Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 64/2023

2. Zmiany w zakresie wiążących informacji akcyzowych.

W związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1598), od dnia 1 stycznia 2024 r. zostały wprowadzone zmiany w zakresie wiążących informacji akcyzowych. Zgodnie ze zmienioną treścią art. 7e ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. rozszerzono katalog danych, które powinny zostać zawarte we wniosku o wydanie WIA, i tak wniosek o wydanie WIA zawiera:

  1. imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy, jego adres zamieszkania lub adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub inny numer umożliwiający identyfikację wnioskodawcy oraz adres do doręczeń, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania lub adres siedziby;
  2. imię, nazwisko i adres do doręczeń pełnomocnika wnioskodawcy, o ile został ustanowiony;
  3. wskazanie, czy wnioskodawca jest podatnikiem akcyzy;
  4. wskazanie właściwego dla wnioskodawcy naczelnika urzędu skarbowego w zakresie akcyzy, jeżeli jest on podatnikiem akcyzy;
  5. określenie przedmiotu wniosku, w tym:
    1. szczegółowy opis wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego pozwalający na taką ich identyfikację, aby dokonać ich klasyfikacji zgodnej z Nomenklaturą Scaloną (CN) lub określić rodzaj wyrobu akcyzowego, w tym wskazanie nazwy handlowej,
    2. opis składu wyrobu akcyzowego oraz metody badań lub analiz stosowanych dla jego określenia, w przypadku gdy zależy od tego dokonanie jego klasyfikacji lub określenie jego rodzaju.

W związku z wprowadzaną elektronizacją procesu wydawania WIA wzór wniosku o wydanie WIA będzie udostępniony tylko w postaci elektronicznej na PUESC. W konsekwencji wniosek o WIA w postaci papierowej nie będzie stosowany, a co za tym idzie, przepis (art. 7e ust. 6) upoważniający ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia wzoru wniosku o wydanie WIA, tym samym uchylono ust. 6 w art. 7e ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.

Zgodnie ze zmienionym brzmieniem art. 7g ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., organ podatkowy wydaje WIA bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku o wydanie WIA. Do tego terminu nie wlicza się terminów i okresów, o których mowa w art. 139 § 4 Ordynacji podatkowej, oraz dni, w których wystąpiła awaria PUESC, w przypadku, o którym mowa w art. 35a ust. 6a i 6b ustawy o KAS.

Pisma w sprawie WIA składa się i doręcza wyłącznie za pośrednictwem konta na PUESC, z zastrzeżeniem art. 35a ust. 7 ustawy o KAS (art. 7g ust. 3).

Próbka wyrobu oraz dokumenty, które nie mogą być dostarczone za pośrednictwem konta na PUESC lub których dostarczenie w postaci fizycznej jest niezbędne do rozpatrzenia wniosku o wydanie WIA, w tym do dokonania właściwej klasyfikacji wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego lub określenia rodzaju wyrobu akcyzowego, są dostarczane na zasadach ogólnych (art. 7g ust 4).

 

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 76