10. Zwolnienie paliwa nabywanego dla celów żeglugi
Podstawowe kwestie związane ze zwolnieniem paliwa przeznaczanego dla celów żeglugi na
płaszczyźnie podatku akcyzowego uregulowane zostały w Dyrektywie Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w
sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i
energii elektrycznej oraz implementujących ją przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
Zgodnie z Art. 14 ust. 1 lit. C Dyrektywy :
Poza przepisami ogólnymi
wymienionymi w dyrektywie 92/12/EWG w sprawie zwolnionych zastosowań produktów podlegających opodatkowaniu, i
bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwalniają następujące produkty od
podatku na warunkach, które ustanawiają do celów zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania takich zwolnień
oraz zapobieżenia jakimkolwiek oszustwom podatkowym, unikaniu lub nadużyciom: produkty energetyczne dostarczane
w celu zastosowania jako paliwo do celów żeglugi na wodach terytorialnych Wspólnoty (włącznie z połowami), z
wyłączeniem prywatnej żeglugi niehandlowej, i energia elektryczna produkowana na pokładzie statku.
Dla celów niniejszej dyrektywy „prywatna żegluga niehandlowa” oznacza każde użycie
statku przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną lub prawną, korzystającą z niej na zasadzie najmu lub w
jakikolwiek inny sposób, we wszelkich innych celach niż handlowe, w szczególności innych niż w celu przewozu
pasażerów lub towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz władz publicznych.
Dekodując normy zawarte w Dyrektywie podkreślić należy zatem, że:
Zwolnieniu
podlega paliwo wykorzystywane na wodach terytorialnych Wspólnoty z wyłączeniem żeglugi niehandlowej. Przez
żeglugę niehandlową rozumieć należy wykorzystywanie posiadanego statku w celach innych niż handlowe. Przez cele
niehandlowe rozumieć należy z kolei użycie w celach innych niż:
- do przewozu pasażerów lub towarów,
- świadczenia usług za wynagrodzeniem,
- świadczenia usług na rzecz władz publicznych.
Biorąc pod uwagę wiążące orzecznictwo należy wskazać, że za działalność handlową
należy zatem uznać:
- przewóz pasażerów lub towarów w ramach prowadzonej działalności
- świadczenie usług za wynagrodzeniem,
- oraz świadczenie usług na rzecz władz publicznych
Interpretacja zwrotu „żegluga niehandlowa” została przeprowadzona przez ETS w wyroku
z dnia 1 kwietnia 2004 r. Deutsche See-Bestattungs-Genossenschaft eG v. Hauptzollamt Kiel. Jak wskazał ETS w
powyższym wyroku: Art. 8 ust. 1 lit. c) dyrektywy 92/81 w sprawie harmonizacji struktur akcyz od olejów mineralnych,
który w przypadku olejów mineralnych dostarczanych w celu zastosowania jako paliwo do celów „żeglugi na wodach
terytorialnych Wspólnoty (włącznie z połowami), z wyłączeniem prywatnej żeglugi niehandlowej” przewiduje zwolnienie
ze zharmonizowanego podatku akcyzowego, należy interpretować w ten sposób, że pojęcie to obejmuje wszystkie formy
żeglugi, bez względu na cel podróży, jeśli tego rodzaju podróż odbywa się w celach komercyjnych”.
Implementacja wskazanych powyżej przepisów na gruncie polskiego systemu prawnego
znajduje się bezpośrednio w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 2 powyższej ustawy:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:: używane do celów żeglugi, włączając
rejsy rybackie, wyroby energetyczne – w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których
mowa w ust. 5-13. Zgodnie z art. 32 ust 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.: Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1
i 2, nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się
użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę
organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym
charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo
świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.
Należy zatem podkreślić, że jako kluczowy dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa
w art. 32 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. jawi się gospodarczy cel (przeznaczenie) paliwa
wykorzystywanego do celów żeglugi.
Alan Lipnicki
Młodszy Konsultant
podatkowy
alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl
tel.
(22) 517 30 60