5. Zakres wyrobów energetycznych, które podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia ? definicja
Art. 90 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym wskazuje
bezpośrednio zakres wyrobów energetycznych, które podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia, jak również podmioty
zobowiązane do barwienia i znakowania. Głównym celem wprowadzenia obowiązku oznaczania paliw opałowych oraz paliw
silnikowych przeznaczonych do celów żeglugi jest zapobieganie sytuacji, w których paliwa lub oleje byłyby bezprawnie
wykorzystywane w napędu silników samochodowych.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy obowiązek znakowania i barwienia odnosi się do
następujących wyrobów:
- oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej
objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kg/m3 – lekkie
oleje opałowe muszą być barwione różnym barwnikiem w zależności od tego, czy są przeznaczone do celów opałowych,
czy do celów żeglugi; - oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 – przeznaczone na cele
opałowe; - oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 – wykorzystywane do celów
żeglugi, w tym rejsów rybackich.
Ustawa zabrania rozciągania obowiązek znakowania i barwienia na pozostałe paliwa
opałowe niewymienione w przepisie. Ponadto ustawa nie daje Ministrowi Finansów możliwości rozszerzenia zakresu
przedmiotowego wyrobów, które mogą podlegać obowiązkowi znakowania i barwienia. W rezultacie obowiązkowi znakowania
lub barwienia nie będzie podlegała np. nafta klasyfikowana do kodu CN 2710 19 25 w sytuacji, kiedy będzie
przeznaczona do celów opałowych i będzie korzystała z obniżonej stawki akcyzy.
ustawa wskazuje, jakie podmioty zobowiązane są do znaczenia i barwienia paliwa.
Stosownie do treści art. 90 ust. 2 ustawy obowiązek znakowania i barwienia wyrobów energetycznych ciąży na:
- podmiotach prowadzących składy podatkowe,
- importerach,
- podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego,
- przedstawicielach podatkowych
Należy jednocześnie zaznaczyć, że znakowanie i barwienie wyrobów energetycznych
traktowane jest jako produkcja wyrobów energetycznych. W rezultacie czynności te powinny być dokonywane w składzie
podatkowym. Obowiązek ten współgra z tym, że dane paliwo silnikowe lub paliwo żeglugowe musi być w prawidłowy sposób
oznakowane i zabarwione w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, wtedy bowiem rozpatrywana jest
wysokość opodatkowania lub zwolnienia od akcyzy danego wyrobu. W rezultacie, jeżeli import lub nabycie
wewnątrzwspólnotowe paliwa opałowego lub paliwa żeglugowego nastąpi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z
przemieszczeniem danego wyrobu do składu podatkowego na terenie kraju, dany wyrób energetyczny nie musi być
prawidłowo oznakowany i zabarwiony w momencie jego wprowadzenia na terytorium kraju czy też w momencie jego
wprowadzenia do składu podatkowego. Na tym etapie akcyza od danego wyrobu będzie bowiem w dalszym ciągu podlegać
zawieszeniu. Jeżeli natomiast import nie będzie wiązał się z objęciem danego wyrobu procedurą zawieszenia poboru
akcyzy, wtedy aby możliwe było zastosowanie obniżonej stawki akcyzy dla paliwa opałowego czy też importu paliwa
żeglugowego przez podmiot zużywający w momencie dopuszczenia paliwa do obrotu, powinno ono być prawidłowo oznaczone
i zabarwione. Także w sytuacji odbioru paliwa opałowego czy też paliwa żeglugowego przez zarejestrowanego odbiorcę w
momencie wprowadzenia danego wyrobu na wyznaczone miejsce paliwo powinno być prawidłowo oznaczone i zabarwione, aby
możliwe było zastosowanie preferencyjnej stawki akcyzy w związku z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy
w stosunku do danego wyrobu.
Szczegółowe zasady barwienia i znakowania paliw opałowych oraz paliwa żeglugowego
zostały określone przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie znakowania i
barwienia wyrobów energetycznych. W rozporządzeniu tym Minister Finansów określił:
- rodzaje substancji stosowanych do znakowania i barwienia;
- ilości substancji stosowanych do znakowania i barwienia, wyrażone w mg/l wyrobu
energetycznego, po których dodaniu wyrób uważa się za prawidłowo oznaczony i zabarwiony.
Zgodnie z § 2 przedmiotowego rozporządzenia wykonawczego do znakowania wyżej
wymienionych wyrobów należy stosować nieusuwalny znacznik o nazwie handlowej Solvent Yellow 124 (nazwa chemiczna
N-etylo-N-[2-(1-izobutoxy-etoxy)etylo]azobenzeno-4-amina). Z kolei barwienie wyrobów energetycznych uzależnione jest
od przeznaczenia danego wyrobu. Przepis zawarty w § 2 ust. 2 tego rozporządzenia wskazuje, że do barwienia paliw
opałowych (lekkich olejów opałowych), takich jak:
- oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej
objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kg/m3, oraz - przeznaczonych na cele opałowe olejów napędowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19
49 – należy stosować substancję Solvent Red 164 lub Solvent Red 19.
Natomiast do paliw wykorzystywanych do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich, takich
jak:
- oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej
objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kg/m3, oraz - oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49
- – należy stosować substancję Solvent Blue 35.
Przepisy rozporządzenia wskazują również, jaką ilość znacznika i barwnika należy
dodać, aby dany wyrób został prawidłowo oznaczony i zabarwiony.
Należy podkreślić iż za znakowanie i barwienie
nie należy jednak uznawać dodawania innych barwników i znaczników przez podmioty zużywające duże ilości paliwa,
które dla własnych celów dodają inne barwniki lub znaczniki w celu wyeliminowania kradzieży paliw przez nieuczciwych
kierowców. Dodawanie takich znaczników lub barwników nie stanowi produkcji i nie musi odbywać się w składzie
podatkowym.
Malwina Sik
konsultant prawny
aplikant
adwokacki
malwina.sik@isp-modzelewski.pl
tel.
(22) 517 30 67