Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 4/2018

3. Darmowe próbki alkoholu na festiwalu muzycznym muszą posiadać banderolę ? wyrok NSA I GSK 453/17

Tylko w sytuacji gdy wyroby akcyzowe są rozdawane na wystawach, targach i salonach ?
czyli na imprezach wprost wymienionych w przepisach wykonawczych, podatnik jako organizator lub wystawca, który
promuje swoje wyroby, będzie korzystał ze zwolnienia z obowiązku nałożenia znaków akcyzy na wyroby rozdane na tych
imprezach. Zwolnienie z banderolowania nie dotyczy jednak festiwali.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 25 maja 2018 r. oddalił skargę kasacyjną
podmiotu z branży browarniczej, który podnosił, że puszki cydru rozdawane w celach promocyjnych uczestnikom
festiwalu muzycznego nie muszą być opatrzone znakami akcyzy (banderolami). Zdaniem skarżącej spółki przepisy
zwalniają bowiem z oznaczania akcyzą wyrobów przeznczonych na cele marketingowe w czasie imprez.

NSA, podzielił stanowisko sądu I instancji, że zgodnie z językową definicją festiwal
to impreza artystyczna, często cykliczna, połączona z konkursem, a więc ma ona charakter rozrywkowo-kulturalny, lecz
nie marketingowy. Imprezy opisane w przypisach wykonawczych co do zasady są odwiedzane w celach biznesowych.
Festiwale zaś w celach rozrywkowych, dlatego też nie sposób przyrównywać go do targów, salonów czy wystaw pod
względem ich charakterów. NSA przyznał rację podatnikowi, że co prawda w sprawie nie chodzi o nazwę imprezy, ale o
jej charakter. Nie miał jednak wątpliwości, że zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy dotyczy imprez
związanych z promocją danego wyrobu. Nie chodzi o okazjonalne przekazywanie „próbek” trunku do posmakowania. Ważny
jest cel imprezy, czyli promowanie produktu.

Marek Zagórski
konsultant
podatkowy

marek.zagorski@isp-modzelewski.pl
tel.
(22) 517 30 60