OPODATKOWANIE AKCYZĄ SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
1. Klasyfikacja do odpowiedniej pozycji Nomenklatury Scalonej (CN) pojazdu terenowego ATV z homologacją ciągnika rolniczego.
Istota sporu w niniejszej sprawie sprowadza się do kwestii klasyfikacji do odpowiedniej pozycji Nomenklatury Scalonej (CN) pojazdu terenowego ATV z homologacją ciągnika rolniczego o pojemności silnika 800 cm3 – model L.
W ocenie skarżącej pojazd ten jest ciągnikiem rolniczymi i winien być sklasyfikowany pod pozycją 8701 93 10 00. Zdaniem organu natomiast przedmiotowy pojazd nie posiada wszystkich wymaganych cech pozwalających na zaklasyfikowanie go jako ciągnik rolniczy, w związku z czym winien być zaklasyfikowany do kodu CN 8703 21 10 00.
Przystępując do rozstrzygnięcia tak zarysowanego sporu WSA wskazał iż należy w pierwszej kolejności, że podobny problem prawny był przedmiotem rozważań Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w sprawie o sygn. akt III SA/Gd 905/21 zakończonej wyrokiem z dnia 23 czerwca 2022 r. Argumentację przedstawioną w uzasadnieniu tego orzeczenia podziela skład orzekający w niniejszej sprawie, korzystając z niej, w adekwatnym zakresie, przy prezentacji poniższych rozważań.
Jak wskazał Sąd w uzasadnieniu wspomnianego wyroku zgodnie z art. 56 UKC należności celne ustalane są na podstawie Wspólnej Taryfy Celnej, która obejmuje Nomenklaturę Scaloną towarów, wprowadzoną rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87. Załącznik nr 1 do tegoż rozporządzenia zawiera Nomenklaturę Scaloną oraz stawki celne, dodatkowe jednostki statystyczne i inne niezbędne informacje. Załącznik ten jest zmieniany co roku, bowiem zgodnie z treścią art. 12 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87, Komisja przyjmuje każdego roku rozporządzenie przedstawiające pełną wersję Nomenklatury Scalonej wraz ze stawkami celnymi. Wspomniane rozporządzenie jest publikowane nie później niż dnia 31 października w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich i stosuje się je od dnia 1 stycznia roku następnego.
W niniejszej sprawie, w dacie przyjęcia przez organ celny zgłoszeń celnych, obowiązywało rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1925 z dnia 12 października 2017 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.
W celu przyporządkowania wyrobów do określonych kodów i pozycji znajdujących się w Nomenklaturze Scalonej stosuje się uregulowania zawarte w Ogólnych Regułach Interpretacji Nomenklatury Scalonej (w skrócie ORINS) posiadających moc zasad prawnych. Zgodnie z regułą 1 ORINS tytuły sekcji, działów i poddziałów mają jedynie charakter orientacyjny: dla celów prawnych klasyfikację przeprowadza się w oparciu o nazwy pozycji i wszelkie postanowienia zawarte w uwagach do sekcji lub działów, zgodnie z następującymi postanowieniami, o ile nie są one sprzeczne z treścią odpowiednich pozycji i uwag. Kolejne reguły mogą być brane pod uwagę tylko wtedy, gdy taryfikacja nie jest możliwa w oparciu o brzmienie pozycji i uwag do sekcji lub działów.
Pomocnicze znaczenie przy ustalaniu właściwej pozycji CN mają wyjaśnienia do Taryfy Celnej, które posługując się oznaczeniem kodu CN w sposób opisowy wskazują kryteria i cechy pozwalające dokonać rozróżnienia towarów, dla celów ich klasyfikacji. Jakkolwiek Noty wyjaśniające nie mają mocy wiążącej, to stanowią dla klasyfikacji tego towaru w CN wskazówki, które przyczyniają się w istotny sposób do interpretacji zakresu poszczególnych pozycji CN (por. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 27 kwietnia 2006 r. w sprawie C-15/05 Kawasaki Motors Europe, publ. ZOTSiS 2006/4/I-3657).
