Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 4/2018

6. Obowiązki związane z produkcją na terenie składu podatkowego wyrobów innych niż akcyzowe

Na terenie składu podatkowego dopuszczalna jest produkcja innych wyrobów niż
wyłącznie wyroby akcyzowe, jednakże działalność taka wymaga spełnia odrębnych warunków formalnych, w tym obowiązku
informowania właściwych organów o planowanej produkcji wyrobów nieakcyzowych i ujmowania tych zdarzeń w ewidencji
prowadzonej przez skład podatkowy. Takie stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji
indywidualnej z 10 maja 2018 r.

Interpretacja wydana została na wniosek Spółki, której działalność od 1 stycznia 2019
r. ma obejmować produkcję płynów do papierosów elektronicznych w ramach zawieszenia poboru podatku akcyzowego w
składzie podatkowym. W pomieszczeniach i z zastosowaniem urządzeń znajdujących się w składzie podatkowym, Spółka
zamierza produkować także wytwarzane obecnie komponenty do płynu do papierosów elektronicznych oraz aromaty i
dodatki chemiczne  nie będące wyrobami akcyzowymi. Przy czym, infrastruktura pomieszczeń Spółki umożliwia
oddzielenie etapu produkcji płynu do papierosów elektronicznych od pozostałej produkcji, poprzez wydzielenie miejsca
składowania poszczególnych produktów i monitorowania bieżącej produkcji.

Wnioskując o wydanie interpretacji indywidulanej Spółka zaprezentowała pogląd, że na
terenie i przy wykorzystaniu infrastruktury składu podatkowego możliwa jest produkcja innych wyrobów niż wyroby
akcyzowe znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które nie są przeznaczone do wprowadzenia do
składu podatkowego, a wykonywanie takiej działalności nie wymaga spełnienia odrębnych warunków formalnych
wynikających z regulacji akcyzowych. W szczególności ? w ocenie Spółki – nie powstaje ani obowiązek informowania
właściwych organów podatkowych o planowanej produkcji wyrobów (komponentów) na terenie składu podatkowego, ani też
konieczność ujmowania takich zdarzeń w ewidencji, o której mowa w art. 138a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o
podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”).

W uzasadnieniu swego stanowiska Spółka powołała się na ocenę wynikającą z
interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia z 31 maja 2017 r. (0114-KDIP1-2.4013.5.
2017.1.MC), w której przyjęto, że ?[?]brak jest regulacji uniemożliwiających realizację procedury uszlachetniania
czynnego suszu tytoniowego o statusie celnym nieunijnym na terenie składu podatkowego. Tym samym stwierdzić należy,
że [?] dopuszczalna jest realizacja celnej procedury uszlachetniania czynnego suszu tytoniowego o statusie celnym
nieunijnym na terenie składu podatkowego?. Na podstawie powyższego Spółka uznała, że skoro na terenie składu
podatkowego mogą być wykonywane inne czynności niż dotyczące wyrobów akcyzowych znajdujących się w procedurze
zawieszenia poboru akcyzy (np. dopuszczalne jest wykonywanie czynności produkcji w ramach procedury uszlachetniania
czynnego), to również dopuszczalna powinna być produkcja wyrobu nie będącym wyrobem akcyzowym pozostającym poza
regulacją ustawy akcyzowej.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał kwalifikację przyjętą przez Spółkę za
błędną. Zaznaczył, że od 1 lutego 2018 r. płyn do papierosów elektronicznych stał się wyrobem akcyzowym podlegającym
opodatkowaniu, jednak do 31 grudnia 2018 r. występuje okres przejściowy, w trakcie którego płyn do papierosów
elektronicznych opodatkowany jest zerową stawką akcyzy, a działalność polegająca na produkcji płynu do papierosów
elektronicznych nie musi odbywać się w składzie podatkowym lub z zastosowaniem przedpłat akcyzy.

Odnosząc się zaś do możliwości produkowania na terenie składu podatkowego wyrobów
innych aniżeli wyłącznie wyroby akcyzowe zgodził się ze stanowiskiem Spółki stwierdziwszy, w oparciu o analizę
przepisów ustawy oraz aktów do niej wykonawczych, brak regulacji, które wyłączałyby taką działalność. Niemniej ?
powołując się w szczególności na uzasadnienie projektu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku
akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy 3522), w którym mowa jest m.in. o warunkach, jakie należy
spełnić, aby w składzie podatkowym mogły być magazynowane wyroby akcyzowe nieobjęte procedurą zawieszenia poboru
akcyzy oraz wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, uznał że produkcja i w dalszej kolejności magazynowanie wyrobów
nieakcyzowych w składzie podatkowym wiąże się z obowiązkami uregulowanymi w art. 47 ust. 3a w zw. z art. 47 ust. 3
ustawy. Powinności te dotyczą oddzielnego magazynowania wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru
akcyzy, nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi oraz wskazania w
ewidencji prowadzonej przez skład podatkowy miejsca magazynowania tych wyrobów w celu określenia ich ilości, a także
możliwości sprawowania kontroli.
Interpretator zaznaczył, że w art. 138a ust. 3 ustawy ustawodawca posługuje
się sformułowaniem „w szczególności”, a zatem zbiór danych, które winny znaleźć się w ewidencji prowadzonej przez
skład podatkowy nie jest ograniczony wyłącznie do danych określonych w pkt 1-7 art. 138a ust. 3 ustawy. W ewidencji
tej mają się bowiem co do zasady znaleźć wszelkie dane i zdarzenia, które pozwolą na precyzyjne określenie wyrobów
(akcyzowych i nieakcyzowych) znajdujących się w składzie podatkowym i umożliwienie sprawowania kontroli nad tymi
wyrobami. Przywołał ponadto regulacje § 3 pkt 5 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych
warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz prowadzenia składu podatkowego, w myśl których miejsce
prowadzenia składu podatkowego powinno być wyposażone m.in. w urządzenia, maszyny, przyrządy, narzędzia, pojemniki
lub naczynia umożliwiające określenie ilości wyrobów znajdujących się w składzie podatkowym. Przyjął, że regulacja
ta odnosi się nie tylko do wyrobów akcyzowych znajdujących się w procedurze zawieszenia pobory akcyzy czy poza tą
procedurą, ale również do wyrobów nieakcyzowych.

Jednocześnie zauważył, że przepisy ustawy w zakresie dotyczącym prowadzenia składu
podatkowego wskazują na konieczność określenia rodzaju i zakresu działalności, która będzie prowadzona w składzie
podatkowym, przez co każda zmiana, która ma wpływ na dane na podstawie których zostało wydane zezwolenie na
prowadzenie składu podatkowego, wymaga dokonania stosownych zmian w wydanym zezwoleniu i aktach weryfikacyjnych.

Z powyższych regulacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wywiódł ostatecznie wniosek, że produkcja na
terenie składu podatkowego wyrobów innych niż wyroby akcyzowe wymaga spełnia odrębnych warunków formalnych
wynikających z regulacji akcyzowych, w szczególności obowiązku informowania właściwych organów o planowanej
produkcji wyrobów nieakcyzowych i ujmowania tych zdarzeń w ewidencji prowadzonej przez skład podatkowy. Wszelkie
bowiem zdarzenia mające miejsce w składzie podatkowym winny być ujęte w ewidencji składu podatkowego, a wszelkie
zdarzenia i zmiany które będą miały wpływ na wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowe niosą za sobą
konieczność informowania właściwego organu i spełnienia warunków formalnych dla jego wydania.

dr Joanna Kiszka
Konsultant
podatkowy

joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel.
(32) 259 71 50