Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 5/2018

?
OPODATKOWANIE AKCYZĄ WYROBÓW ENERGETYCZNYCH

1. Zerowa stawka akcyzy dla gazu LNG i CNG przeznaczonego do napędu silników spalinowych

Na posiedzeniu Sejmu w dniu 15 czerwca 2018 r. odbyło się I czytanie rządowego
projektu ustawy z dnia 29 maja 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy ? Prawo celne . Zakłada on
wprowadzenie zerowej stawki akcyzy dla gazu ziemnego skroplonego (LNG) i sprężonego (CNG) przeznaczonego do napędu
silników spalinowych. Obecnie gaz LNG jest opodatkowany stawką 670 zł od 1000 kg, a CNG stawką 10,50 zł od jednego
gigadżula. Zmiany nie dotyczą natomiast gazu LPG wykorzystywanego do napędu samochodów osobowych.

W uzasadnieniu projektu wskazuje się, że wprowadzenie preferencji podatkowych na CNG
i LNG pozwoli skuteczniej walczyć ze smogiem, w szczególności w obszarach miejskich. Wprowadzenie zerowej stawki
akcyzy na gaz LNG i CNG będzie także bodźcem do rozwoju infrastruktury gazowej w kraju, który oprócz oczywistych
korzyści ekologicznych pozytywnie wpłynie na realizację rządowej polityki gazyfikacji kraju. Szersze niż dotychczas
wykorzystanie LNG i CNG stanowi także element dywersyfikacji paliw napędowych, a zatem przyczynia się do zwiększania
bezpieczeństwa transportu w kraju. Istotny w tym kontekście jest fakt, że aż 27,5 proc. łącznego zużycia tego paliwa
jest zaspokajane ze złóż krajowych. Gazoport LNG w Świnoujściu może zabezpieczyć ok. 40 proc. krajowej konsumpcji
gazu.

Na projektowanej zmianie skorzystają przede wszystkim właściciele autobusów
napędzanych takim paliwem, czyli takie miasta jak: Mielec, Warszawa, Słupsk, Tarnów, Gdynia, Tychy, Zamość czy
Rzeszów, w którym co piąty autobus jest napędzany gazem ziemnym. Z uwagi na fakt, że proponowane obniżenie stawki
akcyzy może stanowić pomoc publiczną dla przedsiębiorstw wykorzystujących lub sprzedających gaz CNG i LNG,
wprowadzenie zmiany wymaga uprzedniej zgody Komisji Europejskiej.

Projekt przewiduje również inne uproszczenie w postaci zastąpienia papierowego obiegu
dokumentu dostawy na elektroniczny (e-DD). Zmiana dotyczy dokumentu stosowanego do przemieszczania poza procedurą
zawieszenia poboru akcyzy wyrobów zwolnionych z podatku ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów energetycznych
opodatkowanych stawką 0 proc. ze względu na przeznaczenie. Zdaniem autorów projektu nowelizacja powinna usprawnić
ten proces, wprowadzając ułatwienia zarówno po stronie sektora gospodarczego, jak i po stronie administracji.
Elektroniczny obieg dokumentów dostawy zwiększy bowiem kontrolę administracji nad przemieszczanymi wyrobami.

W dalszej perspektywie czasowej projektowana zmiana w zakresie zastąpienia
papierowego dokumentu dostawy dokumentem w formie elektronicznej ma ograniczyć koszty działalności gospodarczej
ponoszone przez przedsiębiorców. Zdaniem autorów projektowana ustawa powinna również wyeliminować istniejące
wątpliwości interpretacyjne w zakresie stosowania stawek akcyzy w przypadku wyrobów energetycznych przeznaczonych do
celów innych niż napędowe lub opałowe, a także w zakresie właściwości organów podatkowych do orzekania w sprawie
zwrotu akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej i eksporcie wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, od
których akcyza została zapłacona na terytorium kraju.

Sebastian Kopacz
młodszy konsultant
podatkowy

sebastian.kopacz@isp-modzelewski.pl
tel.
(32) 259 71 50