2. Czy czasowe wypożyczenie suszu tytoniowego oraz zmiana składu chemicznego suszu tytoniowego stanowią czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą?
W interpretacji indywidualnej wydanej 7 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji
Skarbowej odniósł się do tytułowego problemu akceptując ocenę prawną przedstawioną przez wnioskującą o wydanie
interpretacji Spółkę.
Spółka, będąca producentem płynu do papierosów elektronicznych oraz komponentów do
produkcji płynów do papierosów elektronicznych, ale także aromatów i dodatków chemicznych wykorzystywanych w różnych
innych działalnościach gospodarczych (świeczki zapachowe, zapachy do samochodów itp.), zamierzając rozszerzyć
działalność na pozyskiwanie z suszu tytoniowego składników chemicznych (nikotyny i solanesoli), wykorzystywanych w
przemyśle farmaceutycznym, kosmetycznym i spożywczym, planuje korzystać z suszu tytoniowego czasowo udostępnionego
jej przez podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczące podmioty tytoniowe, producentów lub plantatorów, którzy
wyprodukowali susz tytoniowy; następnie zamierza dokonać zwrotu suszu tytoniowego. Zwracany susz będzie miał
zmieniony nieco skład chemiczny, co nie zmieni jednak jego zasadniczego charakteru i przeznaczenia jako susz
tytoniowy.
Wypożyczenie ma się odbywać w oparciu o umowę wypożyczenia (dzierżawy rzeczy
ruchomej), na podstawie której po wyselekcjonowaniu określonych substancji chemicznych, nieklasyfikowanych jako
wyroby akcyzowe, Spółka będzie zobowiązana do zwrócenia dokładnie tego samego suszu tytoniowego i w tej samej
ilości, w której susz wypożyczyła. Spółka będzie zatem czasowym posiadaczem tego suszu. Przechowując go, w
prowadzonej ewidencji magazynowej będzie uwzględniała taki sposób magazynowania, który uniemożliwi mieszanie się
suszu tytoniowego od różnych podmiotów.
Wnioskując o wydanie interpretacji Spółka przedstawiła stanowisko, zgodnie z którym ?
w świetle art. 9b ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”) –
czasowe wypożyczenie suszu tytoniowego a następnie zwrot tego samego suszu tytoniowego do tego samego dostawcy nie
podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jednocześnie Spółka oceniła, że zmiana składu chemicznego suszu
tytoniowego nie jest czynnością podlegającą podatkiem akcyzowym tak długo, jak długo nie utraci on charakteru suszu
tytoniowego, co na pewno nie ma miejsca w wyniku poddania go ekstrakcji. Na potwierdzenie swego poglądu powołała
interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 kwietnia 2017r.
(1462-IPPP3.4513.9.2017.1.MC).
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał kwalifikację przyjętą przez Spółkę za
prawidłową. W uzasadnieniu przedmiotowej interpretacji organ wskazał, że skoro substancje pozyskane z suszu
tytoniowego nie będą stanowiły wyrobów akcyzowych, będzie można również ustalić podmiot, od którego susz tytoniowy
będzie wypożyczany i któremu – ten sam pod względem fizycznym ? susz zostanie zwrócony, nie dojdzie do wykonania
żadnej z czynności podlegającej opodatkowaniu o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy jak również w art. 9b ust.
1 i 2 ustawy. Nie ma także podstaw prawnych do opodatkowania akcyzą zmiany składu chemicznego suszu tytoniowego
polegającej na ekstrakcji z suszu tytoniowego substancji, które nie będą stanowiły wyrobów akcyzowych.
Należy podkreślić, że zgodnie z definicją legalną, zawartą w art. 99a ust. 1 ustawy,
w obecnym stanie prawnym za susz tytoniowy uznaje się, ?bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z
żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym? . W przypadku tak rozumianego suszu opodatkowanie akcyzą
następuje jedynie w związku z czynnościami wymienionymi w art. 9b ust. 1 i 2 ustawy; żadna z nich nie odnosi się
jednak do wykorzystania suszu w sposób opisany na wstępie. W szczególności zaś nie zachodzą przesłanki do uznania
procesu ekstrakcji wybranych substancji za zużycie w rozumieniu ustawy, zwłaszcza, że w wyniku tego rodzaju działań
nie dojdzie do zmiany właściwości wyrobu, nie ulegnie on zniszczeniu ani zasadniczej zmianie, a w konsekwencji nie
straci swojego charakteru. Brak jest m.in. podstaw do zastosowania art. 9b ust. 1 pkt 6 ustawy, zarówno w jego
brzmieniu obowiązującym do dnia 1 lutego 2018r. jak i po tej dacie, od kiedy to odnosi do ?nabycia lub posiadania
suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do
produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który
wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić
podmiotu, który dokonał jego sprzedaży”. W opisywanym stanie faktycznym nie dochodzi bowiem do sytuacji, w której
?nie można ustalić podmiotu, który dokonał […] sprzedaży?, ponieważ sprzedaż w ogóle nie miała miejsca, a ponadto
właściciel suszu przez cały czas wykorzystywania suszu w procesach ekstrakcji nikotyny i solanesoli byłby znany.
dr Joanna Kiszka
Konsultant
podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel.
(32) 259 71 50