3. Możliwość produkcji nalewek poza składem podatkowym
W dniu 26 października 2023 r. DKIS wydał interpretację indywidualną sygn. 0111-KDIB3-3.4013.251.2023.2.MAZ dotyczący możliwości produkcji nalewek poza składem podatkowym
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich. A także w zakresie wyrobu i przetwarzania alkoholu etylowego oraz w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych w ramach mikrodestylarni. Opisana działalność prowadzona jest w ramach oddziału Spółki.
Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego. Wnioskodawca, korzystając ze zwolnienia ustanowionego na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, a więc poza składem podatkowym, produkuje we własnej mikrodestylarni alkohol etylowy w ilości mniej niż 10 hektolitrów wciągu roku kalendarzowego. W mikrodestylarni Wnioskodawca wytwarza alkohol o mocy objętościowej alkoholu poniżej 70% – alkohol etylowy objęty pozycją 2208 (produkcja nie obejmuje wyrobów objętych pozycją CN 2207). Mikrodestylarnia, w której Wnioskodawca produkuje alkohol etylowy, jest gorzelnią prawnie i ekonomicznie niezależną od wszelkich innych gorzelni oraz nie działa na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu
Wnioskodawca zamierza produkować nalewki o kodzie CN 2208 przy użyciu dotychczas wytwarzanego alkoholu etylowego objętego pozycją CN 2208, w ilości mniejszej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego; to znaczy Wnioskodawca do produkcji przedmiotowych nalewek zamierza użyć wyłącznie wytworzony przez siebie, we własnej mikrodestylarni (poza składem podatkowym, na podstawie zwolnienia z art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym), destylat o mocy objętościowej alkoholu poniżej 70% (alkohol etylowy objęty pozycją CN 2208) w ilości mniejszej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego.
Produkując nalewki Wnioskodawca nadal będzie mieścił się w produkcji alkoholu w ilości mniejszej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego. Wnioskodawca do produkcji przedmiotowych nalewek nie będzie używał innego alkoholu.
Do wyprodukowania nalewek zostanie użyta część z wyprodukowanego przez Wnioskodawcę destylatu. Nektar owocowy zostanie zalany destylatem. Cały ten proces odbywać się będzie w pomieszczeniu w mikrodestylarni, w którym produkowany jest destylat, i nalewki w trakcie produkcji nie opuszczą tego pomieszczenia. Proces produkcji nalewek będzie więc stanowić niejako kontynuację prowadzonej produkcji alkoholu etylowego (destylatu). Przy tym nie cały wytworzony destylat zostanie wykorzystany do produkcji nalewek.
W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Wnioskodawca zwrócił się do DKIS z pytaniami:
- Czy produkcja nalewek w sytuacji opisanej we wniosku może się odbywać poza składem podatkowym?
- Czy Wnioskodawca może skorzystać przy produkcji nalewek z własnego destylatu wyprodukowanego przez siebie w mikrodestylarni ze zwolnienia ustanowionego w art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym?
- Czy Wnioskodawca może skorzystać przy produkcji nalewek z własnego destylatu wyprodukowanego przez siebie w mikrodestylarni ze zwolnienia ustanowionego w art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym?
W ocenie Wnioskodawcy, produkcja nalewek podlega opodatkowaniu akcyzą, jednak zdaniem Wnioskodawcy nie musi odbywać się w składzie podatkowym. Zdaniem Wnioskodawcy możliwa jest natomiast produkcja nalewek poza składem podatkowym przez Wnioskodawcę na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym Ponadto, w opinii Wnioskodawcy może on skorzystać przy produkcji nalewek z własnego destylatu, wyprodukowanego przez siebie w mikrodestylarni ze zwolnienia ustanowionego w art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.
Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego wskazuje, że Spółka będzie mogła produkować nalewki o kodzie CN 2208 poza składem podatkowym, korzystając z wyłączenia przewidzianego w art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy, z uwagi na to, że:
- jest gorzelnią prawnie i ekonomicznie niezależną od wszelkich innych gorzelni oraz nie działa na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
- produkcja alkoholu etylowego o kodzie CN 2208, w tym nalewek, nie przekroczy w ciągu roku kalendarzowego 10 hektolitrów.
Należy przy tym zauważyć, że wyłączenie przewidziane w art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy dotyczy produkcji alkoholu etylowego poza składem podatkowym w przypadku, gdy łączna ilość wyprodukowanego alkoholu nie przekracza w roku kalendarzowym 10 hektolitrów. Zatem to zwolnienie obejmuje całą ilość alkoholu etylowego wyprodukowanego, a nie poszczególne rodzaje tego alkoholu.
Wnioskodawca będzie również uprawniony do produkcji nalewek poza składem podatkowym, korzystając z wyłączenia przewidzianego w art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku, gdy zapłaci wcześniej przedpłatę akcyzy. W tym wypadku na Wnioskodawca będzie zobowiązany do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, a także obliczać i wpłacać przedpłatę, postępując zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 22 ustawy.
Ponadto należy zastrzec, że prawo do produkcji alkoholu etylowego poza składem podatkowym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy nie zwalnia Wnioskodawcy z dopełnienia innych obowiązków, w szczególności związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego, składaniem deklaracji podatkowych, obliczaniem i wpłacaniem akcyzy, a także obowiązków wynikających z uregulowań zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1636). Organ pragnie zauważyć, że obowiązki związane z produkcją alkoholu etylowego poza składem podatkowym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy, niewynikające bezpośrednio z tych przepisów, nie były przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy, zatem wydana interpretacja nie stanowi rozstrzygnięcia w tym zakresie.
Tym samym – oceniając całościowo w zakresie wszystkich zadanych pytań – stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
DKIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe i podkreślił, że „(…) wyłączenie przewidziane w art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy dotyczy produkcji alkoholu etylowego poza składem podatkowym w przypadku, gdy łączna ilość wyprodukowanego alkoholu nie przekracza w roku kalendarzowym 10 hektolitrów. Zatem to zwolnienie obejmuje całą ilość alkoholu etylowego wyprodukowanego, a nie poszczególne rodzaje tego alkoholu.
Wnioskodawca będzie również uprawniony do produkcji nalewek poza składem podatkowym, korzystając z wyłączenia przewidzianego w art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku, gdy zapłaci wcześniej przedpłatę akcyzy. W tym wypadku na Wnioskodawca będzie zobowiązany do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, a także obliczać i wpłacać przedpłatę, postępując zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 22 ustawy.
Ponadto należy zastrzec, że prawo do produkcji alkoholu etylowego poza składem podatkowym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy nie zwalnia Wnioskodawcy z dopełnienia innych obowiązków, w szczególności związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego, składaniem deklaracji podatkowych, obliczaniem i wpłacaniem akcyzy, a także obowiązków wynikających z uregulowań zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1636). Organ pragnie zauważyć, że obowiązki związane z produkcją alkoholu etylowego poza składem podatkowym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy, niewynikające bezpośrednio z tych przepisów, nie były przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy, zatem wydana interpretacja nie stanowi rozstrzygnięcia w tym zakresie.
Tym samym – oceniając całościowo w zakresie wszystkich zadanych pytań – stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe”.
Katarzyna Wawrzonkiewicz
Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego
katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 76