Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 38/2021

3. Nowe wzory deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy.

Od dnia 1 lipca 2021 r. obowiązują nowe wzory określonych deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy. Które deklaracje uległy zmianie i od kiedy należy stosować nowe wzory?

Z dniem 1 lipca 2021 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 24 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy (Dz. U. z 2021 r. poz. 1175). Rozporządzenie określa nowe wzory:

  • deklaracji dla podatku akcyzowego od wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) AKC-4/L;
  • deklaracji w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) AKC-WG.

Dodatkowo rozporządzenia wprowadza wzór dotychczas nie stosowanej deklaracji kwartalnej w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego AKC-KZ.

Nowe wzory deklaracji AKC-4L i AKC-WG stosuje się począwszy od rozliczenia za wrzesień 2021 r. Natomiast wzór deklaracji AKC-KZ stosuje się począwszy od rozliczenia za trzeci kwartał 2021 r.

Jak wynika z uzasadnienia projektu przedmiotowego rozporządzenia: ?Zmiana wzorów deklaracji stosowanych w odniesieniu do wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) tj. AKC-WG i AKC-4/L, ma na celu umożliwienie pozyskiwania koniecznych danych o wysokości realizowanych zwolnień od podatku akcyzowego określonych w art. 31b ust. 1 pkt 3, 3a i 3b ustawy, które dotyczą wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych w pracach rolniczych, ogrodniczych, hodowli ryb i leśnictwie. Zwolnienia od podatku akcyzowego wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych w pracach rolniczych, ogrodniczych, hodowli ryb i leśnictwie, z którymi związane są zmiany ww. wzorów, stanowią implementację art. 15 ust. 3 dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L 283 z 31.10.2003, str. 51, z późn. zm.). Na mocy ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 708) monitorowanie pomocy publicznej obejmuje gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o udzielanej pomocy publicznej, w szczególności o jej rodzajach, formach i wielkości, oraz przestrzeganie krajowego limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie. Organem monitorującym pomoc publiczną w zakresie pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie jest minister właściwy do spraw rolnictwa, który zbiera dane pochodzące ze sprawozdań i informacji przekazywanych przez podmioty udzielające pomocy publicznej. Z uwagi na powyższe właściwy naczelnik urzędu skarbowego zobowiązany jest do sporządzania sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej i ich przekazywania za każdy miesiąc roku kalendarzowego za pośrednictwem ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Zmiany wprowadzane do wzorów deklaracji AKC-4/L i AKC-WG pozwolą na pozyskanie niezbędnych danych w zakresie wysokości zwolnień od podatku akcyzowego wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych w pracach rolniczych, ogrodniczych, hodowli ryb i leśnictwie.

(?) Wprowadzenie wzoru deklaracji kwartalnej w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego (AKC-KZ) podyktowane jest koniecznością pozyskania danych pozwalających na oszacowanie wielkości preferencji podatkowych, co związane jest m. in. z art. 14 ust. 2 dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich, który stanowi, że Państwa Członkowskie publikują szczegółowe informacje na temat wpływu preferencji podatkowych na dochody.

Powyższe deklaracje będą składane za okresy kwartalne, aby nie nakładać nadmiernych obowiązków administracyjnych na podmioty w sytuacji gdy podatnik w danym kwartale będzie miał do wykazania w deklaracji wyłącznie wyroby, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy tj. objęte zwolnieniem od akcyzy (z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3 ustawy) lub wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowane zerową stawką akcyzy. Wtedy podatnik będzie obowiązany do złożenia deklaracji kwartalnej do 25 dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy. Z uwagi na powyższe we wzorze deklaracji AKC-KZ nie przewidziano pozycji ,,Podatek akcyzowy do zapłaty?, a w konsekwencji deklaracja nie stanowi podstawy do wystawienia tytułu wykonawczego. Z tego względu nie ma we wzorze też pouczenia podatnika, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.

Podatnicy, którzy dokonują czynności zarówno w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych pozytywną stawką podatku akcyzowego, jak i w zakresie wyrobów, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy, będą obowiązani do składania deklaracji na dotychczasowych zasadach (bez obowiązku składania deklaracji kwartalnych). Zatem, jeżeli np. z art. 24 ust. 1 ustawy wynika dla podatnika obowiązek złożenia deklaracji dla energii elektrycznej, to podatnik winien złożyć deklarację za miesięczny okres rozliczeniowy wykazując w niej całkowitą ilość energii elektrycznej (w tym zwolnionej) i pomniejszyć obliczoną kwotę akcyzy o przysługujące zwolnienia. Jednak, jeżeli podatnik będzie miał do zadeklarowania wyłącznie wyroby zwolnione, w takim przypadku powinien złożyć deklarację na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy.

Przepis art. 24e nakłada obowiązek złożenia deklaracji na podatników. Zatem, do złożenia deklaracji kwartalnej podmioty będą obowiązane jedynie w sytuacji dokonywania w odniesieniu do wyrobów akcyzowych objętych stawką zerową lub zwolnieniem od akcyzy czynności opodatkowanych. W przypadku, o którym mowa z art. 8 ust. 4 ustawy przedmiotem opodatkowania jest zużycie wyrobów akcyzowych w określonych sytuacjach. Zużycie to jest objęte preferencyjnym traktowaniem w granicach określonych przez normy zużycia. Jeśli normy zostaną przekroczone występuje wówczas obowiązek zapłaty akcyzy. W konsekwencji podatnik złoży zarówno deklarację za okres miesięczny (i zapłaci akcyzę) oraz deklarację AKC-KZ za dany kwartał. W takim przypadku jednak deklaracja AKC-KZ winna objąć jedynie pozostałe wyroby określone w art. 24e ust. 1 ustawy tj. niewykazane w deklaracji za okres miesięczny.

Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, zgodnie z art. 24e ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2021 roku, nie składają deklaracji podatkowych.

Przedmiotowa zmiana nie rzutuje na obowiązujące załączniki do rozporządzenia w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy.

Pierwsze deklaracje kwartalne będą obejmować dane za trzeci kwartał 2021 r., stąd w praktyce podatnicy będą mogli je składać do 25 listopada 2021 r. Ponadto ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym i niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694) wprowadza z dniem 1 lipca 2021 r. obowiązek składania przez podatników prowadzących działalność gospodarczą deklaracji w sprawie podatku akcyzowego wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Z tego względu projektowany wzór deklaracji AKC-KZ uwzględnia również aspekt elektronizacji?.

 

Maciej Jendraszczyk

Doradca podatkowy

Nr wpisu 12 238

Konsultant Podatkowy w Oddziale Wielkopolskim maciej.jendraszczyk@isp-modzelewski.pl

tel. 618483348