Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 58/2023

2. Przesłanki zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należy dołączyć dokumenty wymagane na podstawie przepisów odrębnych związane z działalnością wykonywaną w składzie podatkowym lub rodzajem wyrobów akcyzowych, w szczególności wymagane koncesje lub zezwolenia, chyba że ich wydanie na podstawie przepisów odrębnych uwarunkowane jest obowiązkiem posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Z kolei w myśl § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie urzędowego sprawdzenia dokumentami mającymi znaczenie dla przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej, w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą wymagającą uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, są również dokumenty wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z wykonywaną działalnością podlegającą kontroli celno-skarbowej, w szczególności koncesje, zezwolenia, zaświadczenia o dokonaniu wpisu do rejestru działalności regulowanej, zaświadczenia o dokonaniu wpisu do właściwych rejestrów. Z kolei na podstawie § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie urzędowego sprawdzenia w toku urzędowego sprawdzenia w podmiotach prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-3 oraz § 3 ust. 1 i 2, dokonuje się sprawdzenia zgodności zgłoszenia i załączonej dokumentacji ze stanem faktycznym. Stosownie do art. 108 ust. 2 ustawy o KAS w przypadku, o którym mowa w art. 106 pkt 2, złożony wniosek o wydanie lub zmianę decyzji stanowi zgłoszenie. Do zgłoszenia podmiot jest obowiązany załączyć dokumenty mające znaczenie dla przeprowadzania kontroli celno-skarbowej.

Elementem stanu faktycznego w postępowaniu w sprawie wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jest niewątpliwie rodzaj planowanej w składzie podatkowym działalności. Zatem z wyżej wymienionych przepisów jednoznacznie wynika, że w toku urzędowego sprawdzenia niezbędnego do zatwierdzenia akt weryfikacyjnych organ jest zobowiązany m.in. do ustalenia czy do prowadzenia planowanej w składzie podatkowym działalności wymagane są koncesje, a następnie do weryfikacji czy wnioskodawca przedłożył dokumenty potwierdzające ich posiadanie. Jak podkreśla się w orzecznictwie treść omawianych przepisów jednoznacznie wskazuje, że wymagane koncesje wnioskodawca powinien posiadać już w chwili składania wniosku, a nie występować o nie w trakcie postępowania. Jeszcze przed złożeniem wniosku strona powinna posiadać wiedzę co do wszystkich wymogów związanych z wystąpieniem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Treść art. 52 ust. 1 u.p.a. oraz art. 110 ust. 2 u.k.a.s. jednoznacznie wskazuje, że odmowa zatwierdzenia akt weryfikacyjnych (a co za tym idzie odmowa wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego) następuje w przypadku stwierdzenia w wyniku powtórnego urzędowego sprawdzenia, że nie są zapewnione warunki i środki, o których mowa w art. 107 u.k.a.s. Oznacza to, że nawet jedno z uchybień, jest wystarczające do odmowy wydania zezwolenia.

 

Marek Zagórski

adwokat

marek.zagorski@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 77