?
OBRÓT WYROBAMI AKCYZOWYMI
1. Projekt rozporządzenia w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.
Projekt rozporządzenia wydano na podstawie art. 3 ust. 11 ustawy z dnia 9 marca 2017
r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia
ustawodawca wskazał, że za zasadne uznano objęcie towarów systemem monitorowania przewidzianym w ww. ustawie, celem
ograniczenia możliwości wyłudzania podatku od towarów i usług oraz nieuiszczania podatku akcyzowego. W projektowanym
rozporządzeniu wymienione zostały towary, które należy objąć systemem monitorowania przewozu towarów.
Od dnia 22
września 2017 r. przewóz olejów roślinnych o kodach CN od 1507 do 1517, z wyłączeniem margaryny oraz margaryny
płynnej, dla których mogą być stosowane różne stawki podatku od towarów i usług podlega systemowi monitorowania
przewozu towarów. Przyczyną wprowadzenia tej regulacji były przeprowadzone analizy, które wskazywały, że w obrocie
olejami roślinnymi, a w szczególności w dostawie wewnątrzwspólnotowej oleju rzepakowego, wobec którego w zależności
od przeznaczenia stosowane są dwie stawki podatku od towarów i usług, tj. 5% albo 23%, dochodzi do nieprawidłowości
na znaczną skalę. Stąd, systemem monitorowania drogowego przewozu towarów zostały objęte oleje roślinne,
klasyfikowane do pozycji CN od 1507 do 1517 celem zmniejszenia ograniczenia oszustw w podatku od towarów i usług w
obrocie tymi towarami. Zastosowane działania i rozwiązania prawne przyniosły zdaniem ustawodawcy oczekiwany efekt,
którym było utrzymanie poziomu eksportu olejów roślinnych na poziomie faktycznych dostaw wewnątrzwspólnotowych tego
towaru. W projektowanym rozporządzeniu identycznie jak w pierwotnym, systemem monitorowania przewozu objęto zatem
oleje roślinne, klasyfikowane do pozycji CN od 1507 do 1517, z wyłączeniem margaryny i margaryny płynnej.
Wprowadzono także w tym zakresie wyjątki wyłączające z systemu monitorowania przewozu towary oferowane na rynku w
opakowaniach jednostkowych bez względu na liczbę opakowań.
Projektowane rozporządzenie ma także służyć ograniczeniu krajowego rynku nielegalnych
wyrobów tytoniowych. W tym celu planowane jest objęcie towarów stosowanych w produkcji papierosów takich jak:
bibułka papierosowa i taśma formująca przewożone w przesyłkach przekraczających 10 kg system monitorowania przewozu.
Dodatkowo systemem monitorowania objęty zostanie przewóz towarów niebędących wyrobami
akcyzowymi zawierających w swym składzie alkohol etylowy skażony, ale niecałkowicie skażony mieszaniną alkoholu
izopropylowego (propan-2-ol) i benzoesanu denatonium, lub mieszaniną alkoholu tert-butylowego i benzoesanu
denatonium, lub alkoholem izopropylowym, m.in. produktów biobójczych oraz innych towarów nieprzeznaczonych do
spożycia przez ludzi, wyprodukowanych z alkoholu skażonego (towary zawierające w swym składzie alkohol skażony
całkowicie objęte są system monitorowania na mocy art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy). Projektowane rozporządzenie dodaje do
towarów objętych system monitorowania przewozu wszystkie towary, bez względu na ich pozycję CN, zawierające alkohol
etylowy o objętości powyżej 50%:
- skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii
Europejskiej pochodzenia wyrobu; - skażony środkami wymienionymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia
2015 r. w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy
ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem
enumeratywnie wymienionych przepisów, które wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Sebastian Kopacz
młodszy konsultant
podatkowy
sebastian.kopacz@isp-modzelewski.pl
tel.
(32) 259 71 50