Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 40/2021

3. Akcyza od dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów energetycznych.

Jak stwierdził Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2021 r.,: 0111-KDIB3-3.4013.135.2021.2.JS jeżeli wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2711 12 94, CN 2711 13 97, CN 2711 19 00, CN 2901 10 00 będące przedmiotem działalności Wnioskodawcy nie będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy w trakcie przemieszczania ich w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, to wyroby te (jako wymienione w załączniku nr 2) winny na podstawie art. 77 ust. 1 ustawy być przemieszczane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca zamierza dokonywać dostaw wewnątrzwspólnotowych na rzecz kontrahentów w krajach UE wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,oznaczonych kodami CN 2711 12 94, CN 2711 13 97, CN 2711 19 00, CN 2901 10 00, które magazynuje w składzie podatkowym,. Przemieszczenie będzie realizowane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w oparciu o uproszczony dokument towarzyszący (UDT). W treści wniosku wskazano, że wyroby będą przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych i będą wykorzystane wyłącznie na cele technologiczne.

Mając na uwadze powyższy opis zauważyć należy, że Spółka zamierza wyprowadzać wyroby ze składu podatkowego oraz dokonywać dostaw wewnątrzwspólnotowych tych wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Tym samym, w przedmiotowej sprawie następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy względem przedmiotowych wyrobów, a w konsekwencji – powstanie względem nich zobowiązania podatkowego.

Jednocześnie, w opisanym schemacie działalności w stosunku do tych wyrobów nie znajdzie zastosowania zerowa stawka akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy. Wynika to z faktu, że w ramach wskazanych przepisów ustawodawca nie przewidział takiej możliwości zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł dla wyrobów, które są przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej. Innymi słowy, sytuacja przedstawiona we wniosku – tj. przemieszczenie wyrobów energetycznych z terytorium kraju do kontrahenta w innym państwie członkowskim, dokonywane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych – nie uprawnia Spółki do zastosowania stawki zerowej akcyzy dla przedmiotowych wyrobów.

Równocześnie art. 77 ust. 2 dopuszcza możliwość, aby uproszczony dokument towarzyszący mógł być zastąpiony przez dokument handlowy, jeżeli zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Do dokumentu handlowego stosuje się wówczas odpowiednio przepisy o uproszczonym dokumencie towarzyszącym.

Jak wyżej wskazano, wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2711 12 94, CN 2711 13 97, CN 2711 19 00, CN 2901 10 00 będące przedmiotem działalności Wnioskodawcy nie będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy w trakcie przemieszczania ich w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. W tej więc sytuacji, wyroby te (jako wymienione w załączniku nr 2) winny na podstawie art. 77 ust. 1 ustawy być przemieszczane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Przepis ten – wbrew stwierdzeniu Wnioskodawcy – nie stanowi jednak podstawy do zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł. Jak bowiem wskazano wyżej – przypadki, w których ustawodawca dopuszcza stosowanie stawki 0 zł w związku z przemieszczaniem wyrobów energetycznych wymienione zostały wprost w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 oraz w art. 2b ustawy.

 

Marek Zagórski

konsultant podatkowy

marek.zagórski@isp-modzelewski.pl