W treści pozycji CN 8703 stwierdzono, że obejmuje ona pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi. Pozycja ta dzieli się ponadto na następujące podpozycje: pojazdy specjalnie zaprojektowane do poruszania się po śniegu; pojazdy golfowe i podobne pojazdy; pozostałe pojazdy wyposażone w silniki tłokowe wewnętrznego spalania o zapłonie iskrowym.
W związku z powyższym nie można zatem zgodzić się ze skarżącą, że wobec braku wiążącego charakteru Not wyjaśniających można je pominąć przy dokonywaniu klasyfikacji towarów do określonych pozycji CN lub też stosować dowolnie, co miałoby się sprowadzać na tle niniejszej sprawy do stwierdzenia, że wbrew literalnej treści Not wyjaśniających do CN, pojazdy ATV spełniające niektóre tylko z cech charakterystycznych w nich wymienionych mogą zostać zaklasyfikowane do pozycji 8701, nie mogą zostać podzielone. Taka dowolność z pewnością nie służyłaby akcentowanej przez skarżącą zasadzie jednolitości klasyfikacji taryfowej, prowadząc do klasyfikowania do ww. pozycji towarów znacznie się między sobą różniących. Tymczasem z treści Not wyjaśniających do CN wynika jasno, że do tej pozycji mają być klasyfikowane pojazdy ATV spełniające wszystkie wymienione cechy charakterystyczne.
Nie można też zgodzić się ze skarżącą, że wymóg spełnienia literalnie wszystkich cech wskazanych w Notach Wyjaśniających do CN doprowadziłby do absurdalnej sytuacji, w której nawet klasyczne modele ciągników nie mogłyby uzyskać oznaczenia CN 8701. Formułując ten zarzut skarżąca odwołała się do przykładu ciągnika URSUS, który ma masę 2420 kg i może ciągnąć przyczepę niehamowaną o masie 1500 kg. Przypomnieć jednak należy, że wymóg, o którym mowa, Noty wyjaśniające do CN formułują nie wobec wszystkich ciągników, ale wyraźnie wobec pojazdów terenowych typu ATV, stąd porównanie danych ciągnika URSUS z danymi spornego pojazdu nie jest trafne.
Skarżąca nie wykazała też, aby doszło do naruszenia art. 28 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Stawiając ten zarzut spółka wskazała, że Główny Urząd Celny we Frankfurcie pojazd tego samego rodzaju zaklasyfikował do kodu 8701 9310 00 0. Z przedstawionych dokumentów wynika, że w dniu 19 grudnia
Podkreślić należy, że w orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że jeśli pojazdy spełniają wszystkie będące przedmiotem sporu cechy charakterystyczne wymienione w Notach wyjaśniających, to należy je klasyfikować jako ciągniki rolnicze lub leśne. W przeciwnym razie objęte są podpozycją 8701 90 90. Jeśli nie spełniają one wszystkich powyższych cech charakterystycznych, tzw. pojazdy terenowe należy klasyfikować do pozycji 8703 (por. wyrok WSA w Gdańsku z 5 maja 2015 r., sygn. akt I SA/Gd 152/15; z 8 kwietnia 2015 r., sygn. akt I SA/Gd 141/15).
W związku z powyższym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 23 marca 2023 r., sygn. III SA/Gd 707/22 uznał, że nie dostrzega powodów, dla których zastosowanie w tej sprawie treści Not wyjaśniających do CN miałoby być niemożliwe. Argumentów przemawiających za stwierdzeniem, że treść tych Not była sprzeczna z brzmieniem pozycji CN 8701 i uwagami do niej nie dostarczyła ani skarżąca ani wskazane wyżej orzecznictwo Trybunału. Noty te są jednolicie stosowane przez organy państw członkowskich, a skarżąca nie wykazała, aby było inaczej.
Malwina Sik
adwokat
malwina.sik@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 93