Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 6/2018

2. Nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Z dniem 28 lipca 2018 r. w życie weszła ustawa z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie
ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Głównym założeniem nowelizacji jest
stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, którego zadaniem będzie finansowanie projektów związanych z rozwojem
elektromobilności (pojazdy napędzane energią elektryczną) oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych (m.in.
CNG ? sprężony gaz ziemny, LNG ? skroplony gaz ziemny oraz biopaliwa). Celem ustawodawcy jest w konsekwencji
zmniejszenie stosowania takich paliw ciekłych, jak olej napędowy i benzyny silnikowe.

Powołanie Funduszu jest wynikiem wniosków podjętych na gruncie Planu Rozwoju
Elektromobilności w Polsce (strategiczny dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 16 marca 2017 r.), gdzie
zidentyfikowano szereg barier rozwoju elektromobilności. Pierwszą istotną barierą upowszechnienia samochodu
elektrycznego są właściwości akumulatora nie pozwalające aktualnie pojazdowi o napędzie elektrycznym na uzyskanie
zasięgu porównywalnego z pojazdem napędzanym paliwami ciekłymi lub gazem ziemnym. Plan proponuje więc działania,
które rozwiną infrastrukturę ładowania do poziomu, który da konsumentom pewność, że pojazd elektryczny jest tak samo
funkcjonalny jak pojazd spalinowy. Równie ważne w kontekście wspierania budowy infrastruktury paliw alternatywnych
jest jednoczesne wspieranie całego ekosystemu elektromobilności, w tym przede wszystkim tworzenie zachęt dla
nabywców pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi oraz producentów tego typu pojazdów. Wspomniany ekosystem nie
będzie prawidłowo funkcjonował, jeżeli wraz z infrastrukturą i podażą pojazdów nie zostanie sfinansowana promocja
wykorzystania tych pojazdów (co spowoduje wykreowanie popytu) oraz budowanie społecznej świadomości dotyczącej
zmiany modelu transportu na nisko- i zeroemisyjny. Ponadto w ocenie ustawodawcy potrzebne jest wykreowanie nowych
podmiotów, które pozwolą dynamizować funkcjonowanie ekosystemu. Obecna liczba podmiotów mających doświadczenie w
rozwijaniu projektów przemysłowych jest zdaniem ustawodawcy niewystarczająca. Ustawodawca pragnie także kreować
świadomość w postrzeganie pojazdów elektrycznych poprzez edukację oraz uruchomienie projektów pilotażowych, które
udowodnią, że transport zelektryfikowany może funkcjonować sprawniej niż tradycyjny, z dodatkową korzyścią dla
zdrowia mieszkańców.

Nowelizacja zakłada, że przychodami Funduszu będą:

  • dotacje celowe z budżetu państwa w wysokości do 1,5 proc. planowanych w poprzednim
    roku budżetowym wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych;
  • odsetki od wolnych środków Funduszu przekazanych w zarządzanie ministrowi finansów,
    zgodnie z przepisami o finansach publicznych;
  • środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego w
    wysokości 0,1 proc. uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą, jeśli
    chodzi o przesyłanie energii elektrycznej;
  • wpływy z tytułu opłaty zastępczej (uiszczanej przez podmiot realizujący Narodowy Cel
    Wskaźnikowy);
  • wpływy z opłaty emisyjnej, w części (15 proc.) przypadającej Funduszowi (uiszczanej
    przez producentów i importerów paliw silnikowych, podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu
    przepisów o podatku akcyzowym paliw silnikowych oraz inne podmioty podlegające, na podstawie przepisów o podatku
    akcyzowym, obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych).

Sebastian Kopacz
młodszy konsultant
podatkowy

sebastian.kopacz@isp-modzelewski.pl
tel.
(32) 259 71 50