2. Zmiany wykazu towarów objętych systemem monitorowania przewozu wedle projektu rozporządzenia Ministra Finansów z 29 marca 2018 r.
W projekcie rozporządzenia opartego na delegacji z art. 3 ust. 11 ustawy z 9 marca
2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (dalej określanej jako: „ustawa”),
przewiduje się dalsze rozszerzenie listy tzw. towarów wrażliwych, których przewóz powinien być objęty systemem
monitoringu.
Zmiany związane są z nowym brzmieniem delegacji ustawowej ustalonym ustawą z dnia 22
marca 2018 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw,
zgodnie z którym MF może określić, w drodze rozporządzenia, towary inne niż wymienione w art. 3 ust. 2 pkt 1?3a ww.
ustawy, których przewóz jest objęty systemem monitorowania przewozu, wraz ze wskazaniem masy, ilości, objętości lub
wartości tych towarów, oraz przypadki, w których ich przewóz nie podlega temu systemowi, uwzględniając konieczność
przeciwdziałania uszczupleniom w zakresie podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego. Są również konsekwencją
rezygnacji z klasyfikacji towarów opartej na PKWiU i polegają na wskazaniu rodzaju towarów obejmowanych systemem
monitorowania przewozu za pomocą taryfikacji do pozycji Nomenklatury Scalonej.
W projekcie rozporządzenia zakłada się objęcie systemem monitorowania przewozu trzech
rodzajów towarów. Są nimi:
- oleje roślinne, klasyfikowane do pozycji CN od 1507 do 1517, z wyłączeniem margaryny
i margaryny płynnej, jeżeli masa brutto przesyłki towarów przekracza 500 kg albo objętość jest większa niż 500
l, - bibułka papierosowa CN 4813 i taśma formująca CN 5910 ? jeżeli towary objęte tymi
pozycjami mogą być stosowane do maszynowej produkcji papierosów i masa brutto przesyłki tych towarów przekracza
10 kg oraz - towary, bez względu na kod CN, zawierające w swym składzie skażony alkohol etylowy o
rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 50% objętości – jeżeli masa brutto przesyłki
przekracza 500 kg lub jej objętość przekracza 500 litrów.
Jednocześnie jednak zwolnieniu z obowiązków przewidzianych dla olejów roślinnych mają
podlegać towary objęte procedurami celnymi w rozumieniu Unijnego Kodeksu Celnego, tj. tranzytu, składowania, odprawy
czasowej, przetwarzania, wywozu albo powrotnie wywożone z uwagi na ich zgłoszenie i odnotowanie w funkcjonujących
systemach informacyjnych. Podobne zwolnienie ma dotyczyć przewozu olejów roślinnych przeznaczonych do celów
opałowych lub napędowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o
podatku akcyzowym. W projekcie przewidziano także wyłączenie z systemu monitorowania przewozu towarów oferowanych na
rynku w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 26 kg brutto albo objętości 26 litrów, bez względu na liczbę
opakowań.
W przypadku bibułki papierosowej i taśmy formującej przewożonych w przesyłkach
przekraczających 10 kg, zwolnieniu z obowiązków przewidzianych dla tych towarów ma podlegać przewóz przez operatorów
pocztowych w paczkach pocztowych. W ten sposób z obowiązków zgłaszania przewozu ma być zwolniony przewóz paczek o
wadze do 20 kg, w których będą znajdować się towary służące do produkcji papierosów inne niż tytoń podlegające
monitorowaniu. Zwolnienie będzie również dotyczyć tych towarów objętych procedurami celnymi w rozumieniu Unijnego
Kodeksu Celnego, tj. tranzytu, składowania, odprawy czasowej, przetwarzania, wywozu albo powrotnego wywozu.
W odniesieniu do towarów zawierających skażony alkohol zwolnienie z obowiązków
systemu monitorowania ma mieć zastosowanie w przypadku objęcia procedurą celną tranzytu, składowania, odprawy
czasowej, przetwarzania, wywozu albo powrotnego wywozu, oraz dotyczyć tych towarów przewożonych w opakowaniach
jednostkowych o objętości nie większej niż 5 litrów.
Samo objęcie wskazanych trzech grup towarów systemem monitorowania uzasadniane jest
dążeniem do ograniczenia oszustw podatkowych. W przypadku olejów roślinnych, a w szczególności dostaw
wewnątrzwspólnotowych oleju rzepakowego chodzi zwłaszcza o zapobieganie nieprawidłowościom w podatku od towarów i
usług w obrocie tymi towarami.
Z kolei wprowadzenie do systemu monitorowania przewozu grupy towarów stosowanych w
produkcji papierosów, tj. bibułki papierosowej i taśmy formującej ma służyć likwidacji krajowego rynku nielegalnych
wytwórców wyrobów tytoniowych. ?Przewóz suszu tytoniowego objęto systemem monitorowania przewozu towarów. Jednak
oprócz tytoniu, czy suszu tytoniowego przy mechanicznej produkcji papierosów niezbędne jest wejście w posiadanie
bibułki papierosowej oraz taśmy formującej, dzięki którym możliwe jest wyprodukowanie tych wyrobów. Dlatego też te
najważniejsze dla produkcji papierosów towary winny być objęte funkcjonującym systemem monitorowania przewozu
towarów? ? stwierdzono w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia.
dr Joanna Kiszka
Konsultant
podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel.
(32) 259 71 50