2. Wykorzystywanie samochodu osobowego „jak ciężarowego” nie ma znaczenia dla jego klasyfikacji na gruncie podatku akcyzowego
Przedmiotem orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 7
listopada 2017 r. (I SA/Bd 837/17) było rozstrzygnięcie sporu pomiędzy podatnikiem a organem związanego z właściwym
zaklasyfikowaniem pojazdu spełniającego według nomenklatury scalonej cechy pojazdu osobowego jednakże
wykorzystywanego „jak samochód ciężarowy”.
Jak wskazał w niniejszej sprawie WSA: ?Nazwanie określonego pojazdu pojęciem
„samochód ciężarowy” w rozumieniu przepisów Prawa o ruchu drogowym nie oznacza, że pojazd ten ze swej istoty nie
może być uznany za szeroko zdefiniowany „samochód osobowy” w rozumieniu wyżej opisanych przepisów podatkowych. Skoro
pozycja CN 8703 swoim brzmieniem obejmuje pojazdy mechaniczne różnego typu zasadniczo przeznaczone do przewozu osób,
włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) to tym samym oznacza to, że treść tej pozycji obejmuje samochody
osobowo towarowe, a zatem służące do przewozu i osób i towarów. Dla wymiaru podatku akcyzowego nie jest ważne, że
podatnik korzysta z pojazdu osobowego, jak z ciężarowego i nadaje mu w związku z tym cechy właściwe temu pojazdowi,
ale decydujące znaczenie mają cechy, jakie pojazd ten otrzymał w procesie produkcji. Późniejsze zmiany, o ile będą
zgodne z przepisami o ruchu drogowym, należy uznać za dopuszczalną realizację uprawnień właścicielskich, które z
punktu widzenia publicznego prawa podatkowego pozostają bez znaczenia.?
Jak słusznie zauważył WSA: ?W przeciwnym razie, w przyszłości mogłoby dojść do prób
niedopuszczalnego obchodzenia prawa, kiedy podatnik własnymi działaniami będzie próbował wpłynąć na powstanie
obowiązku podatkowego.Ponieważ w procesie produkcji sporny pojazd otrzymał cechy – co wynika z pisma przedstawiciela
producenta przedmiotowego samochodu w kraju M. Sp. z o.o. – które decydowały o jego zasadniczo osobowym, a nie
towarowym przeznaczeniu, zmiany dokonane przez dealera dały się usunąć i samochód ponownie spełnia funkcję samochodu
osobowego, dlatego też zarzut naruszenia przepisów prawa materialnego, nie mógł odnieść zamierzonego skutku. To
oznacza, że prawidłowo postąpiły organy celne określając skarżącej zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z
tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego, na podstawie art. 100 ust. 1 pkt 2 i ust. 4 u.p.a.
Zwolnieniu podlegają bowiem samochody przeznaczone do transportu towarowego a nie, te których funkcją dodatkową jest
transport.?
Alan Lipnicki
Młodszy Konsultant
podatkowy
alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl
tel.
(22) 517 30 60