5. Opłata emisyjna od zakupu paliwa
W dniu 6 czerwca 2018 r. Sejm RP uchwalił ustawę o zmianie ustawy o biokomponentach i
biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza opłatę emisyjną od paliw. Ustawa została
skierowana do Senatu.
Ustawa powołuje Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT) w celu realizacji
wyodrębnionych zadań, do których należy m.in. finansowanie rozbudowy infrastruktury umożliwiającej stosowanie paliw
alternatywnych, tj. biokomponentów, biopaliw ciekłych, innych paliw odnawialnych, energii elektrycznej, wodoru,
sprężonego gazu ziemnego (CNG) i skroplonego gazu ziemnego (LNG) w transporcie, przy jednoczesnym wpływie na
zmniejszenie stosowania takich paliw ciekłych, jak olej napędowy i benzyny silnikowe. Środki finansowe uzyskane w
ramach opłaty emisyjnej będą również przeznaczone na działania związane z ograniczeniem emisji szkodliwych
substancji do powietrza atmosferycznego.
Paliwami silnikowymi podlegającymi opłacie emisyjnej są:
- benzyny silnikowe o kodach CN 2710 11 45, CN 2710 11 49;
- oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41.
Obowiązek uiszczenia opłaty będzie ciążył na producencie paliw silnikowych,
importerze paliw silnikowych, podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu przepisów o podatku
akcyzowym paliw silnikowych, innym podmiocie podlegającym na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi
podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych. Kwota stanowiąca 15 % przychodu z opłaty emisyjnej
stanowi przychód FNT.
Obowiązek zapłaty opłaty emisyjnej powstaje z dniem powstania zobowiązania
podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych. Stawka opłaty emisyjnej wynosi 80 zł za 1000 litrów benzyny
silnikowej lub oleju napędowego. W przypadku powstania nadpłaty w opłacie emisyjnej Bank Gospodarstwa Krajowego
dokonuje zwrotu tej nadpłaty ze środków należnych Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Aleksandra Garbarczyk
młodszy konsultant
podatkowy
aleksandra.garbarczyk@isp-modzelewski.pl
tel.
(22) 517 30 60