5. Sprzedaż importowanego wyrobu akcyzowego klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 29 przeznaczonego do wykrywania wad metali a stosowanie zerowej stawki akcyzy.
Zastosowanie zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”) do produktów przyporządkowanych do kodu CN 2710 19 29, czyli jednej z kategorii wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wymaga spełnienia warunków ujętych w treści art. 89 ust. 2 w zw. z art. 89 ust. 2aa powołanej ustawy. Niespełnienie tych przesyłek skutkuje natomiast opodatkowaniem według stawki określonej w art. 89 ust. 2e tej ustawy, w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów.
W przypadku, gdy wyroby objęte wskazaną klasyfikacją przeznaczone są do stosowania w przemyśle dla potrzeb kontroli jakości produkowanych elementów metalowych, a więc niewątpliwie do celów innych niż: opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, prima facie może się wydawać, że spełnione są przesłanki zastosowania zerowej stawki podatku akcyzowego. W istocie nie jest to jednak oczywiste.
Świadczy o tym.in. stanowisko wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2023 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.273.2022.2.PJ, udzielonej na wniosek podmiotu nabywającego przedmiotowe wyroby w Wielkiej Brytanii, będącego podatnikiem podatku akcyzowego, ale nie posiadającym statusu podmiotu prowadzącego skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcy, zarejestrowanego wysyłającego, podmiotu pośredniczącego, ani też podmiotu zużywającego czy zużywającego podmiotu gospodarczego.
Należy przypomnieć, że dla zastosowania zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. konieczne jest wypełnienie statuowanych przez ten przepis warunków, wśród których przewidziano, że wskazane wyroby energetyczne powinny być:
- w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;
- przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
- przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;
- nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie e-SAD lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy;
- nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;
- importowane przez zużywający podmiot gospodarczy;
- 6a) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD – w przypadku zwrotu przez zużywający podmiot gospodarczy, który importował te wyroby, do sprzedawcy spoza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli wyprowadzenie wyrobów akcyzowych następuje przez urząd celno-skarbowy znajdujący się na terytorium kraju;
- przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
- importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.
Warunek związany z importem ustalony w art. 89 ust. 2 pkt 6 ustawy zakłada, iż czynności tej dokona zużywający podmiot gospodarczy, czyli – stosownie do definicji z art. 2 ust. 1 pkt 22a powołanej ustawy – podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorca zagraniczny posiadający oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.
Wobec powyższego we wzmiankowanej interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2023 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.273.2022.2.PJ Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że gdy wyrób klasyfikowany do kodu CN 2710 19 29 zostanie nabyty w Wielkiej Brytanii przez podmiot będący podatnikiem podatku akcyzowego, ale nie posiadającym w szczególności statusu zużywającego podmiotu gospodarczego i odprzedany w Polsce – w opisanym stanie faktycznym wystąpi import wyrobu akcyzowego o kodzie CN 2710 19 29, który stanowi czynność opodatkowaną akcyzą stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy. Organ zgodził się także, że ze względu na sprzedaż tego wyrobu w Polsce hutom lub innym podmiotom wykorzystującym ów wyrób w przemyśle do przygotowania zawiesiny magnetycznej służącej do badań nieniszczących pozwalających na wyrywanie wad metali, spełniona zostanie przesłanka dotycząca przeznaczenia – wyrób będzie przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.
Niemniej jednak Organ wykluczył stosowanie zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. W przedstawionych okolicznościach wyrób ten nie będzie bowiem ani zużywany przez importera, ani też importer ów nie będzie posiadał statusu zużywającego podmiotu gospodarczego. To zaś oznacza brak przesłanek do stosowania zerowej stawki akcyzy przewidzianych w art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. i – jak zaznaczono na wstępie – konieczność opodatkowania importu przewidzianą w art. 89 ust. 2e ustawy stawką w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów.
dr Joanna Kiszka
Dyrektor Śląskiego Oddziału Instytutu Studiów Podatkowych
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50