Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 6/2018

9. Okres oprocentowania nadpłaty powstałej z tytułu wydania wyroku TSUE

Jak wskazał WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 10 października 2017 r. 9 III SA/Gl
418/17): Skoro podstawą stwierdzenia nadpłaty jest wyrok TSUE, organ podatkowy zobowiązany jest określić
oprocentowanie nadpłaty od dnia jej powstania.

Jak wskazał WSA w przedmiotowym wyroku: ?W sprawie należy wskazać, że wysokość
zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, a zarazem zaległości podatkowej za miesiąc listopad 2010 r. powstała
gdyż Strona dokonując sprzedaży olejów opałowych złożyła miesięczne zestawienie oświadczeń po terminie określonym w
art. 89 ust. 14 u.p.a., bowiem dopiero dnia (…) r. zamiast w wymaganym terminie tj. do dnia (…) r. W
konsekwencji stosownie do art. 89 ust. 16 u.p.a. – w przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 5-15 organ
zastosował stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1. Decyzja wymiarowa została utrzymana w mocy przez organ
odwoławczy, a sądy administracyjne obu instancji oddaliły skargi Strony. Natomiast wobec wyroku Trybunału
Sprawiedliwości UE z 2 czerwca 2016 r. w sprawie C-418/14 (opublikowanego 8 sierpnia 2016 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej) Strona (…) r. złożyła wniosek o wznowienie postępowania wymiarowego; Dyrektor Izby Celnej w K.
po jego wznowieniu decyzją z (…) r. uchylił w całości swoją decyzję (…) r. i poprzedzającą ją decyzję Naczelnika
Urzędu Celnego w R. oraz umorzył postępowanie podatkowe w sprawie określenia podatku akcyzowego za miesiąc listopad
2010 r. Przelewu kwoty nadpłaty dokonano na konto Strony w dniu (…) r., bez żądanego we wniosku oprocentowania.
Zauważyć należy, że kwestia oprocentowania nadpłaty była przedmiotem orzekania zarówno wojewódzkich sądów
administracyjnych, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego. Analiza tego orzecznictwa prowadzi do wniosku, że
judykatura w tym przedmiocie reprezentuje jednolity pogląd, przyjmując, że co do zasady, oprocentowanie nadpłaty
przysługuje od momentu jej powstania w sytuacji wydania i publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wbrew poglądowi organu podatkowego stanowisko prezentowane w
zaskarżonej decyzji prowadzi do sytuacji, w której podatnik, który był pozbawiony prawa dysponowania nadpłaconą
kwotą podatku już od momentu jego uiszczenia (wskutek wadliwej implementacji prawa wspólnotowego do krajowego
porządku prawnego), miałby ponosić częściowo koszty finansowe wadliwej implementacji, zawinionej przez państwo.
Słusznie zatem judykatura wskazuje, że takie stanowisko jest nie do zaakceptowania i pogodzenia nie tylko z zasadą
demokratycznego państwa prawnego, wyrażoną w art. 2 Konstytucji RP, ale również zasadą efektywności prawa
wspólnotowego zawartą w art. 10 TfUE, która wymaga aby państwo członkowskie zapewniło zwrot wszelkich opłat
pobranych z naruszeniem prawa wspólnotowego, łącznie z odsetkami za cały okres, w jakim organ ten korzystał bez
podstawy prawnej z kwoty podatku. Powyższe znalazło także potwierdzenie w tezie wyroku Naczelnego Sąd
Administracyjnego z 11 lutego 2015 r. o sygn. akt II FSK 118/13, że jeżeli nadpłata powstała w wyniku orzeczenia
TSUE (art. 74 O.p.) i organ dokonuje zwrotu podatku z tego tytułu, to organ ma obowiązek naliczenia i zapłaty
oprocentowania obliczonego zgodnie z art. 78 § 5 pkt 1 O.p. także wówczas, gdy wniosek o jej stwierdzenie i zwrot
został złożony przed wydaniem orzeczenia przez TSUE (identyczny pogląd Naczelny Sąd Administracyjny zawarł również w
wyrokach z dnia 11 lutego 2015., II FSK 116/13 oraz II FSK 119/13). Tym bardziej więc w rozpoznawanej sprawie
zasadnym będzie uwzględnienie wniosku Strony o zwrot spornego oprocentowania od dnia powstania nadpłaty w akcyzie,
złożonego w ustawowym terminie po opublikowaniu orzeczenia TSUE C-418/14. Konkludując: skoro w przedmiotowej sprawie
podstawą stwierdzenia nadpłaty był wyrok TSUE z 8 sierpnia 2016 r. C-418/14, organ podatkowy zobowiązany był
określić oprocentowanie nadpłaty na podstawie art. 78 § 1 pkt 5 O.p. tj. od dnia powstania nadpłaty, a poczynione
wyżej rozważania stanowiące jednocześnie wskazania do dalszego postępowania organ podatkowy uwzględni przy ponownym
rozpoznaniu sprawy.

Alan Lipnicki
Młodszy Konsultant
podatkowy

alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl
tel.
(22) 517 30 60