Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 64/2023

OPODATKOWANIE AKCYZĄ WYROBÓW ENERGETYCZNYCH

1. Warunki zwolnienia wwozu paliwa do kraju (na obszar celny UE) z należności celno-podatkowych – wyrok NSA.

W wyroku z dnia 18 września I GSK 265/17 Naczelny Sąd Administracyjny odniósł się do przesłanek zastosowania zwolnienia w zakresie paliw wwożonych na obszar Wspólnoty.

Stosownie do jego treści: „Zwolnienie w zakresie paliw, przysługuje jedynie wówczas, gdy paliwa te są wwożone na obszar Wspólnoty w motocyklach i pojazdach mechanicznych w rozumieniu art. 107 ust. 2 lit. a i b) rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009, w przystosowanych do tego zbiornikach standardowych (art. 107 ust. 2 lit. c) oraz pojemnikach specjalnego przeznaczenia (art. 107 ust. 2 lit. d). Paliwa nie mogą być wykorzystywane w pojazdach innych niż te, w których zostały przywiezione, ani nie mogą zostać usunięte z tych pojazdów i przechowywane, z wyjątkiem okresu niezbędnych napraw tych pojazdów. Nie mogą też zostać odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia (art. 110 ust. 1). Naruszenie powyższych warunków powoduje obowiązek uiszczenia należności celnych przywozowych od wymienionych produktów według stawki obowiązującej w dniu tego naruszenia oraz według rodzaju towarów i wartości celnej ustalonej lub przyjętej w tym dniu przez właściwe organy (art. 110 ust. 2).”

Ponadto NSA podkreślił, że: „Zwolnieniu od podatku VAT podlega import towarów przywożonych w bagażu osobistym podróżnego (w tym paliwa), a co za tym idzie również z należności celnych przywozowych, jeżeli ilość i rodzaj tych towarów wskazuje na przywóz o charakterze niehandlowym, a więc odbywa się okazjonalnie i obejmuje wyłącznie towary na własny użytek podróżnych lub ich rodzin lub towary przeznaczone na prezenty, a wartość tych towarów nie przekracza określonej kwoty. Ograniczenie wartościowe nie dotyczy paliw znajdujących się w standardowych zbiornikach dowolnego pojazdu silnikowego oraz paliw znajdujących się w przenośnym kanistrze, którego ilość nie przekracza 10 I (art. 56 ust. 1, 2, 5, 6 pkt 1 i 2 oraz ust. 13 u.p.t.u.). Dla paliwa przewożonego w standardowych zbiornikach prywatnych środków transportu zostało wprowadzone ograniczenie ilościowe do 200 I na środek transportu, a także dla paliwa w przenośnych zbiornikach przewożonych przez prywatne środki transportu, przeznaczone do zużycia w tych pojazdach, nie więcej jednak niż 10 I (art. 77 ust. 1 pkt 1 lit. a i ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 56 ust. 5 u.p.t.u.).”

Ponadto NSA podkreślił, że: „Aby wwóz towaru (tu: paliwa) do kraju (na obszar celny UE) podlegał zwolnieniu z należności celno-podatkowych musi być okazjonalny (niehandlowy), niejako przy okazji podróży.”

 

Marek Zagórski

Adwokat

marek.zagorski@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 77