3. Wypożyczenie suszu tytoniowego oraz zmiana jego składu chemicznego
Czasowe wypożyczenie suszu tytoniowego od podmiotu prowadzącego skład podatkowy,
pośredniczącego podmiotu tytoniowego, grupy producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy w celu
pozyskania z niego niektórych substancji chemicznych, a następnie zwrot tego samego suszu tytoniowego do tego samego
dostawcy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w
interpretacji indywidulanej z dnia 7 maja 2018 r., nr sprawy 0111-KDIB3-3.4013.56.2018.1.MK uznał, że uznanie
czasowego wypożyczenia suszu tytoniowego oraz zmiany składu chemicznego suszu tytoniowego za czynności podlegające
opodatkowaniu akcyzą.
Sp. z o.o. Sp.k. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest przedsiębiorstwem
specjalizującym się w produkcji płynu do papierosów elektronicznych oraz komponentów do produkcji płynów do
papierosów elektronicznych oraz aromatów i dodatków chemicznych wykorzystywanych w różnych działalnościach
gospodarczych (świeczki zapachowe, zapachy do samochodów itp.).W zamiarze Spółki, jest rozszerzenie działalności
poprzez pozyskiwanie z suszu tytoniowego składników chemicznych w postaci nikotyny czy solanesoli. Związki te,
wykorzystywane są w przemyśle farmaceutycznym, kosmetycznym i spożywczym, czy ogólnie rozumianym przemyśle
chemicznym. Zapotrzebowanie na naturalne, wysokiej jakości związki chemiczne pozyskiwane z między innymi z tytoniu
jest coraz większe, co przyczyni się także do rozwoju tej gałęzi upraw. Importowane substancje chemiczne m.in.
stanowiące wyciąg z tytoniu nie są kwalifikowane jako susz tytoniowy i nie podlegają podatkowi akcyzowemu.
Wnioskodawca
zamierza korzystać z czasowo udostępnionego mu suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy,
pośredniczące podmioty tytoniowe, producentów lub plantatorów, którzy wyprodukowali susz tytoniowy a następnie zwrot
suszu tytoniowego o zmienionym składzie chemicznym, celem jego dalszego wykorzystania. W procesie pozyskiwania
substancji chemicznych z suszu tytoniowego nie dochodziło by do zmiany właściwości fizycznych wsadu. Proces, polegał
by na wykorzystaniu rozpuszczalnika o dużym zakresie temperatur krytycznych, masie cząsteczkowej i polarności.
Poddanie suszu tytoniowego procesom ekstrakcji, nie wpływa na zniszczenie ani zasadniczą zmianę wsadu. Następnie,
susz tytoniowy będzie zwracany do właściciela celem jego dalszego wykorzystania. Zwracany susz tytoniowy, będzie
miał zmieniony nieco skład chemiczny, co nie zmieni jego zasadniczego charakteru i przeznaczenia jako susz
tytoniowy. Wypożyczenie odbywać się będzie na podstawie umowy wypożyczenia (dzierżawy rzeczy ruchomej), w której za
wypożyczenie płaci Wnioskodawca jako wypożyczający.
Spółka zadała następujące pytania?
- Czy czasowe wypożyczenie suszu tytoniowego od podmiotu prowadzącego skład podatkowy,
pośredniczący podmiot tytoniowy, grupy producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy w celu
pozyskania z niego niektórych substancji chemicznych, a następnie zwrot tego samego suszu tytoniowego do tego
samego dostawcy – należy uznać za czynność podlegającą opodatkowaniem podatkiem akcyzowym? - Czy zmiana składu chemicznego suszu tytoniowego jest podstawą do opodatkowania
podatkiem akcyzowym czynności wyselekcjonowania składników chemicznych przy założeniu, że proces
wyselekcjonowania nie wpłynie na właściwości organoleptyczne wsadu?
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wyrobami
akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do
papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 45 załącznika nr 1
do ustawy wymieniono bez względu na kod CN susz tytoniowy.
Stosownie do art. 99a ust. 1 ustawy za susz tytoniowy
uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem
tytoniowym.
