Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 63/2023

OPODATKOWANIE AKCYZĄ WYROBÓW TYTONIOWYCH

1. Zastosowanie zwolnienia z akcyzy próbek płynu do papierosów elektronicznych w przypadku ich testowania

W interpretacji indywidualnej o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.197.2023.1.MW z dnia 22 sierpnia 2023r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odniósł się do dopuszczalności traktowania testowania płynów do e-papierosów przez klientów Spółki zajmującej się produkcją i dystrybucją płynu do e-papierosów (tzw. liquidów), jako badania jakościowego, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (dalej: „rozporządzenie z dnia 28 czerwca 2021 r.”) i tym samym objęcia zwolnieniem z podatku akcyzowego.

Spółka wnioskując o wydanie interpretacji nawiązała do wydanej na jej rzecz interpretacji indywidualnej 0111-KDIB3-3.4013.89.2023.1.AM z dnia 23 maja 2023 r., w której Dyrektor KIS potwierdził, iż badania organoleptyczne płynów do e-papierosów (jako badania jakościowe) przeprowadzane przez pracowników Działu R&D Spółki wpisują się w zakres zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia z dnia 28 czerwca 2021 r. Jednocześnie wyraziła wątpliwości, czy dopuszczalne jest testowanie płynów do e-papierosów w Dziale R&D Spółki przez jej klientów (niezależne podmioty gospodarcze), którzy przed dokonaniem zakupu i złożeniem zamówienia wyrażają wolę sprawdzania jakości zamawianych wyrobów oraz, czy takie testowanie wchodzi w zakres badania jakościowego, o którym mowa w przywołanym § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji, Spółka uznała, że skoro czynności testowe wykonywane w Dziale R&D przez klientów będą polegały na spożywaniu pary powstającej z płynu do e-papierosów i ustaleniu sensorycznych standardów jakościowych poprzez ocenę jakości produkowanych płynów oraz użytych do ich wyprodukowania surowców na podstawie wyników badań organoleptycznych, zaś próbki płynów do e-papierosów wyprodukowanych w składzie podatkowym Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będą wg zamówienia klienta wysyłane na adres Działu R&D podany w CRPA na podstawie dokumentu e-DD, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”), a zakończenie przemieszczenia zostanie zrealizowane zgodnie z art. 46b ust. 2 ustawy, i Dział R&D jako podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy wyśle do Systemu raport odbioru zawierający kompletne i prawidłowe dane dotyczące otrzymanej przesyłki oraz jako podmiot zużywający będzie prowadził ewidencję akcyzową zgodnie z art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy, w której wpisy wyrobów zużytych zwolnionych z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie będą dokonywane przez pracowników Działu R&D niezwłocznie po zakończeniu czynności zużycia liquidów przez klientów, nie później niż następnego dnia roboczego, wówczas testowanie płynów do e-papierosów przez klientów w Dziale R&D Spółki – jako badanie jakościowe w rozumieniu § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 2021 r. – będzie objęte zwolnieniem z podatku akcyzowego.

Organ uznał powyższe stanowisko podatnika wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji za nieprawidłowe.

Wskazał, że zwolnienie od akcyzy płynu do papierosów elektronicznych, przeznaczonego do badań naukowych lub badań związanych z jego jakością, wymaga spełnienia szeregu warunków, w tym m.in. warunku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, czyli dostarczenia produktu (płynu do e-papierosów) ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Zarazem podkreślił, że zwolnienie od akcyzy płynu do e-papierosów, wykorzystywanego do badań naukowych lub badań związanych z jego jakością, dotyczy m.in. sytuacji, gdy zostanie on dostarczony ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego a następnie zużyty, czyli definitywnie wykorzystany, przez podmiot zużywający, który to podmiot winien uprzednio dokonać rejestracji w CRPA, wskazując w zgłoszeniu rodzaj czynności podlegającej zwolnieniu. Zdaniem Dyrektora KIS konieczne jest przy tym, by korelacja pomiędzy warunkami uprawniającymi do zwolnienia dotyczyła wyłącznie jednego podmiotu – podmiotu zużywającego, a więc w sytuacji opisanej we wniosku – Działu R&D Spółki. To zaś oznacza, że w świetle interpretacji badania jakości powinni dokonywać pracownicy Działu R&D jako podmiotu zużywającego.

Jeśli zatem testowania produktu dokonywaliby klienci Spółki (czyli niezależne podmioty gospodarcze), to – zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora KIS – wspomniana korelacja nie będzie występować w ramach jednego podmiotu, lecz w ramach większej ilości podmiotów, a klienci Spółki nie zyskają statusu podmiotu zużywającego, który nabyte w ramach zwolnienia wyroby akcyzowe zużywać będzie do celów uprawniających do zwolnienia.

Organ nie zgodził się tym samym ze stanowiskiem Spółki, w myśl którego w przepisach nie wskazano kto może dokonać badania jakościowego produktu i w związku z tym nie ma znaczenia jaka osoba dokonuje testów. Jak bowiem zaznaczył „przepisy, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia należy odczytywać łącznie z przepisami ustawy, w szczególności mając na uwadze przepis definiujący podmiot zużywający”.

Mając na uwadze powyższe Dyrektor KIS stwierdził, że „Nie jest zatem możliwe by w opisanym zdarzeniu przyszłym, w którym testowania płynu do e-papierosów mieliby dokonywać klienci Spółki (niezależne podmiotu gospodarcze), mógł on zostać objęty zwolnieniem od akcyzy o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia”

Na tej podstawie Organ wykluczył, by testowanie płynów do e-papierosów przez klientów mogło wpisywać się w zakres badania jakościowego, o którym mowa w & 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 2021 r. i tym samym jednoznacznie uznał, że nie jest ono objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego.

 

dr Joanna Kiszka

joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl

tel. (32) 259 71 50