrób spełnia oba wymienione warunki, lecz nie występuje w obrocie samodzielnie, ale jest częścią innego wyrobu o dowolnym kodzie CN [?] to nadal zachowuje przymiot wyrobu akcyzowego. Oznacza to zatem, że możliwość zaliczenia do alkoholu etylowego ma miejsce także wtedy, gdy wyrób ma określone cechy (zawartość alkoholu przekracza 1,2% objętości i zaliczenie do kodu CN 2207 i 2208) i jest on częścią innego wyrobu (nawet gdy jest on zaliczony do innego kodu CN). W konsekwencji brak spełnienia choćby jednego z tych warunków powoduje, iż określony wyrób nie może być uznany za wyrób akcyzowy.
[?] pierwszy z wskazanych warunków (przekroczenie 1,2% objętości alkoholu) nie jest spełniony. Tym samym [?] ani aromat o kodzie CN 3302 z zawartością alkoholu etylowego poniżej 1,2% objętości ani też sam alkohol etylowy zawarty w aromacie o mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% nie stanowi wyrobu akcyzowego będącego przedmiotem dostawy?.
Ze względu na adekwatność do analizowanej sytuacji należy także odnotować inną konkluzję powołanego wyroku: ?[?] mając na uwadze bardzo szeroką definicję alkoholu etylowego zawartą w przepisach prawa, tj. obejmującą wszystkie towary, które zawierają w swoim składzie alkohol etylowy sensu stricto (CN 2208 lub 2207), przy dokonywaniu weryfikacji, czy dany towar nieakcyzowy należy uznać za szeroko definiowany alkohol etylowy, należy pamiętać nie tylko o literalnym brzmieniu przepisów, ale również o celu ustawodawcy krajowego oraz ustawodawcy unijnego (analogiczna definicja alkoholu etylowego jest bowiem zawarta w art. 20 dyrektywy strukturalnej). Podstawowym natomiast celem unijnych oraz krajowych przepisów akcyzowych jest opodatkowanie wyrobów akcyzowych przeznaczonych do spożycia przez ludzi. W sytuacji więc, kiedy alkohol etylowy sensu stricto o kodzie CN 2208 lub 2207 jest zawarty w towarze przemysłowym nieprzeznaczonym bezpośrednio do spożycia przez ludzi (jak w [?] aromatach stanowiących składnik innych produktów), nieuzasadnione byłoby klasyfikowanie danego towaru do kategorii alkoholu etylowego w rozumieniu przepisów akcyzowych?.
Jednocześnie przypomnieć należy, że wszystkie czynności, które zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. uznawane są za produkcję alkoholu etylowego, a więc: wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie, odwadnianie alkoholu etylowego i rozlew tego alkoholu powinny być wykonywane ? co do zasady ? na terenie składu podatkowego. Wyjątek stanowi produkcja alkoholu etylowego w systemie przedpłaty akcyzy oraz produkcja alkoholu etylowego z surowców opodatkowanych według wyższej lub równej stawki co wyrób gotowy, np. rozlew alkoholu etylowego bez zwiększania jego mocy.
Niemniej, aby wykonywanie powyższych czynności rodziło obowiązek ustanowienia składu podatkowego, przedmiotem tych czynności powinien być alkohol etylowy sensu stricto. W rezultacie więc produkcja wyrobów zawierających alkohol etylowy nie powinna być traktowana jako produkcja alkoholu etylowego, a podmioty produkujące tego rodzaju wyroby nie powinny być zobowiązane do ustanawiania składów podatkowych.
dr Joanna Kiszka
Dyrektor Oddziału Śląskiego ISP w Katowicach
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50