W myśl art. 9b ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2018 r.) w
przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot
prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów
nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy; - sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy,
który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot
tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot prowadzący skład podatkowy, grupę producentów suszu tytoniowego
utworzoną na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o
zmianie innych ustaw, zwaną dalej „grupą producentów”, oraz pośredniczący podmiot tytoniowy, którzy jednocześnie
z tą sprzedażą dokonują dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego; - import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy,
który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot
tytoniowy; - zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
- zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów
niż produkcja wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich; - nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący
skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich,
pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego
zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.
Stosownie do art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się
ich:
- sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks
cywilny; - zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny;
- wydanie w zamian za wierzytelności;
- wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
- darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks
cywilny; - wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
- przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
- przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców,
akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków
stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.
Jeżeli w stosunku do suszu tytoniowego powstał obowiązek podatkowy w związku z
wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej
czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej
wysokości – art. 9b ust. 3ustawy.
W przypadku sprzedaży suszu tytoniowego, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy
sprzedaje ten susz podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy lub pośredniczącemu podmiotowi tytoniowemu – art. 9b ust.
4ustawy.
W sytuacji, o której mowa w ust. 4, sprzedawca suszu tytoniowego może zażądać od
nabywcy przedstawienia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego albo decyzji o dokonaniu wpisu do rejestru, o
której mowa w art. 20a ust. 4, a w razie odmowy ich przedstawienia przez nabywcę może odmówić sprzedaży suszu
tytoniowego po cenie nieuwzględniającej akcyzy – art. 9b ust. 5 ustawy.
Zgodnie z art. 11a ustawy w przypadku suszu tytoniowego obowiązek podatkowy powstaje
z dniem:
- nabycia wewnątrzwspólnotowego suszu tytoniowego;
- wydania suszu tytoniowego w przypadku dokonania jego sprzedaży;
- zużycia suszu tytoniowego;
- nabycia lub wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot
prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupę producentów lub rolnika, który wyprodukował
susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu,
który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego; - powstania długu celnego, w przypadku importu suszu tytoniowego.
Równocześnie przedmiotem opodatkowania akcyzą w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy jest
produkcja wyrobów akcyzowych.
Organ uznał, że mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, że art. 9b ust.
1 i ust. 2 w zw. z art. 9a ust. 2 pkt 1-8ustawy zawiera katalog czynności stanowiących przedmiot opodatkowania
akcyzą (w zakresie dotyczącym suszu tytoniowego). Co istotne przepisy te zawierają szczegółowy katalog czynności
uznawanych za sprzedaż suszu tytoniowego.
W ocenie organu zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, zgodnie z którym m.in.
pozyskane substancje z suszu tytoniowego nie będą stanowiły wyrobów akcyzowych jak również będzie można ustalić
podmiot od którego wypożyczany będzie susz tytoniowy oraz fakt, iż ten sam pod względem fizycznym susz tytoniowy,
który zostanie wypożyczony, powróci do podmiotu od którego susz tytoniowy wypożyczono, pozwala stwierdzić, że
Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnej z czynności podlegającej opodatkowaniu o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1
ustawy jak również w art. 9b ust. 1 i 2 ustawy.
W związku z powyższym organ uznał, że czasowe wypożyczenie suszu tytoniowego od
podmiotu prowadzącego skład podatkowy, pośredniczącego podmiotu tytoniowego, grupy producentów lub rolnika, który
wyprodukował susz tytoniowy w celu pozyskania z niego niektórych substancji chemicznych, a następnie zwrot tego
samego suszu tytoniowego do tego samego dostawcy nie będzie stanowił czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem
akcyzowym. Również zmiana składu chemicznego suszu tytoniowego polegająca na pozyskaniu substancji z suszu
tytoniowego, które nie będą stanowiły wyrobów akcyzowych (zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego) nie będzie podlegać
opodatkowaniu akcyzą
Malwina Sik
konsultant prawny
aplikant
adwokacki
malwina.sik@isp-modzelewski.pl
tel.
(22) 517 30 67