Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 58/2023

3. Opinie statystyczne GUS w postępowaniu podatkowym.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 stycznia 2019 r. (I GSK 829/16), stwierdzając: „(…) przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie wskazują na związanie organów podatkowych informacjami klasyfikacyjnymi wydawanymi przez GUS. Wbrew twierdzeniom kasatora, organy podatkowe nie miały obowiązku wystąpienia o interpretację statystyczną do właściwego urzędu statystycznego lub GUS. Obowiązek taki nie wynika z przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Ustawa definiuje towar akcyzowy w pozycji 59 załącznika nr 1 w ten sposób, że klasyfikacja statystyczna stanowi jeden z elementów tej definicji, formułując jednak własną nazwę wyrobu. Co prawda interpretacja standardowych klasyfikacji należy do zadań Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz urzędów statystycznych (art. 25 ust. 1 pkt 6 i ust. 2 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej – Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), jednak tego rodzaju interpretacje nie stanowią źródła obowiązku czy uprawnienia. Mogą być tylko uznane za dowód w postępowaniu podatkowym, podlegający ocenie organu podatkowego. Opinie statystyczne nie wiążą organów podatkowych i nie zwalniają ich od własnych ustaleń, również w zakresie klasyfikacji w CN”.

Reasumując należy stwierdzić, że ustalenia poczynione przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w opinii statystycznej, a dokładniej poczyniona przez niego klasyfikacja towaru na gruncie Nomenklatury Scalonej (CN) nie jest wiążąca dla organów podatkowych w toku postępowania podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Dokument ten może stanowić dowód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, jednak organ w toku postepowania powinien dokonać własnych ustaleń, jednak mogą one być odmienne niż te dokonane przez organ statystyczny w osobie Prezesa GUS.

 

Marek Zagórski

adwokat

marek.zagorski@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 77