Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określana jako: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”) zalicza cydr i perry do „napojów fermentowanych”, traktując je jako element zbiorczej kategorii napojów alkoholowych, a przez to wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 1 do ustawy.
Przedmiotowa ustawa odnosi się do „napojów fermentowanych” w art. 96 i – stosownie do postanowień dyrektywy Rady UE 92/83 z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktur podatku akcyzowego od alkoholi i napojów alkoholowych (dalej: „dyrektywa 92/83”) – definiuje je poprzez dychotomiczny podział na napoje musujące i niemusujące. O przynależności do napojów fermentowanych decyduje kryterium właściwości danego produktu, w tym przede wszystkim rzeczywistej zawartości alkoholu.
Poza tym – w świetle art. 96 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. – dla uznania konkretnego wyrobu za musujący napój fermentowany konieczne jest łączne spełnienie warunków dotyczących:
Niemusujące napoje fermentowane (niebędące winem, ani piwem), czyli wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 (do której zasadniczo zalicza się wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi i moszcz gronowy, inny niż objęty pozycją 2009) oraz CN 2205 (obejmującej wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi), stosownie do wymogów określonych w art. 96 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., powinny zawierać wyłącznie alkohol pochodzący z procesu fermentacji alkoholowej oraz cechować się rzeczywistą zawartością alkoholu od 1,2% do 10%, albo 10% do 15% objętości. Analogicznie jak w przypadku musujących napojów fermentowanych, dodanie do niemusującego napoju fermentowanego innego alkoholu, który nie pochodzi z fermentacji, powoduje utratę cech napoju fermentowanego i skutkuje jego zaklasyfikowaniem do wyrobów pośrednich.
Jako produkcję napojów fermentowanych traktuje się zarówno ich wytwarzanie lub przetwarzanie, jak też ich rozlew. Zgodnie z wymogiem określonym w art. 47 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., co do zasady produkcja napojów fermentowanych powinna odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Wymóg ten nie dotyczy jednak napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży.
Cydr jak i perry na gruncie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. zostały zaliczone do kategorii musujących napojów fermentowanych o kodach CN 2206 00 31, 2206 00 51 oraz 2206 00 81, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 5,0% objętości. Jednocześnie w obecnym stanie prawnym oba napoje podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 97 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.
Zgodnie z projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia nieprawidłowości w obrocie niektórymi towarami oraz usprawnienia funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej, który w dniu 20 lipca 2023r. w toku prac sejmowych został skierowany do konsultacji, zakładane jest obniżenie stawki podatku akcyzowego na cydr i perry do poziomu 0 zł oraz zwolnienie tych napojów z obowiązku oznaczania znakami skarbowymi akcyzy.
W uzasadnieniu projektu wskazano, że „Celem zmiany jest stworzenie dogodnych warunków dla producentów tych wyrobów. Jednocześnie wzmocni to konkurencyjność na rynku alkoholi o niskiej zawartości alkoholu oraz stworzy ofertę do spożywania fermentowanych napojów winiarskich o niższej zawartości alkoholu, które zostały wytworzone na bazie jabłek i gruszek”.
Zakładane obecnie zmiany stanowią kontynuację zmian wprowadzonych ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 550), polegających na uproszczeniu wymagań dotyczących uzyskiwania wpisu do rejestru przez producentów fermentowanych napojów winiarskich wyrabianych z surowców uzyskanych głównie we własnym gospodarstwie w ilości nie większej niż 100 000 litrów w skali roku. Producenci, wytwarzający wysokojakościowe cydry, zostali zwolnieni z obowiązku posiadania składu podatkowego. Równocześnie rozróżniono nowe rodzaje fermentowanych napojów winiarskich, np. cydr jakościowy, cydr lodowy, cydr aromatyzowany.
Obecnie procedowane zmiany zgodnie z projektem mają wejść w życie począwszy od dnia 1 października 2023 r.
dr Joanna Kiszka
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.