7. Pojęcie paliw silnikowych
O uznaniu za paliwo silnikowe wyrobu energetycznego „przeznaczonego do użycia
jako paliwo silnikowe” nie decyduje jego faktyczne przeznaczenie, ale potencjalna możliwość (wynikająca z
właściwości wyrobu) użycia do napędu silników spalinowych.
Jak wskazał WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 12 lutego 2018 r. (III SA/Gl 870/17): W
ocenie WSA:? stosownie do obowiązującego od dnia 1 sierpnia 2016 r. art. 2 pkt 35 ustawy, przez podmiot prowadzący
skład podatkowy rozumie się podmiot, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku
akcyzowym. Skład podatkowy to – zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 u.p.a. – miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe
są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane
– z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium
kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Z kolei zgodnie z
art. 17a ustawy o VAT płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a
pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący na rzecz
podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust. 8 u.p.a., wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu
przepisów o podatku akcyzowym. Ocena, czy sporna transakcja stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów powinna być
więc dokonana na podstawie przepisów ustawy o podatku akcyzowym, a nie przepisów ustawy o podatku od towarów i
usług. Stosownie natomiast do art. 2 ust. 1 pkt 9 u.p.a. przez wewnątrzwspólnotowe nabycie rozumie się
przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
W rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym w opisanym stanie faktycznym doszło do wewnątrzwspólnotowego
nabycia oleju napędowego. Przytoczony przepis art. 17a ustawy o VAT dotyczy towarów wskazanych w art. 103 ust. 5a
tej ustawy. Natomiast przepis art. 103 ust. 5a ustawy o VAT stanowi, że: „W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia
paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, których
wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. –
Prawo energetyczne, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu celnego, do obliczania i wpłacania kwot
podatku na rachunek izby celnej właściwej w zakresie wpłat podatku akcyzowego:
- w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we
właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych – jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym; - w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa
członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego; - z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju – jeżeli towary są
przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym”.
Z zestawienia przywołanych przepisów wynika, że podmiot prowadzący skład podatkowy, a
takim podmiotem jest skarżąca spółka, będzie płatnikiem podatku od towarów i usług, gdy po pierwsze podmiot ten
dokona na rzecz innego podmiotu wewnątrzwspólnotowego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, nabycia
określonych towarów, na które to nabycie zezwala art. 48 ust. 9 (lub 59 ust. 8, nie mający zastosowania w sprawie)
tej ustawy, a które zostaną przez niego wprowadzone do składu podatkowego i po drugie, towarami tymi będą paliwa
silnikowe wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, których wytwarzanie
lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo
energetyczne.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9 u.p.a., przez nabycie wewnątrzwspólnotowe rozumie się
przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Z kolei w świetle art. 48 ust. 9 u.p.a., podmiot prowadzący skład podatkowy może
dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, których
wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. –
Prawo energetyczne, na rzecz innego podmiotu, pod warunkiem że podmiot, na rzecz którego nabywane są te paliwa,
łącznie spełnia następujące warunki:
1) posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą;
2) jest właścicielem nabywanych paliw;
3) posiada:
- siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju i nabywa te paliwa na potrzeby
prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo b) oddział z siedzibą na terytorium kraju
utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju przez ten
oddział;
4) przekaże podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy numer identyfikacji podatkowej
poprzedzony kodem PL użyty na potrzeby podatku od towarów i usług przy przemieszczaniu na terytorium kraju
paliw.
Należy też zauważyć, że zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie
ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (obowiązującej od 1 sierpnia 2016 r.) podmiot
prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowany odbiorca może dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu
przepisów ustawy zmienianej w art. 5 (ustawy o podatku akcyzowym) paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2
do ustawy zmienianej w art. 5, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami
ustawy zmienianej w art. 2, na rzecz innego podmiotu:
- posiadającego koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą, wydaną przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy, oraz - niespełniającego warunku, o którym mowa odpowiednio w art. 48 ust. 9 pkt 3 oraz w
art. 59 ust. 8 pkt 3 ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą
– jednak nie dłużej niż przez 2 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Wreszcie w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym zawierającym wykaz wyrobów
akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie
podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków
dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE. L
1992 Nr 76, str. 1) pod pozycją 20 ujęto wyroby sklasyfikowane według kodu Nomenklatury Scalonej CN od ex 2710 11 do
ex 2710 19 69 – oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie
indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych
z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów. Sporny w sprawie olej napędowy
o kodzie CN 2710 19 43 mieści się w powyższych grupowaniach.
Z drugiego ze wskazanych wyżej warunków zastosowania art. 17a ustawy o VT wynika, że
prowadzący skład podatkowy będzie płatnikiem podatku, gdy nabywane na rzecz innego podmiotu w ramach nabycia
wewnątrzwspólnotowego wskazane wyżej paliwa będą spełniały jeszcze jeden warunek, tzn. będą paliwami silnikowymi
wymienionymi we wskazanym wyżej załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Sam załącznik nr 2 do tej ustawy nie
wskazuje jednak, które z wymienionych w nim produktów energetycznych są paliwami. Natomiast legalna definicja paliwa
silnikowego jest zawarta w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z nim, za paliwo silnikowe może zostać uznany taki
wyrób energetyczny, który:
- jest przeznaczony do użycia do napędu silników spalinowych, albo
- jest oferowany na sprzedaż do napędu silników spalinowych, albo
- jest używany do napędu silników spalinowych.
Po uwzględnieniu definicji paliwa silnikowego należy stwierdzić, że drugi z
przywołanych warunków, od którego jest uzależnione stosowanie przepisu art. 17a ustawy o VAT, należy rozumieć w ten
sposób, że nabywany w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrób ma być produktem energetycznym objętym załącznikiem
nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, który w świetle art. 86 ust. 2 ustawy jest jednocześnie paliwem silnikowym.?
Kacper Wolak
Młodszy konsultant
podatkowy
kacper.wolak@isp-modzelewski.pl
Telefon:
22 517 30 77