Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 4/2018

9. Zwolnienie od akcyzy w przypadku zakładów energochłonnych

Skorzystanie ze zwolnienia dla celów podatku akcyzowego w przypadku zakładów
energochłonnych uzlaeżnione jest od prowadzenia działalności gospodarczej klasyfikowanej do odpowiedniego kodu PKD.
Działalność taka musi mieć character przeważający. Powyższe stanowi podłoże sporów pomiędzy podatnikami oraz
Organami Podatkowymi. Interpretację powyższego przepisu odnaleźć można w orzeczeniu Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Krakowie z dnia 9 stycznia 2018 r. (I SA/Kr 1176/17).

Jak wskazał w omawianym wyroku WSA: ?W ocenie Sądu ze zwolnienia od akcyzy mogą
korzystać po pierwsze te zakłady energochłonne, które prowadzą działalność w wyżej wymienionym zakresie. Po drugie
przepis ten nie wyklucza prawa do zwolnienia, jeżeli podmiot oprócz działalności wymienionej w art. 31d ust. 1 pkt 1
u.p.a., prowadzi jeszcze działalność niewymienioną w ust. 1 art. 31 u.p.a. Po trzecie literalne brzmienie przepisu
nie wprowadza żadnego dodatkowego warunku odnoszącego się do prowadzonej działalności, a w szczególności warunku aby
działalność wymieniona w tym przepisie musiała być działalnością „przeważającą”. Inaczej rzecz ujmując przepis ten
nie warunkuje możliwości ubiegania się o zwrot zapłaconej akcyzy od wykonywania przez podatnika jedynie
działalności, dla których numer PKD został wskazany w 31d ust. 1 pkt 1 u.p.a. Ponadto przepis ten nie wskazuje, że
przeważającą działalnością prowadzoną przez przedsiębiorstwo ubiegające się o zwrot podatku akcyzowego powinna być
działalność sklasyfikowana pod jednym z numerów PKD wskazanych w tym przepisie. Przepis art. 31d ust. 1 pkt 1 u.p.a.
stanowi jedynie, że warunkiem koniecznym do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy realizowanego przez zwrot części
zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej jest wykonywanie działalności sklasyfikowanej co najmniej pod jednym ze
wskazanych w tym przepisie kodów PKD. Konkludując, jeżeli więc dany podmiot prowadzi działalność wymienioną w
przepisie art. 31d ust. 1 pkt 1 u.p.a. i jednocześnie prowadzi też inną działalność nie wymienioną w tym przepisie i
jest to nawet działalność podstawowa (przeważająca), ale wypełnia warunki kosztowe do uznania go za zakład
energochłonny, o których mowa w art. 31d ust. 2 zdanie 1 u.p.a i co oczywiste wypełnia wszystkie pozostałe warunki
przewidziane w ust. 1 i 2 art. 31 u.p.a., to językowe brzmienie art. 31d ust. 1 pkt 1 u.p.a. nie ogranicza
możliwości skorzystania przez ten podmiot z tego zwolnienia. Odwoływanie się przez organ do rozporządzenia PKD, a w
szczególności do jego wyjaśnień przy interpretacji normy z art. 31d ust. 1 pkt u.p.a. nie znajduje żadnego
uzasadnienia. Rozporządzenie to jest aktem wykonawczym do ustawy z dnia z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce
publicznej (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1068). Zgodnie z przepisem art. 92 ust. 1 Konstytucji, rozporządzenia jako
akty wykonawcze są wydawane przez uprawnione organy na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie w celu jej
wykonania. Zasadniczo więc przepisy takich aktów nie mogą być stosowane w celu interpretacji innej ustawy. Odwołanie
się przez ustawodawcę w przepisie art. 31d ust. 1 pkt 1 u.p.a. do Polskiej Klasyfikacji Działalności oznacza
wyłącznie tyle, że poprzez odpowiedni kod PKD ustawodawca wskazał (zidentyfikował) określony rodzaj działalności,
który uznał za energochłonny. Ustawodawca w przepisie art. 31d ust. 1 pkt 1, ani w żadnym innym przepisie u.p.a.,
nie odwołał do sposobu kwalifikowania (przypisania) danej działalności do odpowiedniego kodu PKD i określania czy
działalność wymieniona w tym przepisie, ma być działalnością przeważającą podmiotu chcącego skorzystać, że
zwolnienia.?

Alan Lipnicki
Młodszy Konsultant
podatkowy

alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl
tel.
(22) 517 30 60